Gå till innehåll

MH & Alger????


nuked_bunny

Rekommenderade inlägg

Har en fråga ang ljuset i min burk.. har haft det vanliga problemet ett tag nu med alger.. sätter sig på rutan som sandpapper.. e riktigt jobbigt att skrapa bort då det sitter som klister.. så det ta ett tag innan man e klar... nu ska jag inhandla MH belysning,, frågan är: Finns det risk att det blir mer alger efter att jag börjat använda MH blandat med mina vanliga rör??? och skall jag ha MH belysningen tänd kortare tid i början??? eller ska jag bara ösa på som jag gör med andra belysningen???? Vore tacksam för alla svar, då det börja se lustigt ut när bakruta och sidorutor ständigt blir igentäckta av gröna alger..

Mvh/Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog börja med MAX 15-30 minuter MH / dag, till att börja med och sen öka med lika mycket. Tills jag låg på 4 - 9 timmar (lite beroende på vad du vill ha) Jag kör bara blå-rör under tiden MH inte är på. Sen vad gäller alger. Det är ju klart, har du förutsättningar för alger, då kommer det mer då du ökar lyset. I min burk fick jag väldigt mycket röda-kalkalger, snabbt. Det som hände då var att mitt Magnesium värde sjönk från 1300 till 1000, på bara nån vecka. Men det är ju klart, jag brassade på rätt hårt från start ;O)

Annars gissar jag på att det finns lika många svar som det finns akvarister, du får testa och se vad som funkar bäst i ditt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog börja med MAX 15-30 minuter MH / dag, till att börja med och sen öka med lika mycket. Tills jag låg på 4 - 9 timmar (lite beroende på vad du vill ha) Jag kör bara blå-rör under tiden MH inte är på. Sen vad gäller alger. Det är ju klart, har du förutsättningar för alger, då kommer det mer då du ökar lyset. I min burk fick jag väldigt mycket röda-kalkalger, snabbt. Det som hände då var att mitt Magnesium värde sjönk från 1300 till 1000, på bara nån vecka. Men det är ju klart, jag brassade på rätt hårt från start ;O)

Annars gissar jag på att det finns lika många svar som det finns akvarister, du får testa och se vad som funkar bäst i ditt kar.

Få prova o börja med korta tider med MH'n.. Men hur många tror du att man skall vänta mellan ökningarna?? kan man öka med 1 timmes lystid var fjärde dag tills man e uppe i normaltid???? eller kan man köra snabbare?? eller det kanske e redan för snabbt???? Jo det kommer att vara blåljus på mellan MH tiderna.. sen slår jag på det vita röret när MH'n e inkörd.. jo råkade på nån algblommning för ett halvår sen som va som om hela vattnet va grummligt,, höll på i över en månad innan det försvann..såg max 5cm in i karet då.. sen har det inte kommit tillbaka.. bara dom gröna fläckarna på rutorna som tittar fram hela tiden.. skrapar man rent så e det lika grönt efter två dagar igen.. och lila alger har jag gott om oxå.. dom gröna e lika hårda som dom lila.. så dom sitter rätt ordentligt.. men röda alger har jag inga..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hittade en skrapa på Hornbach (I vårby - Stockholm. Ser ut som ett rakblad, men är inte så vasst att den repar glaset. Sen vad gäller uppstart av MH. Börja med en timme, kör så några dagar. Om du inte får en explosion av alger, kan du öka med en 1/2 timme. Köra så ett par dagar, sen öka Osv. Du ser själv om du går på för hårt. Själv har jag för mig att jag startade med 2 timmar, och var uppe i 9 timmar efter 3 veckor. OK det blev mycket Dino (ett tag) Kan hända att jag fick en liten Cyano släng också. Men det gick över och nu rullar det på som det ska :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hittade en skrapa på Hornbach (I vårby - Stockholm. Ser ut som ett rakblad, men är inte så vasst att den repar glaset. Sen vad gäller uppstart av MH. Börja med en timme, kör så några dagar. Om du inte får en explosion av alger, kan du öka med en 1/2 timme. Köra så ett par dagar, sen öka Osv. Du ser själv om du går på för hårt. Själv har jag för mig att jag startade med 2 timmar, och var uppe i 9 timmar efter 3 veckor. OK det blev mycket Dino (ett tag) Kan hända att jag fick en liten Cyano släng också. Men det gick över och nu rullar det på som det ska :)

oki, ska prova att köra den tidsperioden, o märker jag att det börja blomma igång alger så drar jag ner på tiden..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
O, en sån hade jag också, den är rätt bra! :)

Jo den verka riktigt bra..lite klumpig bara hehe.. lite synd bara att lampan i den gått ner från 15000k till 10000k, så den e inte så klar som den kan bli,, men ska spana efter en postordersida med billiga lampor i sverige.. eller så köper man av dom valiga sidorna.. bruka inte kosta mer än 250-300kr för sånna 70w lampor..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...