Gå till innehåll

Acanthurus leucosternon med andra fiskar??


nuked_bunny

Rekommenderade inlägg

Hur funkar det om man har Acanthurus leucosternon (vitbröstad kirurg) tillsammans med Zebrasoma flavescens (Gul Kirurg) och Paracanthurus hepatus (palettkirurg) ???? Går dom att ha ihop eller blir det bråk??? Blir i så fall kommer det ev palett o gul kirurg till burken, och sen senare Acanthurus leucosternon.. plus då en min gammla clownfisk o dvärgkejsare.. Tacksam för alla svar..

Mvh/Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade det utan problem i 1000 liter, lite värre med andra acanthurus-sorter ihop...

Men en Acanthurus i ett 200 hade jag inte gett mig in i, dom behöver simma väldigt mycket!

Jo ne 200L blir det inte i så fall,, bli nån palett o en gul kirurg i mitt 200L sen väntar jag med acanthurus tills jag fixat uppgraderingen till 600-1000 liters burk som jag tänkte skaffa sen när jag o sambon fixat större lya.. men det låter juh bra att dom kan funka ihop, kanske e lite från individ till individ.. men det finns iaf en chans... men hade du slutat me saltvatten eller???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade det utan problem i 1000 liter, lite värre med andra acanthurus-sorter ihop...

Men en Acanthurus i ett 200 hade jag inte gett mig in i, dom behöver simma väldigt mycket!

Grymmt snygg burk förästen, kollade in bilderna i galleriet.. bli man ännu mer sugen på att skaffa större burk, gillar din kombination av fisk, förmodligen eftersom jag själv föredrar kirurger..ha dock alltid velat ha c rostratus, men verka vara lite för kompliserad fisk för mig..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rostratus är inte det lättaste, hade en för några år sedan som inte klarade sig =(

Slutat å slutat, jag ska studera musik till hösten och nu har jag bott i Trondheim sen november så det har liksom inte gått att klämma in saltkar oxå tyvärr.

Men man blir ju bra sugen på att kicka igång igen, men det får vackert vänta ett tag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rostratus är inte det lättaste, hade en för några år sedan som inte klarade sig =(

Slutat å slutat, jag ska studera musik till hösten och nu har jag bott i Trondheim sen november så det har liksom inte gått att klämma in saltkar oxå tyvärr.

Men man blir ju bra sugen på att kicka igång igen, men det får vackert vänta ett tag!

Ne har haft lite funderingar på att prova på, fick rådet att borra hål i ett pvc rör tyyp, o lägga artemian i röret så att bara rostratusen fick mat genom det utan att dom andra fiskarna åt upp det först.. få se om man ger sig in på det nån gång.. oh fan,, ja musik e en bra linje,, funderade själv på det ett tag, men sen blev man kvar här i k-na.. du få köpa hem ett clownhotell och nån clownfisk till lägenheten/studentlägenheten.. så håller du hobbyn vid liv på ett enkellt sätt hehe.. men ska du vara kvar i T-heim sen eller bli det bara under studierna??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rostratus är inte det lättaste, hade en för några år sedan som inte klarade sig =(

Slutat å slutat, jag ska studera musik till hösten och nu har jag bott i Trondheim sen november så det har liksom inte gått att klämma in saltkar oxå tyvärr.

Men man blir ju bra sugen på att kicka igång igen, men det får vackert vänta ett tag!

Glömde fråga,, hur länge levde din rostratus????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Henke!

Jag såg att du sökte Gul kirurg och även Scopas. Sedan läser jag här att du även funderar på att ha en palett i karet. Jag tror att du kan få stora problem då 200 liter är litet till dessa fiskar. Jag hade själv ett 400 l med dessa typer av fiskar vilket gick men jag fick rådet av många att det var gränsen redan i den storleken, jag hade i och för sig 2 gula, 2 paletter och en scopas. Scopas och den gula kan mycket väl konkurera ut varandra då de hävdar revir mot varandra!

Jag rekomenderar dig att läsa på och kolla runt om fiskarna innan du beslutar dig!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt 275 liters kar så har jag 2 kirurger, en palett och en scopas, Scopas'en har jag nog haft i 2,5 år. Den var väldigt liten när jag köpte den, kanske 3-4 cm, nu är den ca 1 dm och verkar har stannat i växten. Den har haft samma storlek det senaste året. Scopas är en väldigt fin fisk om man anstränger sig lite och tittar ordentligt på den.

Min P hepatus köpte jag i december. Den var också väldigt liten, ca 3-4 cm. Jag köper alltid små fiskar oavsett vad det är för art. Den växer dock väldigt fort. På dessa månader så har den i princip vuxit ikapp min scopas, vilket innebär att jag inte kommer att kunna behålla den mer än året ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Henke!

Jag såg att du sökte Gul kirurg och även Scopas. Sedan läser jag här att du även funderar på att ha en palett i karet. Jag tror att du kan få stora problem då 200 liter är litet till dessa fiskar. Jag hade själv ett 400 l med dessa typer av fiskar vilket gick men jag fick rådet av många att det var gränsen redan i den storleken, jag hade i och för sig 2 gula, 2 paletter och en scopas. Scopas och den gula kan mycket väl konkurera ut varandra då de hävdar revir mot varandra!

Jag rekomenderar dig att läsa på och kolla runt om fiskarna innan du beslutar dig!

Lycka till!

Jo det e klart.. blir bara småttingar.. ska snart byta upp mig till stor burk.. minst 600L så detta bli bara tillfälligt.. sen e jag bara ute efter små exemplar.. har haft det innan men fick problem då min förra kejsare slog ihjäl alla fiskarna.. just nu e burken i princip tom.. bli bara en av varje,, så det bli tre småttingar som få gå tills vidare.. så på sikt så tänkte jag två paletter en Gul och en scopas till 600L burken.. men bra gömstälen förståss.. men jag har funderat lite fram o tillbaka på att vänta med scopasen då det ofta bruka bli som du säger där, att dom konkurerar/fryser ut varandra.. jo brukar låna den mesta jag kommer över i bokväg om salvatten, sen nätet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt 275 liters kar så har jag 2 kirurger, en palett och en scopas, Scopas'en har jag nog haft i 2,5 år. Den var väldigt liten när jag köpte den, kanske 3-4 cm, nu är den ca 1 dm och verkar har stannat i växten. Den har haft samma storlek det senaste året. Scopas är en väldigt fin fisk om man anstränger sig lite och tittar ordentligt på den.

Min P hepatus köpte jag i december. Den var också väldigt liten, ca 3-4 cm. Jag köper alltid små fiskar oavsett vad det är för art. Den växer dock väldigt fort. På dessa månader så har den i princip vuxit ikapp min scopas, vilket innebär att jag inte kommer att kunna behålla den mer än året ut.

samma hände med mina firrar.. min scopas och min gula kirurg verkade bromsa upp i växten i min burk, så dom höll storleken o va pigga o tjocka o så oxå.. kanske e som med vissa sötvattensfiskar, som stannar upp i växten tills man skaffar större.. ingen aning.. mina va ungefär i samma storlek, paletterna osså.. men det viktigaste e Gula kirurgen då den e min favorit.. så få rästen komma som det kommer.. jo paletterna växer rätt bra.. mina fick ganska bra fart på storleken.. men man få hoppas att man ha fått i ordning på stor burk innan dess.. men det dröjer nog inte länge nu,, börja bli starkt less på min lilla burk..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Men är det nån som har haft problem med att ha Acanthurus leucosternon tillsammans med Tryckare eller fjärilsfisk???? har en Niger tryckare på G här.. så i framtiden tänkte jag ha den i en stor burk tillsammans med Acanthurus leucosternon om det fungerar??? och sen ev en fjärilsfisk..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men är det nån som har haft problem med att ha Acanthurus leucosternon tillsammans med Tryckare eller fjärilsfisk???? har en Niger tryckare på G här.. så i framtiden tänkte jag ha den i en stor burk tillsammans med Acanthurus leucosternon om det fungerar??? och sen ev en fjärilsfisk..

Du var orolig för dina SPSer i an annan tråd om F. flavisimus. Tryckare och fjärilar... Då får man välja med omsorg. 90% äter SPSer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du var orolig för dina SPSer i an annan tråd om F. flavisimus. Tryckare och fjärilar... Då får man välja med omsorg. 90% äter SPSer.

Jo det va precis så jag tänkte,, så tänkte se om det finns nån fjäril som inte e så farlig mot sps'er.. flavisimus verka dock vara från individ till individ, två kompisar har haft dom utan problem, men sen finns det vissa som haft ett helvete med dom.. enligt vad jag har läst här så verkar Odonus niger inte röra några koraller, o enligt akvariehandlaren så ska den inte sabba korallerna (därav köpet) men det finns säkert fall även där som dom naggat på koraller, man kan juh aldrig vara 100% säker... Huvudsaken e att dom funkar ihop med varandra, så man inte förlorar fisk pga arter som inte går ihop.. skulle det bli kris, så e fisk mitt huvudsakliga intresse, så då anpassar jag korallerna efter fiskarna.. har bara en stenkorall nu än så länge, så få man se sen när man skaffat fisk om det e nån som ger sig på den.. e det lugnt så lär det finnas en annons "SPS sökes" direkt därefter :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan även skilja mellan korall och korall, samt att det kan gå från en dag till en annan att de börjar få för sig att helt plötsligt äta upp alla koraller i karet.

Jo tyvärr så e det så, men man moste juh prova.. skulle det visa sig efter ett tag att dom ger sig på koraller så få man prioritera om, så få man göra sig av med fisken eller korallen.. råkade ut för det med min Apolemichthys xanthurus (kejsare) Hade den väldigt länge utan problem, sen helt plötsligt började den nagga sönder mina koraller.. Sen började den markera stora delar av akvariet som sitt revir, så det blev mycket bråk med andra fiskar, så tillslut fick jag göra mig av med den.. så man kan aldrig vara säker när det gäller fiskar.. men det gäller juh iof alla fiskar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Odonus niger verkar byta födokälla när de är 10 - 15 cm. Som små är de oftast snälla planktonätare...

oh fan, men finns det nån risk att dom ger sig på koraller då eller? Tur i så fall att man ska ha kvar sin 200L burk sen när man uppgraderat.. kan man hålla sina koraller i 200L burken och fiskarna i den stora burken.. tyyp fish only & "Coral only"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan göra precis som du vill, det är det som är det fina i denna hobbyn, finns inga "måsten" man måste följa på det viset. :) (Ok, vissa självklara, men ni fattar alla vad jag menar...)

Håller med dig där Laggeman.. det e det som gör saltvattenshobbyn så intressant.. att djuren ska må bra e juh en självklarhet som man tar för givet att alla akvarister strävar efter.. Själv kommer jag testa mig fram där, märker jag att nått inte funkar, så löser man det på ett sånt sätt som e bäst för djuren..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...