Gå till innehåll

Hur plant det måste vara under akvariet för att det inte ska spricka?


Lable

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Jag undrar hur plant det måste vara under akvariet för att det inte ska spricka. Min möbel är 2mm högre på ena sidan. Kan man fixa det med t.ex en frilotskiva under akvariet?

Mvh. Nino

En frigolitskiva under gör susen. Det som kan hända är att vattenlinjen också

är 2mm högre på ena sidan.

Tror ingen har 100% raka underlag, men dock så pass plant att vi inte ser det.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när jag mäter med vattenpass visar den att jag borde höja ena kanten med 3-4 mm och två kanter med 2 mm för att allting ska vara plant. Försöker jämna ut med underlag lite sen kör jag en tunn frigolitskiva mellan akvariet och spånskivan. Funkar det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när jag mäter med vattenpass visar den att jag borde höja ena kanten med 3-4 mm och två kanter med 2 mm för att allting ska vara plant. Försöker jämna ut med underlag lite sen kör jag en tunn frigolitskiva mellan akvariet och spånskivan. Funkar det?

Kan du så väg ut det så bra du kan med vattenpasset. Sen lägg en frioligskiva under.

Tjockleken kan du söka på men själv har jag 10mm. Varför? Jo ju tjockare frigoliten är

ju med kan den sjunka ihop och ju snedare blir akvariet, så jag förespråkar 10mm.

Lycka till

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har byggt en av mina akvariemöbler av lecablock och sedan tvärgående reglar ovanpå. Det blev inte helt plant, så jag byggde en gjutform och hällde flytspackel ovanpå. Sedan frigolit. Något omständligt, men det funkade för mig den gången.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att vattenpasset kan visa fel, de gör min och de upptäckte jag typ 8 månader senare men akvariet står fortfarande så de är lungt.

Ett bra sätt att försäkra sig att vattenpasset fungerar rätt är att lägga passet åt båda hållen och se att det visar lika oavsett vilket håll blåsan ligger åt.

Hmm inte helt glasklart hur jag menade kanske. Om du ska kolla en akvariebänk: lägg först passet på bänken och väg av. När du är nöjd så vrid passet 180° i horisontalplanet och se att det fortfarande visar rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätte med vattenpasset ett bra tag tills jag var nöjd med ställningen, sen så blev det lite lutning ändå eftersom tyngden i akvariet inte var helt fördelat. Men det har blivit bättre nu, inte lika snett som i början. Så har väl börjat sätta sig.

Tror dock jag har 2 cm frigolit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...