Gå till innehåll

Kryddat brännvin


Keek

Rekommenderade inlägg

Haha ja frågan är som följer

kan kryddat brännvin innehålla några kryddor man inte vill ha i karet?

frågan låter kanske konstig men jag har en flaska Akvavit (en dansk blandning ) som inte går och dricka för den smakar pest. så jag tänkte använda den som kolkälla istället.

finns det någon krydda som kan vara farlig ?

Malört tex är ju inte helt ofarlig (ja inte för oss iheller wink.gif )

hur är det med tex kummin anis osv. någon som kan komma på något man skall se upp med.

i värsta fall får jag väl bjuda någon "vän" på en snapps istället till midsommar grin.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror aldrig jag hade ens försökt ge det till akvariet. Det är kanske inte kryddorna

som är farliga men något annat om den nu smakar pest. Eller det kanske är dina

smaklökar som inte tycker om den?

Gå ner till kapslyparken, där finns personer som slåss för en flaska sprit:skal

Som sagt om kryddor är farlligt det tror jag inte men varför chansa?

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Genever är en Hollänsk dryck kryddad med enbär.

Akvavit, som tillverkas i de nordiska länderna, är kryddad med kummin och/eller dill.

Båda sorterna skall avnjutas kalla utan tillsattser. Däremot är tillbehör såsom färskpotatis och sill rekommenderat.

Jag kan tänka mig att bli din 'vän' under Midsommar.;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

årets mest korkade fråga, är du seriös ,eller försökte du skämta ?:död:

nej verkligen inte

en hel del kryddor är faktiskt giftiga i större mängd , så frågan vad våra betydligt känsligare djur i akvarierna klarar tycker jag är helt berättigad. och vad som finns i kryddat brännvin

anledningen är som jag skrev en flaska bännvin som inte kommer att drickas ändå, Kan jag använda den som kolkälla

tycker du det är korkat så håll dig borta då

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej verkligen inte

en hel del kryddor är faktiskt giftiga i större mängd , så frågan vad våra betydligt känsligare djur i akvarierna klarar tycker jag är helt berättigad. och vad som finns i kryddat brännvin

anledningen är som jag skrev en flaska bännvin som inte kommer att drickas ändå, Kan jag använda den som kolkälla

tycker du det är korkat så håll dig borta då

hahaha, tycker du ska hålla dig till muppforumet, där du ställde samma fråga-skrattar hysteriskt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hahaha, tycker du ska hålla dig till muppforumet, där du ställde samma fråga-skrattar hysteriskt

Håll dig till frågan istället om du vet något (fast inte förvånad)

eller har du redan börjat tulla på ovannämda

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Heh, jag ser att du crille är oförändrad :P Jag tycker dock att trådskaparen har fog för sin fråga.

nä,jag är likadan:), men frågan är om någon överhuvudtaget forskat i ämnet "ätliga örtkryddors påverkan

på korallrev" :):

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ärligt talat ingen aning om "kryddor i sprit" är direkt farliga för vår akvariemiljö, men i min andra hobby som båtägare kämpar jag mot bottenbeväxning, och ett husmorsknep eller vad man nu skall kalla det är att blanda i cayennepeppar i botten och drevfärg som ersättning för den "förbjudna" kopparn och blymönjan. Jag har aldrig prövat själv men det skall enligt uppgift fungera bra som anti-beväxningsmedel, dvs mindre populärt för såväl alger som havstulpaner. Den informationen finner jag tillräcklig för att inte exprimentera med att omvandla akvariet till någon form av currysoppa även om jag tror att riskbilden är väldigt liten. Men å andra sidan, skulle det gå åt h-e så är säkert fisken mycket god att tillaga ;)

Mvh

Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...