Gå till innehåll

Länkar - Plocka själv och Medelhavet.


petrol

Rekommenderade inlägg

Från Svensk sida verkar det inte vara några större problem, åtminstone inte vad gäller fisk.

Jordbruksverket:

"Grundläggande villkor:

Fiskar som förs in får endast användas för akvarieändamål. De får alltså inte under några omständigheter planteras ut eller användas som betesfisk. Försäkran ska fyllas i och införseln ska anmälas till tullmyndighet/gränskontrollstation. Följande arter får inte införas:

Utrotningshotade arter

*Exotiska arter som odlas för utplantering i svenska vattendrag

*Arter som förekommer naturligt i svenska vattendrag

*Karp, inklusive alla dess kulturformer

*Arter som kan fortplanta sig i vilt tillstånd i Sverige".

Tullen vill ha en underskriven "försäkran" vid ankomst till Sverige, blanketten kan fås på Jordbruksverket:

http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/inutforselavlevandedjur/ovrigasallskapsdjur/akvariefisk.4.7502f61001ea08a0c7fff51395.html

Vad de grekiska myndigheterna har för restriktioner på vissa koraller och lägre djur har jag fortfarande inte fått svar på. Ska kontakta en kunnig på jordbruksverket som kanske vet, annars får det väl vara..

So long!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det lungt bara för när vi var i Grekland i juni möttes vi av vakter med k-pist och när vi åkte såg de inte så värst vänliga ut hehe. Åkte iofs till lefkas och en liten flygplats.

Så länge man inte tar hem något olagligt ska det väl inte vara några problem, de scannar väskan när ni åker hem så hoppas de inte bryr sig om påsar med vatten där det ligger nått i ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev nagot strul med utflykten till Elafonissi, vi fick aka till Gramvousa istallet. Det var fantastisk snorkling sa det gjorde inget! Vi fick se anemoner, krabbor, eremiter, musslor, rakor, sniglar, sjoborrar, ngn typ av orange korall (vaxte runt stjalkarna pa bottenvaxterna). Mycket fina fiskar sag vi oxo. Nagra stora som liknade kirurger, mindre som sag ut som wrassar "fourliners". Sandvandare, plattfiskar och andra som liknade salarias m.fl. m.fl.

Men det jag vagar plocka med mig ar bara 2 sniglar (En konformad med rod kropp och en "turbo")

Battre att vara pa den sakra sidan..

/Henrik

Kreta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Bilderna med undervattenskameran blev tyvärr ganska kassa, men här är i alla fall ett par av fiskarna jag fick se, tillsammans med snigeln och eremiten som jag fick med mig hem ("korallen" lade jag tillbaka)...

kul!

överlevde djuren då?

hur transpotera du hem dem i en bruk eller hur gjorde du?

/Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 4 år senare...
Här är en snubbe som plockar sina invånare direkt från havet, Blir helt avis:ler:http://www.malawicichlidhomepage.com/aquainfo/marine_tank.html orkade bara läsa de första 50 sidorna..smiley37.gif

En om Medelhavet :ler:http://www.malawicichlidhomepage.com/photos/mediterranean01.html.

Bumpar ett par gamla länkar, såg att de fortfarande levde.

Ett par timmars läsning innan Medelhavssemestern?-Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...