Gå till innehåll

Ramans 350L trigon


Ragman

Rekommenderade inlägg

har fixat ett 350 liters juwel trigon hörnkar nu istället för mitt 390 liters panorama.

tyvär var det ej borrat så det måste jag fixa till, tänkte därför höra var det är bäst att borra? i sidorna eller i botten. och vilka dimensioner behöver man ha på genomföringar o dyl (25mm eller 32mm). tänkte ha ett flöde på kanske 2000-3000 L upp från sumpen.

funderar på en 60 eller kanske 100 liters sump beroende på vad som får plats i skåpet vilket troligen måste modifieras lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 138
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

har fixat ett 350 liters juwel trigon hörnkar nu istället för mitt 390 liters panorama.

tyvär var det ej borrat så det måste jag fixa till, tänkte därför höra var det är bäst att borra? i sidorna eller i botten. och vilka dimensioner behöver man ha på genomföringar o dyl (25mm eller 32mm). tänkte ha ett flöde på kanske 2000-3000 L upp från sumpen.

funderar på en 60 eller kanske 100 liters sump beroende på vad som får plats i skåpet vilket troligen måste modifieras lite.

Hej

Dom flesta borrar i botten. Blir nog det bästa för din del osså då det är ett hörnakvarie

som du kanske vill ha i en hörna. Mina hål är borrade 10cm från kanten. Detta för att

ha en säkerhetsmarginal så det inte går sönder. Glöm inte titta var du har ben mm

under akvariet så du slipper modda bänken.

Själv har jag 2st 32mm ner till sumpen, retur och ett evakueringsrör om det första

skulle sättas igen. 1st 25mm tillbaka från sumpen. Själv har jag tänk ha runt 2000L/h

ner till sumpen.

Kan du så gör en så stor sump du kan, nya "häftiga" pryla som du vill ha senare kanske

inte får plats om du väljen en liten. Dessutom öka du vattenvolymen vilket är bra.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sätt 3st 25mm rör ner, ett som evakuering, sen ett 32mm som retur.

De två rören använder du som följande: ett 25mm rör sitter och sväljer vad det kan, det som blir över tar det andra röret hand om. På detta sättet ska du få en helt tyst lösning enligt de som kör så här.

Borrdiameter för genomföring:

Ø20mm - 28mm borrhål

Ø25mm - 35mm borrhål

Ø32mm - 43mm borrhål

Ø40mm - 55mm borrhål

Ø50mm - 63mm borrhål

Kopierat från ett flertal tidigare trådar. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok men då måste man ju ha en rätt stor överinnings låda. tar ju rätt mycket utrymme i anspråk för fiskarna. jag hade först tänkt mig en skiva på ca 25 cm i bakkant till genomföringarna och kammen. men då blir det till o ta bra mycket större skiva isf. returen behöver ju iofs inte gå genom bottenglaset men det var ju tänkt så från början.

3st ? 1 som evakuering? detta förstod jag inte riktigt. 2 fattar jag men inte det 3dje. sen e det väl bäst o sätta på kranar på alla genomföringarna så man kan stänga flödet helt om man skulle vilja det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Ragman.

Kul att du startar denna tråd för jag har nämligen ett exakt lika akvarium som dig. Jag funderar mycket på hur jag skall fixa detta akvarium på bästa sätt. Jag är helt ny inom salt och vet inte mycket. Jag kommer att skynda lågsamt och försöka hitta bra lösningar med en gång, om möjligt.

De första problemen som jag funderar på precis som du är hur man skall ordna vattnet ned till sumpen. Jag fattar inte riktigt hur Laggeman menar, men han kanske kan vidarutveckla det hela lite mer. Men det käns inte nödvändigt att borra för returen. Men det klart om man slipper att dra rör utvändigt så kan man få akvariet intill väggen.

Vad jag funderar på också är hur man skall göra om bänken så att jag kan få in en stor sump. Det borde gå att ta bort mittskivan och sätta ett annat typ av stöd. Typ en pinne i fram och en i bak.

Vad tycke ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

laggemans tanke är nog följande:

1 rör ner som sväjer undan 90% av vatten ner i sumpen

1 rör som tar resterande 10% vatten ner till sumpen.

denna lösning går att få grymt tyst.

1 rör upp ifrån sumen.

där har du dina tre hål i botten.!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Manne beskriver det PLUS ett rör ifall något av de övriga två sätter igen, alltså 2 som man har som fast flöde, och ett som back-up. Sen då ett för returen, totalt 4st rör. :)

Kolla tråden om JustJohnny's 300 liter Juwel, så förstår du hur jag menar. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu varit o snackat med micke på håkanstorp zoo och kom fram till att det troligen blir 1 40mm genomföring för avrinningen och ett 25mm för returen. han byggde tydligen så på dom kar han byggde, ca 25 om året. sen rekommenderade han att sätta hålen ca 10-15cm från kanten för hållfastheten. låter detta helt tokigt eller kommer det funka som en bra lösning ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Ragman.

Kul att du startar denna tråd för jag har nämligen ett exakt lika akvarium som dig. Jag funderar mycket på hur jag skall fixa detta akvarium på bästa sätt. Jag är helt ny inom salt och vet inte mycket. Jag kommer att skynda lågsamt och försöka hitta bra lösningar med en gång, om möjligt.

De första problemen som jag funderar på precis som du är hur man skall ordna vattnet ned till sumpen. Jag fattar inte riktigt hur Laggeman menar, men han kanske kan vidarutveckla det hela lite mer. Men det käns inte nödvändigt att borra för returen. Men det klart om man slipper att dra rör utvändigt så kan man få akvariet intill väggen.

borra för returen är ju bara för att få det snyggt o enkelt o slippa en massa rör på utsidan, blir ju minimaliskt med rör om man drar det genom bottnen

Vad jag funderar på också är hur man skall göra om bänken så att jag kan få in en stor sump. Det borde gå att ta bort mittskivan och sätta ett annat typ av stöd. Typ en pinne i fram och en i bak.

Vad tycke ni?

mittskivan ska nog gå att modifiera så man får in en lite större sump ev plocka bort den o sätta nåt annat stöd som ej sitter ivägen

....
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu varit o snackat med micke på håkanstorp zoo och kom fram till att det troligen blir 1 40mm genomföring för avrinningen och ett 25mm för returen. han byggde tydligen så på dom kar han byggde, ca 25 om året. sen rekommenderade han att sätta hålen ca 10-15cm från kanten för hållfastheten. låter detta helt tokigt eller kommer det funka som en bra lösning ??

Micke har byggt mitt akvarium. Helnöjd är jag.

Jag har som sagt 2st 32mm och 1st 25mm (Rördiametern)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De borrade 2 st. genomföringar i min gamla kub, båda 32mm, så de gör vad du ber dem göra.

40 ner och endast 25 upp?

japp det skulle väl räcka när jag bara skulle ha ca 2000 L upp

fiske o fiskar har bara 25mm rör till hela deras system ???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bara tyckte det lät konstigt att du skulle ha en så pass stor genomföriong ner som 40mm, men endast 25mm upp.

Den lär ju svälja en hel del luft samtidigt om du inte pressar en hel del vatten upp genom returen som kompenserar det. Men det lär du ju få se hur det blir. :)

Jag körde bara min NewJet 3000 på halvfart på returen, och körde jag den fullt ut så tömde den iofs sumpen så det är kanske en bra idé o köra större diameter ner...

Nu har jag 40mm ner i sumepn och 32mm upp igen, och returen kör jag på lägsta fart, men den sväljer också en hel del luft på väg ner som ger en del ljud ifrån sig när den gurglar...

Ska byta ut mitt slitsade rör till en dursovariant så småningom.

När Micke limmade mitt kar så kunde jag välja valfri storlek på hålet i glaset, de skar det med laserskärare fick jag förklarat för mig, så det vara inga problem. De har kanske bytt från extern leverantör och kör allting själv nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

saken e den att jag ska själv borra karet men får låna borr utav dom. så hade dom gjort det till mig så hade jag kanske kunnat få andra dimensioner på genomföringarna. men det e för bökigt att hålla på och flytta karet särskilt när man inte känner så många här inne än som kan hjälpa en o bära :( bar ju upp karet själv på andra våningen, snacka om att man vart helt slut efteråt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo jag hade också det på känn att 25 mm upp ska räcka det blir ju bättre fart på vattnet också om man kör mindre diameter på returen. fiske o fiskar kör säkert minst 10 kar på 25 mm retur. sen har dom några med 32 mm. men då kanske man ska köra på 1 25 mm genomföring på avrinningen också. om det nu är så att det låter ju större genomföring man har. hade ju tänkt bygga ihop systemet så det inte ska bli översvämmning även om avrinningsröret täpps till, så någon extra säkerhet med 1 extra rör ska ju ej behövas. (kommer väl o köra med nivå reglerare)

kommer ju även o köra med kulventiler så dom kan man ju stänga till för o få ner flödet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

så nu är karet borrat med 40mm avrinning och 25mm retur.

avrinnings kammen siliconad och karet fyllt med sötvatten. kommer troligen fyllas med salt senare idag. ingen sump fixad än så det blir till o köra igång med kranarna stängda :) så kan jag spåna på sumpdelen under tiden. seio polarion är flyttad till detta kar så får jag hoppas på bättre resultat i detta kar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter trevligt. Finns ju en heldel sumpar här på SG som man kan tjuvtitta på.

Själv är jag inte färdig med min planering av sumpen. Vill ju inte behöva bygga om det

när väl karet är igång. Tar hellre och får den hundra om 2v än 90 nu.

Är det med RO-vatten du fyllt det med eller är det direkt från kranen?

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

får väl köra en uppdatering här. tekniken i karet är för tillfället

* seio polario 15000L

* deltec mce 600 inköpt men ej ditsatt

* 10W deltec uvc med 500L newjet

* 2 st ytterfilter för tillfället men ska plockas bort eller göras om till något användbart

* 4st T8 rör orginal men funderar på o göra om de till T5 då ballasterna klarar T5

* sump kommer snart

bilder kommer också snart bara jag får loss tummen ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej,

Kul med ditt projekt! Din sump kommer säkert att fungera, men spontant känns det onödigt komplicerad. Bäst vore om du först beskrev vilken funktion du vill ha, så kan vi spåna på en bra design.

Några korta reflektioner:

  • Varför dela upp sumpen i två separata? Vore det inte enklare med en stor sump? Kopplingen mellan sumparna kan bli ökad läckagerisk.
  • Har du fortfarande plats för en osmosvattentank, eller har du tänkt dig en annan lösning för det?
  • Mellanväggarna du har ritat in i sumpen ("bafflar" på amerikanska) verkar ganska många. De används normalt bara som bubbelfälla efter skummare eller för att reglera vattenhöjden i t.ex. ett refugium, och ganska sällan som filter. Hade du tänkt dig filtermatta eller annat i dessa mellanväggar? Kan bli jobbigt att underhålla...

PS - Har du testat programmet Google SketchUp? Gratis att ladda hem, och gör att man kan göra supersnygga bilder i 3D. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

sumparna är redan limmade. det blev 2 pga jag ej ville såga sönder bänken till karet.

funktionen har jag ej spånat så noga på. jag har uvc som ska dit, och vill ha plats för ev fosfat filter, nitratfilter. dock så har skummaren nåt fack som kanske går att använda till det ändamålet (en mce 600). osmos ska ej kopplas in men nu när du sa det så får jag ju ha en påfyllnings mekanism.

filtermatta har jag inhandlat för att ta bort den grövsta skiten.

hade tänkt ha ett litet refugium

google sketchup funkar ej på min dator vet ej om det beror på 64 bitars system

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...