Gå till innehåll

fauna marin kh buffert.


Zanders

Rekommenderade inlägg

Halloj.

Jag satt och lästa om Fauna marins balling light för att jag skall buffra upp mitt KH med grotech pump.

Till frågan.

Jag fick fram att jag skulle blanda 500gram i 5 liter osmos vatten och sedan börja med att dosera 20ml / 100 liter.

Hur mycket höjer det ? vill ju inte gärna pytsa i för mycket heller...

tycker det verkar lite oklart.

jag har ca 500 liter vatten i mitt system.

/Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

iden är att tillsätta så mycket som karet förbrukar, och visst kan du höja Kh om du tillsätter "förmycket" under några dagar

jag kör balling light med ditt recept på Na2CO3 mitt kar förbrukar någonstans runt 150-200 ml per dag (till 800l). jag testar Kh och ändrar lite upp och ner eftersom, det är lite pyssligt att få det stabilt. Man kan ju testa och räkna ut förbrukningen genom att inte sätta till något på några dagar med det har jag aldrig orkat göra, jag byter ca 10% av vattnet i karet 1-2 gånger per månad så då "stör" jag ballingen iallafall.

kort sagt började jag tillsätta enligt rekomenderade 20ml/100 och ändrade eftersom. Receptet för calcium är 2kg i samma mängd vatten, jag tillsättter kanske 30-40 ml av den lösningen per dag.

Det finns några trådar om balling och balling light

mvh

peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...