Gå till innehåll

Fosfatreducering med lantan - ny metod?


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Kan lantan vara ett medel som kan vinna mark framöver för fosfatreducering i akvarier, förutom de idag förekommande metoderna baserat på järn och aluminium? Tja, varför inte?

Upprinnelsen till min nyfikenhet för lantan började egentligen den 5 december 2007, då Joe Yaiullo, curator för akvariet Atlantis Marine World på Long Island, New York, häll ett föredrag på Aquaria i Stockholm. Joe berättade om sitt fantastiska 80,000-liters revkar med en helt underbar artrikedom. Joes föredrag behandlades kort i en tråd på SG . Bilderna nedan visar först Joe i sitt kar, därefter Joe på besök på Aquaria (samtalandes med undertecknad)

post-1358-14468917436637_thumb.jpg

En av de saker flera av oss noterade var att Joe använde ett medel för fosfatreducering som ingen av oss hört talas om – lanthanum chloride (lantanklorid). Joe berättar vidare om detta medel i en utmärkt artikel i Adanced Aquarist. Se citat nedan från denna artikel:

So how does one control PO4’s in a large reef tank with lots of fish that are well fed? Water changes are one way, but when you have a tank this large, even a small 20% water change is 4,000 gallons. Over the past year I have been using lanthanum chloride by Vanson/ SeaKlear. My dosing regiment is 300ml’s diluted in 5 gallons of RO water, and this is then slow dripped over several hours into the sump which goes directly to the protein skimmer. This will on average drop the PO4 level 0.10 ppm overnight. I try to keep my PO4 levels below 0.2ppm and if it gets higher, I see a slow down in coral growth and fading colors. When using LaCl based products, it must be dosed with great care, and I have found the above regimen works well.

Lantanklorid är allmänt förekommande i USA som ett medel för att reducera fosfat i pooler. Av någon anledning har det varit tyst om detta spännande preparat för akvarietillämpningar tills senaste numret av tyska KORALLE damp ner i brevlådan i veckan. En utmärkt tidning med spännande artiklar i varje nummer. Just i detta nummer berättar redaktören Daniel Knop hur han testat Joes recept på lantanklorid i en testmiljö hemma. Resultaten är mycket spännande – metoden fungerar, men den tekniska utrustningen för att hantera medlet behöver nog vidare utvecklas.

post-1358-14468917437197_thumb.jpg

Först lite bakgrund om lantan och dess viktigaste salter:

  • Lantan tillhör en av de s.k. sällsynta jordartsmetallerna.
  • Lantanklorid, LaCl3, allmänt förekommande i USA för att reducera fosfat i pooler. Lantanklorid är vattenlösligt, vilket gör det enkelt att droppa i ett akvarium/sump.
  • Lantankarbonat, La2(CO3)3, används som läkemedel (Fosrenol) för njursjuka patienter för att hjälpa till att binda överskottet av fosfat i maten. Det finns även poolpreparat i USA baserat på lantankarbonat, men då i tablettform eftersom lantankarbonat inte är vattenlösligt.

I korthet bygger principen på att Lantanjonerna mycket snabbt reagerar med fria fosfatjoner och bildar flingor innehållande lantanfosfat. Dessa flingor gör vattnet mjölkigt innan de faller till botten. Kruxet är att fånga dessa flingor och inte låta dem sedimentera i karet. Någon form av både dosering av medlet och filter behövs alltså, vilka båda behöver vara i sumpen. Joe Yaiullo tillsätter sitt medel före skummaren, vilket betyder att en del av flingorna försvinner den vägen. Resten filtreras bort i ett sandfilter. Sandfilter är ju en effektiv filterform för sediment, vilket gör att lantanklorid fungerar väl i pooler (pooler har normalt ett sandfilter som fångar sediment av olika slag). Ett sandfilter kan däremot vara knepigt att stoppa i sitt sumputrymme (inte minst pga behovet av regelbunden backspolning), så någon annan form av filter vore att föredra. Knop beskriver i sin artikel hur han testat olika former av bomull och filtervadd, vilka båda sätter igen besvärande snabbt. Det bildas också ganska snabbt hårda sediment i pumpar mm.

Trots vissa svårigheter med preparatet visat det ändå på en imponerade effektivitet i fosfatreducering. Genom ganska små doser av Sea Klear lantanklorid kunde en imponerande snabb fosfatreducering åstadkommas – och till en väsentligt lägre kostnad än andra tillgängliga preparat som baseras på järnoxid eller aluminium.

Lantan är dock ett mycket potent medel – en liten tillförsel av preparatet kan leda till en mycket dramatisk reducering av fosfatnivån, och med stressade koraller som följd. Möjliga användningsområden är nog därför främst mycket näringsrika kar, t.ex. Fish Only-kar eller specialakvarier för filtrerare. Speciellt publika kar borde kunna se klara ekonomiska fördelar med detta preparat. För vanliga revkar skulle lantan kunna vara ett medel att använda momentant för att ta ned en stark fosfattopp, för att sedan övergå till traditionella järn- eller aluminiumbaserade medel för an med normal takt i reduceringen av fosfatnivåerna.

Knop avslutar sin artikel med en uppmaning till akvariebranschen om att utveckla både preparat och teknisk utrustning (doserare och sedimentfilter) för detta mycket intressanta preparat. Jag måste säga att jag själv är ganska suger på att testa detta. Jag ser en klar tillämpning för mitt eget Fish Only-kar med höga näringsvärden, där det i längden kan bli oekonomiskt att använda de fosfatreduceringspreparat som finns idag.

Har någon där ute testat detta preparat ännu?

Någon som skulle vara intresserad av att testa?

/Calle

--------------------------------------------------------------------------------------

Användare och erfarenheter:

  • Joe Yaiullo berättar om sitt publika kar i Advanced Aquarist 2007/2 (länk)

  • Daniel Knop berättar om sina akvarieexperiment i tidningen Koralle # 57 (länk) (artikeln finns inte tillgänglig på nätet – tidningen måste beställas)
  • En utmärkt forumtråd från AquaQuality Symposium där flera användare, oftast större publika akvarier, beskriver sina erfanerheter av lantanklorid (länk)

  • Två trådar på ReefCentral som behandlar ämnet och erfarenheter (länk) (länk).
    I den senare av dessa två trådar ger Randy Holmes-Farley sin syn på preparatet, där han bara är blandat postiv:
    • I'm not a fan of lanthanum for several reasons. The first is that I do not know whether the elevated levels of lanthanum that may result in the tank water are totally benign for every organism we keep It may be, but it may not be.
      My bigger concern is that the lanthanum phosphate is not actually removed from the system. Perhaps some is skimmed out, but I expect a lot of it just piles up on the bottom of the tank. It may become available through various processes (like passing through the gut of a sea cucumber), so I would prefer to see it actually exported. I have the same concern with dosing soluble iron to bind phosphate vs using GFO to bind phosphate (which is exported).
      All that said, it may be a fine way to go. Much to my dismay, since it competes with my products (Renagel and Renvela; sevelamer hydrochloride and carbonate), lanthanum carbonate is used in people to bind phosphate from the GI tract.

Tillverkare och inköp:

Tillverkaren Sea Klear marknadsför fosfatreduceringsmedel för både akvariebruk och poolbruk, där medlen för poolbruk naturligt sett har mycket större volymer på marknaden. Akvarieversionen av medlet (länk) innehållet ganska lite info, det framgår t.ex. inte ens om medlet baseras på lantan. Jag har inte hittat en distributör för detta preparat ännu.

Sea Klears poolversion av medlet (länk) (och det som både Yaiullo och Knop använder/testar) har heller inte så mycket info, men på en distributörs hemsida framgår att medlet baseras på lantanklorid (länk). Exempel på distributör för just denna produkt är följande: (länk) 1 Quart – USD 29,95. Halten av lantanklorid framgår dock inte.

PhosFree (länk) - fosfatremover för poolbruk baserat på lantankarbonat (alltså samma som läkemedlet Fosrenol), och som alltså inte är vattenlösligt.

För den som vill veta exakt vilken kemikalie som man blandar i karet, kan lantanklorid av laboratoriekvalitet vara att föredra. Tillverkare som specialicerar sig på salter av sällsynta jordartsmetaller saluför detta, se t.ex.:

Rare Earth Products, Inc. (länk) Lanthanum chloride, anhydrous, 99.9% (REO), $26.00, 25gm

Ytterligare referenser:

Methods and compositions using lanthanum for removing phosphates from water (länk)

post-1358-14468917436387_thumb.jpg

post-1358-14468917436726_thumb.jpg

post-1358-14468917436889_thumb.jpg

post-1358-1446891743704_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra tråd start Calle,jag har pratat mycket med Jaken och Leffe efter kvällen på Aqaria om detta "mirakel medel".Jag tror att vi med våra små kar får nog hålla oss till dom metoder som finns idag för att reducera fosfaten i våra kar. Jag tjatar mycket på Leffe o Fredrik att hålla ordning på den levande stenen dom säljer med att skumma den hårt och köra Ultra Phos för att få flera nybörjare att få en så bra start det bara går. Det kanske e ett bra medel vid en ny start men jag tror inte jag skulle våga.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som Patrik skriver, så ligger problemet med att labba med detta för vanliga akvarister i att vi pysslar med så små vattenvolymer - lite lättare när det handlar om 50kubik och uppåt.

Man bör nog göra detta i ett separat filterkar, där man kan ta hand om utfällningen så att denna inte hamnar i huvudsystemet.

Men huvudproblemet är nog som sagt att det är lite för effektiv . lite som att fiska med dynamit i en guldfiskskål :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, ni har rätt i era rekommendationer ovan. Daniel Knop skriver faktiskt i sin artikel att han som en utgångspunkt skulle föreslå att både tillförsel och export av lantan sker i ett separat system. Knop skriver vidare att han uttryckligen avråder hobbyakvaristen från egna experiment med lantan, just för att man måste verkligen ha koll på vad man gör innan man startar.

Kanske man kan använda detta medel som en "fosfattvätt" för Fish Only-kar? Tanken skulle vara att behandla akvarievatten (och ev. även LS) i en tunna med detta medel separat från karet, och sedan låta lantanfosfatet sedimentera i tunnan. Sedan skulle vattnet (och stenen) kunna återanvändas igen. Återigen, detta skulle vara för att slippa stora kostsamma vattenbyten i Fish Only-kar om det nu bara är fosfat som är problemet (eller för att behandla LS med mycket fosfat).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Calle:

Då kanske du skall sätta in en Vorexkammare där hemma ;)

En vortexkammare skall vara rund för att undvika virvlar, som rubbar vattnets rörelseriktning och stör sedimenteringen. Den måste också ha en diameter på minst en meter för att tillåta ett lugnt flöde av stora mängder vatten. Annars fungerar den inte utan borstar eller andra underhållskrävande tillsatser. Tsunami Vortex har givetvis tangentialt inlopp, medan avtappningen sker från ytan i centrum. Detta förstärker vattnets uppåtgående spiralrörelse, vilket gör filtreringen mera effektiv.

Filtertunna228.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
Finns det några undersökningar på om lantan fäller ut nåt annat också samtidigt som fosfat, viktiga spårämnen eller så? Det verkar nästan för sympatiskt om det enbart skulle ta fosfat.

Nja, lantankarbonattabletter (som ges till dessa patienter) innehåller upp till ett gram och standarddosen är om jag inte missminner mig tre sådana om dagen. Har för mig att tabletterna också kan sänka kalcium men det är ju inget problem för oss eftersom vi tillsätter det utifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej

Hittade detta på nätet.

skulle dessa tabletter fungera?

högt pris men allt är relativt antar jag.

obs jag har raderat kopplingarna för att inte länka till eventuella gråzoner i olagligheter

mvh peter

Lantankarbonat Övriga läkemedel » Medel vid hyperkalemi och hyperfosfatemi 1.Fosrenol 1000mg 90 Tuggtablettersek 4,963.34addtocart_icon.gif1.000 g Lantankarbonat (Shire)

2.Fosrenol 250mg 90 Tuggtablettersek 2,718.96addtocart_icon.gif250.000 mg Lantankarbonat (Shire)

3.Fosrenol 90 Tablettersek 3,241.04addtocart_icon.gif500.000 mg Lantankarbonat (SHIRE PHARMACEUTICALS IBERICA)

4.Fosrenol chew.tab 500mg/tab btx90 hdpe container 90 Tablettersek 3,403.56addtocart_icon.gif500.000 mg Lantankarbonat (SHIRE PHAR/CAL CONTR.LTD)

5.Fosrenol 500mg 90 Tuggtablettersek 3,564.53addtocart_icon.gif500.000 mg Lantankarbonat (Shire)

6.Fosrenol 90 Tablettersek 3,965.23addtocart_icon.gif750.000 mg Lantankarbonat (SHIRE PHARMACEUTICALS IBERICA)

7.Fosrenol 750mg 90 Tuggtablettersek 4,692.64addtocart_icon.gif750.000 mg Lantankarbonat (Shire)

8.Fosrenol chew.tab 750mg/tab btx90 hdpe container 90 Tablettersek 4,830.12addtocart_icon.gif750.000 mg Lantankarbonat (SHIRE PHAR/CAL CONTR.LTD)

9.Fosrenol 90 Tablettersek 4,467.56addtocart_icon.gif1000.000 mg Lantankarbonat (SHIRE PHARMACEUTICALS IBERICA)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det måste gå att få tag på i annan form än läkemedel, dessa priserna är ju helt vettlösa.

Visst är saltvattensakvaristik en dyr hobby, men va f-n.

Och jag inbillar mig att man nog bör se till att få ut fällningen ur sitt system, om så bara för att den annars med tiden kommer bli en ganska påtaglig del av inredningen.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt första inlägg i tråden finns flera länkar till återförsäljare av både lantanklorid och lantankarbonat. Lantankarbonat är ju mer svårlösligt i vatten enligt vad jag läst (men inte testat), så spontant låter lantankloriden enklare. I USA används ju dessa medel som poolkemikalier, så det finns massor av webbutiker där om man googlar lite. Jag tror inte att man behöver medicinsk kvalitet på preparatet.

Läs mitt första inlägg igen, inkl fotnötterna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt första inlägg i tråden finns flera länkar till återförsäljare av både lantanklorid och lantankarbonat. Lantankarbonat är ju mer svårlösligt i vatten enligt vad jag läst (men inte testat), så spontant låter lantankloriden enklare. I USA används ju dessa medel som poolkemikalier, så det finns massor av webbutiker där om man googlar lite. Jag tror inte att man behöver medicinsk kvalitet på preparatet.

Läs mitt första inlägg igen, inkl fotnötterna :)

ja visst tusan du det såg jag inte ändå skummade jag igenom det två gånger.

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...

Mycket intressant, något som jag inte hört om förut. Men som vanligt med fällningsmetoder så fungerar det ju bäst i batchssystem - inte så praktiskt för hemakvaristen.

Kanske borde man ha hela akvarievolymen i källaren och varannan vecka byta vattnet mellan akvariet och källaren? Sen är det bara att fälla fosfatet med lantanklorid och hårdozonisera källarvolymen... :)

Googling gav snabbt en tysk firma som säljer ren lantanklorid från Fluka. 100 g för strax under 60 euro. Inte mycket att bråka om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Frågan är väll egentligen hur fort lantanklorat/klorid fäller ut med fosfat. Är det realistiskt att få en så snabb utfällning att restprodukterna kan hamna i ett mekaniskt filter på en gång? Det spelar ju ingen roll om man har ett mekaniskt filter i sumpen, doserar där, och det inte reagerat färdigt innan det hunnit cirkulera upp i huvudbaljan. Då hamnar lantanfosfatet på botten lik förbaskat...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är väll egentligen hur fort lantanklorat/klorid fäller ut med fosfat. Är det realistiskt att få en så snabb utfällning att restprodukterna kan hamna i ett mekaniskt filter på en gång? Det spelar ju ingen roll om man har ett mekaniskt filter i sumpen, doserar där, och det inte reagerat färdigt innan det hunnit cirkulera upp i huvudbaljan. Då hamnar lantanfosfatet på botten lik förbaskat...

B!

Bäst resultat uppnås när man doserar före ett mekaniskt filter t.ex sandfilter och kan backspola. Järnklorid är också ett effektivt sätt att fälla fosfat med.Läs denna artikel om ocean park i Hong Kong och deras test med lantan. mycket intressant. Avslutningen på artikeln får ni här:

Artikeln: http://aalso.org/2009presentations/ZhangWongOrthophosphateRemovalPaper.pdf

Conclusion

Although all lanthanum compound tested can remove PO4

3- from seawater, the

efficiency of removal depends on the pore size of filters. Lanthanum compound could

pass through filters and increase turbidity inside pool. Barry and Meehan (2000) have

found lanthanum can cause significant mortality to Daphnia due to cloggin g filtration.

Small lanthanum particles passed into pool could also potentially be trapped by gill

lamellae of fish.

Therefore, application of lanthanum compound to an aquarium has to managed very

carefully and better to be conducted in a side loop equipped with high efficient filters to

avoid any potential adverse impact on aquatic organisms due to leakage of lanthanum

compound to the pool.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste i artikeln ovan nämnda att lanthan

application of lanthanum compound to an aquarium has to be managed very carefully and better to be conducted in a side loop equipped with high efficient filters to avoid any potential adverse impact on aquatic organisms due to leakage of lanthanum compound to the pool.

Även i artiklen så doserar de detta preparat innan filtret och så sätt fastnar skiten i det mekaniska/sand filtret så det ej fastnar / kletar igen nån annan stanns

Visst man skall testa olika saker men varför riskera akvariet med detta. Känns för dyrt att labba på egen hand....

Känns mer rätt i mina ögon å tankar att köpa ULPR&C

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste i artikeln ovan nämnda att lanthan

Även i artiklen så doserar de detta preparat innan filtret och så sätt fastnar skiten i det mekaniska/sand filtret så det ej fastnar / kletar igen nån annan stanns

Visst man skall testa olika saker men varför riskera akvariet med detta. Känns för dyrt att labba på egen hand....

Känns mer rätt i mina ögon å tankar att köpa ULPR&C

Håller helt med, i våra små akvarier räcker det som vi har. Lantum och järnklorid enbart för offentliga mycket stora akvarier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...