Gå till innehåll

Problem för användare med hotmailadresser


Rekommenderade inlägg

Vi tycks ha ett problem med de av er användare som har registrerat hotmailadresser hos oss.

Problemet består i att mail som automatgenereras från SG till medlemmars hotmailadresser, t.ex. prenumerationsmail på diskussionstrådar, inte når fram till mottagaren utan studsar tillbaka. Det som verkar ha skett är att Microsoft spärrar bort mail från oss. Utskickade mail kommer tillbaka med beskedet "Mail rejected by Windows Live Hotmail for policy reasons. Reasons for rejection may be related to content with spam-like characteristics or IP/domain reputation problems."

Vi hoppas kunna lösa detta genom att övertyga Microsoft om att SG verkligen är seriösa :)

Mest problem med detta har kanske nya medlemmar som måste aktivera sitt konto och har valt en hotmailadress. Om så är fallet ber jag er maila till admin@saltvattensguiden.se, så ska jag aktivera era konton "bakvägen".

Med förhoppning om snar bättring!

PS - Om någon av er medlemmar är webmaster med liknande erfarenheter, kan ni gärna dela med er av de erfarenheterna i ett mail.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte fått notifiering på något av ovanstående svar... Fast när jag kollade kontrollpanelen här så visade det sig att jag har en av mina Gmail adresser listade. Så problemet kvarstår kanske hos Gmail ?

Märkligt nog så ligger inte alla de "saknade" email jag känner att jag borde fått från er i min spamkorg i heller.Någon som kan dra iväg ett email från admin@saltvattensguiden.se som ett test?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Märkligt nog så ligger inte alla de "saknade" email jag känner att jag borde fått från er i min spamkorg i heller.Någon som kan dra iväg ett email från admin@saltvattensguiden.se som ett test?

B!

Det typ av spärr vi råkade ut för nyss innebär att mailen studsade tillbaka utan att de ens kom fram till mottagarnas spamkorgar.

Låt oss kolla om vi fortfarande har problem med gmail också. Jag själv kan inte kolla just nu då jag bara sitter med en browser (jag behöver en Outlookklient för att kolla admin-lådan), men jag kollar med mina kollegor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på er Vänner!

Moderator's upplysning:
mod.gif

Om man får ett mail om att man fått ett PM på saltvattensguiden, så har man fått ett mail (om man väljer det alternativet i sin profil).

Det finns inställningar att göra om man vill få ett mail på en viss tråd (prenumeration), har man inte kryssat i att man vill prenumerera så får man inget mail.

Dessa inställningar hittar ni under: Kontrollpanelen \ Redigera alternativ.

Hoppas detta klargjorde några frågetecken.

Mvh

IT-Admin Petrol

Jag kommer att dubbelkontrollera vissa större maildommäner de närmsta dagarna.

Ni med Gmail: Får ni meddelande från saltvattensguiden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är det med @Live.se?

Har fått flera pm men inga mail om att jag fått pm, tänkte på annonser ifall någon försökt svara på en annons för pm kommer fram men som sagt inte mailen om dem..

Glömde skriva att jag brukade få mail när jag får pm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har Gmail och mailet om att jag fått ett PM på SG landade i min inbox idag först sju timmar efter att PM:et skickades. Tidigare har det fungerat klockrent vad jag vet.

Hej på er Vänner!

Moderator's upplysning:
mod.gif

Om man får ett mail om att man fått ett PM på saltvattensguiden, så har man fått ett mail (om man väljer det alternativet i sin profil).

Det finns inställningar att göra om man vill få ett mail på en viss tråd (prenumeration), har man inte kryssat i att man vill prenumerera så får man inget mail.

Dessa inställningar hittar ni under: Kontrollpanelen \ Redigera alternativ.

Hoppas detta klargjorde några frågetecken.

Mvh

IT-Admin Petrol

Jag kommer att dubbelkontrollera vissa större maildommäner de närmsta dagarna.

Ni med Gmail: Får ni meddelande från saltvattensguiden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för infon Outbacker.

Jag är faktiskt inte helt övertygad om gmails funktion. Börjar misstänka att de splittar upp mailen på olika servrar som är olika konfade.

NephruruS: jag kikar på Live.se, vill du undertiden dubbelkolla i din kontrollpanel så allt ser ra ut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har i min inkorg på Gmail följande: Problem för användare med hotmailadresser (21:58) Rickes Nya 450L Hörnkar! (21:34) NephruruS 375liter+100sump (21:34)

Under "Nya ämnen med prenumeration" i kontrollpanelen har jag även Linneas första akvarium.

Enlight kontrollpanelen fick NephruruS's tråd sitt svar för "3 timmar sedan" Rickes för "2 timmar sedan" och Linea's för 36 minuter sedan. Min klocka är nu 22:53.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm, ett test mot Gmail svarade på 47sekunder. Det kan jag leva med.:skrattar:

Lite onödigt vetande för er som inte redan vet:

Man får inte glömma att ett mail är inte ett säkert sätt att kommunicera på.

Ett mail kan fastna / bli försenat i princip var som helst. Är en server belastad eller tillfälligt går ner så brukar mailservrarna skicka om mailet i upp till fem dagar (naturligtvis beroende på hur de är konfigurerade). Har en server "ballat ur" så kan det hända att de svarar mailserverna " denna mottagare finns ej" och är då mailservern konfigurerad på att vidarebefodra denna information till mottagaren får man ett felmeddelande. Men ofta väljer administratören på servern att kasta mailet med resultat att sändaren inte får någon notifikation om detta (tillämpas ofta på de större maildomänerna).

*Edit: Du han före Björn:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller mail så kan det skilja ganska så mycket beroende av mailleverantör.

Vi vet inte varför Gmail segar mellan varven ( Börjar bli väl stora? Egen fundering).

Varför vissa andra leverantörer inte har fungerat vet vi varför, och jobbar vidare med live.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som några av er kanske har märkt är det fortfarande problem med vissa maildomäner, främst hotmail, live och telia, men även en del andra. Det som sannolikt hänt är att servern blivit hackad och använd som spamavsändare, och att den IP-adress som SG använder för att sända mail blivit svartlistad. Box arbetar på saken nu under helgen, problemet gäller ju alla deras andra kunder som också använder samma utgående IP-adress.

Olika domäner använder olika hanterare av "svartlistningar", så därför kan mail fungera till en domän men inte en annan.

Saxat från vårt hostingföretag Box:

Skicka till Hotmail-Adresser För tillfället går det inte att skicka mail till hotmail.com-adresser. Vi arbetar med Windows Live för att lösa problemet och misstänker att det är en uppdatering av hotmails spamfilter som orsakar problemen.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...