Gå till innehåll

Moral och etik inom saltvatten...


Zaphi

Rekommenderade inlägg

Jag är en erfaren akvarist men har aldrig haft ett saltvattenskar. Jag har fått för mig att det finns en hel del moraliska och etiska dilemman ochde har fått mig att avstå. Problem som dessa spökar i min djurvänshjärna:

-fångstmetoder (cyanidfiske)

- frakt av fisk (stor procent dör)

- korallreven fösvinner (vild korall inte ok!)

Idag har jag malawi- och tanganyikaciklider. De gillar att gå trångt i stora grupper, tål transporter bra, fångas för hand i nät och det finns ingen risk för att de försvinner. Däremot är jag skeptisk mot saltvatten och ifall ni kan förklara dessa dilemman och hur man vänder dem till något positivt kan jag mycket väl tänka mig att starta ett saltkar. Exempelvs användandet av odlad fisk och korall.

Långa ochutförliga svarmed länkar föredras framför spontana småinlägg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Idag finns det ett 20-30 tal arter fiskar som odlas komersielt för akvariebruk Det är mycket bra tycker jag! Som mest harhälften av fiskarna i mitt kar varit odlade!

När det gäller koraller så anser jag att man skall använda odlade fraggar i sitt kar! Jag har valt att bara ha koraller som är förökade/delade i akvarium i mitt kar. Idag har jag ca 15 småpolypiga stenkoraller och några mjuk och läderkoraller i mitt akvarium.

Man kan idag fylla ett Saltvatten kar med enbart odlade fiskar koraller och levandesten!

Starta ett kar och påverka handlarna att ta in mer odlatär mitt råd!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja,först och främst så gör vi faktiskt inte så stor skillnad om man jämför med diverse "olyckor" med fartyg osv som effektivt kan döda ett helt korallrev och den allmäna miljöförstörningen tar nog död på betydligt mer än vad som plockas upp,läggs i lådor och flygs iväg. Dock finns det ju arter som plockas hårt; till exempel plockas mängder med värdanemoner för clownfiskar. Plockas anemonerna blir fiskarna utan värd och lätta måltavlor för stora glupska fiskar som annars blir fångade i anemonen. Plockas fiskarna så blir anemonen ett mål för pincettfiskar och andra som tycker en anemon vore god till lunch eftersom inga fiskar kör bort dem.

Sen så finns det ju även arter som inte har speciellt stor chans att överleva i akvarium men som är fina och därför plockas stora mängder av och säljs för det mesta till nybörjare som inte vet bättre,ex de flesta asymbiotiska korallerna, Moorish idol, A.nigricans mm.

Men det går ju att lösa det mesta på ett snällt sätt om man är villig att kompromissa med innehållet. Om du följer tråden med Död LS nu så är det ju lite olika åsikter om det men teoretiskt sett borde det ju vara möjligt att köpa en mindre mängd ny och begagad LS, komplettera med död LS/substitut och ett nitratfilter(eftersom det skulle vara den enda egenskap som inte kom tillbaka till gammal sten). Sen så kör man den sedvanliga utrustningen med skummare,belysning osv. Till detta kan man ju köpa odlade koraller och byta fraggar med andra. Det kommer mer odlad fisk men hittills så är det väl främst clowner och bangaii jag sett till i butikerna. Så visst,lite LS kan du nog behöva men det är ju inte någon stor påverkan om man jämför med allt de brutit,malt ner och använt till vägarna där nere och det plockas dessutom från revens ytterkanter såvitt jag förstått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är ju att hitta odlade koraller som har lite storlek. Ofta är

dom väldigt små, vilket medför att man hellre köper en som är fångad i

naturen. Givetvis skulle det som ”Norberg” säger, vara idealist om man

kunde dra igång ett saltvattensakvarium med endast odlade koraller

& fiskar. Men det utbudet är tyvärr alldeles för litet. Och att

odla fisk & koraller har nästan inga ekonomiska förutsättningar.

Det är löjligt dyrat att dra upp koraller. Om man tittar på hur mycket

det kostar att dra upp en korall i någorlunda storlek, och sen försöker

sälja den, så är priset helt fel för köparen. Man kan ju inhandla en

stor vacker korall i en butik som är tagen från havet för 500:-. En

odlad korall, som är lika stor & vacker, skulle kosta det dubbla

för köparen. Angående levandesten så finns det ingen odlad sådan.

Alla vill spara sina hårt förvärvade slantar, och då blir det lätt att

man köper vildfångat istället. Givetvis finns det en hel del som odlar

fisk i Europa. Dom lever då på exporten. Men här i Sverige är det inte

lönsamt att hålla en sådan odling, försäljningen är för dålig &

kostnaden för att dra upp dom är för hög. Man måste se allt som har med

vår hobby att göra ur ett ekonomiskt perspektiv. Det går inte att

drömma iväg & tro att det finns någon verklighet där Greenpeace

styr & alla människor & djur lever synkroniserade.

Saltvattenshobbyn är ingen ”Astrid Lindgren” saga där alla slut är

lyckliga, & allt man vill ha finns serverat på ett silverfat.

Vildfångade fiskar dör både i transporter & hos den oerfarne

akvaristens akvarium, givetvis inträffar detta hos den erfarnaste

akvarist också.

Det finns inget ”säkert kort” när det gäller fiskar & koraller. Hur

mycket erfarenhet & försiktighet man än har/vidtar, så kan det ändå

gå åt skogen. Om man lever med den tron att Malawi & Troffar har en

underbar resa till Sverige, för att leva sina sista dagar i ett

akvarium så är det upp till var och en. Själv älskar jag denna hobby,

precis som alla andra här. Men man måste vara realist när man ser på

det vi håller på med.

Jag hoppas detta inte skrämmer bort dig från saltvattenshobbyn, men det

är ju såhär det går till när man ser lite krasst på sanningen… Har du

vägarna förbi Kristianstad någon gång så skall jag ge dig ett par

fraggar som du kan dra upp i storlek i ditt kar.

/Jörgen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vitamin var försiktig med att säga att det inte finns "odlad Levande sten" titta in på denna sida!

http://www.tampabaysaltwater.com/

Visst är korallerna mindre som är odlade men det finns även korallfarmer runt om i världen där man odlar ute i havet! De korallerna är lite större!

Och alla talar ju om att man skall ha tålamod i denna hobby. Ge fraggen 1 1/2 -2 år så är ju korallen stor om dit akvarium har rätt förutsättningar!

Det finns redan till salu hos våra handlare, dock i mycket begränsad omfattning!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan faktiskt se saltvattensakvaristik som en möjlighet till miljövård och skydd av naturen... tro mig. Jag ska komma med ett par argument... smiley2.gif.

<UL>

Levande saltvattensfisk är VÄRLDENS DYRASTE fiskeriprodukt. Inte ens rysk kaviar har samma kilo pris! Det här ger alltså enorma möjligheter för fattiga områden att förbättra sin levandsstandard. Istället för att bryta korall för att bygga hus och vägar så får nu korallreven en stor ekonomisk betydelse för människorna som bor i närheten.

Korallrev är oerhört produktiva biotoper. Fiskar och koraller föds och dör i en snabb takt. De blir uppätna eller de äter upp andra. En undersökning på dvärgkejsare visade att i genomsnitt så dör cirka 70% av en årskull VARJE år! De dör och fylls på med nya hela tiden. Genomsnittsåldern är alltså mycket låg. Att plocka en del fisk har då väldigt liten påverkan eftersom nyrekryteringen är så hög.

Cyanidfiske och dynamitfiske förekommer mycket riktigt i vissa områden, men det blir mindre och mindre. Varför döda hela områden när man istället kan skörda om och om igen. Om friska korallrev kan ge inkomst gång på gång så är det mindre troligt att invånarna skadar dem för kortsiktig vinning.

Allt som har sett hur ett korallrev ser ut i verkligheten... eller för den delen försökt fånga en fisk i ett inrett akvarium inser hur otroligt svårt det är att fiska med håv eller fällor. Det är helt enkelt inte tillräckligt effektivt för att ha någon större påverkan på populationen.

Är det då fritt fram att köpa vad som helst med ett gott samvete?

Näe, det vill jag inte säga. Vissa fiskarter såsom hajar och banggai-kardinaler förökar sig väldigt långsamt i jämförelse med "normala" revfiskar. På samma tid som ett par kejsare har producerat tiotusentals yngel så har hajarna gjort 2-3 ungar och Banggai kanske 50-100 yngel. Här är alltså nyrekryteringen mycket mycket långsammare och därmed måste man vara mycket mer försiktig med uttaget, dvs fångsten.

Lyckas vi bara bevara biotopen korallrevet så kommer inte fångst av fisk till akvarium att ha någon direkt påverkan.

Om vi däremot inte lyckas stoppa växthus-effekten som leder till höjda temperaturer->korallblekning->döda korallrev då ligger vi riktigt illa till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja,först och främst så gör vi faktiskt inte så stor skillnad om man jämför med diverse "olyckor" med fartyg osv som effektivt kan döda ett helt korallrev och den allmäna miljöförstörningen tar nog död på betydligt mer än vad som plockas upp,läggs i lådor och flygs iväg.

Det du säger därtycker jag inte är ett bra skäl."Det finns värre grejer så det jag gör är ok" mentaliteten är inget attsträva efter. Om inte hobbyn kan ha en rent positiv effekt är det inte intressant att utforska den.

Det har dock kommit en del bra svar, så ni får gärna fortsätta smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm rent krasst kan man isof säga att det är alltid fel att stänga in fisk i en liten balja ,oavsett om det är odlad heller viltfångad så lever dom nog alltid bäst i sin naturliga miljö

"Långa ochutförliga svarmed länkar föredras framför spontana småinlägg"

man kan inte få allt smiley2.gif.

sedan har även jag märkt att man inte är lika "moralisk" inom salt som på söt sidan där man skulle tex gå i taket för att vi tycker det är okey att testa vattenkvalliten med en blackmolly först smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror ju på var du drar gränsen. Du bidrar ju till revens förstörelse när du åker för att hämta fisken i butiken, du tär på världens färskvattenstillgångar när du fixar nytt vatten att blanda salt i,det går åt massa el att driva ett akvarium,är den hållbart framställd? Saltet du köper för att göra saltvatten transporteras långa sträckor...och det är inte miljövänliga åsnor som gör det.

Vill du ha en rent positiv effekt miljömässigt så kan du nog glömma det här tyvärr.smiley19.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha... Det är nog lika bra att vi alla lägger ner våra akvarium &

därmed ger modernatur vårt bidrag.... Och tänk så mycket

miljöförstörelse det blir bara för att bygga våra datorer så vi kan

sitta här & prata om problemet. Nä, vi skiter i alltihop &

flyttar ut i skogen och jagar rådjur & käkar ”Bambi” till frukost

istället... smiley37.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"mentaliteten är inget attsträva efter. Om inte hobbyn kan ha en rent positiv effekt är det inte intressant att utforska den."

-Mentaliteten kanske inte är den mest miljövänliga; men tyvärr är det ytterst få aktiviteter människan pysslar med som har en rent positiv effekt på miljön. Ska man begränsa sitt levene i strävan efter en rent positiv effekt på miljön har man kanske uppnått sitt mål först när man sätter en kotte i halsen och förmultnar i komposten. Jag tycker att du har fått många bra argument, några imponerande objektiva för att vara presenterade av akvarister. Om du av moraliska skäl inteanser dig kunna utöva denna hobby måste vardagen 2004 varaväldigt begränsad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det förekommer en stor marknad av vildfångade ciklider från malawi & Tanganyika. Det dör en hel del av dessa fiskar med så att frågasätta fångst av havsvattensdjur och samtidigt måla upp en bild att de ciklider som jag sysslar med mår prima . Tål långa transporter och det är ingen risk att de tar slut tycker jag är lite dubbelmoral faktiskt. Jag har odlat malawi & tanganyika i 15 års tid men har idag lagt av med ciklider. Nu var det några år sedan jag sysslade med ciklider men förr så vet jag hur många vildfångade Thropheusar från tanganyika som mötte döden hos importörer, handlare och inte minst akvaristerna. jag slutade köpa Vildfångade troffar för jag tyckte inte att det var värt det utan letade odlad kvalitetsfisk. Sedan så vet jag som storodlare att man måste föra in nytt blod i stammarna och då var köp av vildfångat nästan ett måste. Om jag backar lite och går tillbaka till transporten av fisk så importerade jag 2 lådor från singapore med koraller och fisk 1990 och det var 4 fiskar av 70 som var döda i påsen när jag packade upp dem. av de lägre djuren, korallerna, rörmaskarna så var alla i livet. Detta tycker jag är fantastiskt bra. Jag tycker nog att sötvattenslobbyn inte ska dömma oss saltisar utan det är bättre att de tvättar sin egen byk för handeln av sötvattensfisk speciellt sällskapsfisk är inte fin. Det odlas fram den mest bisarra varianter som gör att fisken inte kan simma riktigt. I amazonas fångas enorma mängder fisk eftersom det inte är lönsamt att odla vissa arter. Här ligger kardinaltetran på första plats. Hur mycket fisk av dessa dör inte i transporterna? vi som akvarister kan påverka genom att vägra köpa fisk från t.ex. filipinerna till de slutar mad cyanidfångst och någon myndighet kan garantera nätfångad fisk. Grossister. importörer måste alla ställa högre krav men tyvärr så kommer pengarna i första hand. För de som tillhandahåller fisken för oss som älskar det marina livet gör inte detta av ideella intressen. Jag tycker att du kan börja med ett saltvattensakvarium med gott samvete och kanske undvika de svårare arterna. Om du vill ha clownfiskar kan du utan några större problem få tag i odlade exemplar. När det gäller koraller så finns det massor av odla. På Bali t.exså odlar de koraller i stora laguner. av alla Tridacnamusslor på marknaden så tror jag nog att nästan alla är odlade så visst kan man starta ett akvarium med många odlade djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det förekommer en stor marknad av vildfångade ciklider från malawi & Tanganyika. Det dör en hel del av dessa fiskar med så att frågasätta fångst av havsvattensdjur och samtidigt måla upp en bild att de ciklider som jag sysslar med mår prima . Tål långa transporter och det är ingen risk att de tar slut tycker jag är lite dubbelmoral faktiskt. Jag har odlat malawi & tanganyika i 15 års tid men har idag lagt av med ciklider. Nu var det några år sedan jag sysslade med ciklider men förr så vet jag hur många vildfångade Thropheusar från tanganyika som mötte döden hos importörer, handlare och inte minst akvaristerna. jag slutade köpa Vildfångade troffar för jag tyckte inte att det var värt det utan letade odlad kvalitetsfisk. Sedan så vet jag som storodlare att man måste föra in nytt blod i stammarna och då var köp av vildfångat nästan ett måste. Om jag backar lite och går tillbaka till transporten av fisk så importerade jag 2 lådor från singapore med koraller och fisk 1990 och det var 4 fiskar av 70 som var döda i påsen när jag packade upp dem. av de lägre djuren, korallerna, rörmaskarna så var alla i livet. Detta tycker jag är fantastiskt bra. Jag tycker nog att sötvattenslobbyn inte ska dömma oss saltisar utan det är bättre att de tvättar sin egen byk för handeln av sötvattensfisk speciellt sällskapsfisk är inte fin. Det odlas fram den mest bisarra varianter som gör att fisken inte kan simma riktigt. I amazonas fångas enorma mängder fisk eftersom det inte är lönsamt att odla vissa arter. Här ligger kardinaltetran på första plats. Hur mycket fisk av dessa dör inte i transporterna? vi som akvarister kan påverka genom att vägra köpa fisk från t.ex. filipinerna till de slutar mad cyanidfångst och någon myndighet kan garantera nätfångad fisk. Grossister. importörer måste alla ställa högre krav men tyvärr så kommer pengarna i första hand. För de som tillhandahåller fisken för oss som älskar det marina livet gör inte detta av ideella intressen. Jag tycker att du kan börja med ett saltvattensakvarium med gott samvete och kanske undvika de svårare arterna. Om du vill ha clownfiskar kan du utan några större problem få tag i odlade exemplar. När det gäller koraller så finns det massor av odla. På Bali t.exså odlar de koraller i stora laguner. av alla Tridacnamusslor på marknaden så tror jag nog att nästan alla är odlade så visst kan man starta ett akvarium med många odlade djur.

tillägg: Man förgiftar även stenreven i malawi för att ta död på alla "oönskvärda" fiskar. Sedan befolkar man dem med mer ekonomiska arter.

Och vi ska inte ens gå in på viktoriasjöns nuvarande fisk liv!

Gillade även jag Dykarens inlägg! smiley32.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hållt på med akvarium i drygt 30 år och en stor del av den tiden med Malawi och Tanganyika ciklider, när vi startade att ta fiskar från dessa områden så kommer jag ihågatt vi hade en liknande diskussion om det etiskai att importera vildfångat från dessa områden.

Jag försvarade mig då med att några måste börja att hålla fiskarna för att "komma på " hur man odlade dessa och under vilka förhållande de skulle hållas i akvarium för att trivas, ochpå detta vis minskade vi trycket på de vilda bestånden.

Jag tycker att man kan försvara vår hobby på samma sätt. Om vi lär oss på vilket sätt vi skall ta hand om våra koraller och fiskar för att öka överlevnaden på djuren, men framförallt hur vi skall föröka djuren i våra egna akvarium och pådetta vis minska importenav vildfångat. Detta har även skett man är idag betydligt bättre på att föröka koraller och det går även framåt med att odla fisk. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Så desto fler erfarna akvarister som börjar med saltvatten desto mer kan vi uträtta.

Jag kanförstå din tvekan eftersom det får inte bli så att trycket av vildfångat blir så stort att vi riskerar att ödelägga vissa korallrev.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

zippo: Håller inte med där. Ofta mår fiskarna mycket bättre i ett akvarium än i det vilda. Att djur skulle ha en frihetskänsla eller en känsla av att vilja komma hem är nog lite av en myt, speciellt om man sköter sina akvarium och hållerfiskarna i tillräckligt stora kar. I akvarium får de mer mat, bättre mat, perfekta vattenvärden och har inga naturliga fienden. Jag tror inte djur längtar efter frihet, nej.

aerie: Jag drar gränsen där mitt samvete säger att jag direkt är med och förstör. Det gör det inte om jag använder eller vatten. Men visst, gränsen måste ju dras nånstans. Dubbelmoral finns ju hos alla, frågan är hurbrutal den är bara.

vitamin: Jag är absolut ingen extrem naturpurist.

J svärd: Jag har inga vilda malawi- eller tanganyikaciklider, men skulle kunna tänka mig att ha det om jag vet hur de fångats och ifall jag använde dem för att stärka generna hos mina avelsgrupper. Jag förstår att det även är viktigt att hålla djur för att lära folk om dem och skapa respekt.

jower: Att det inte finns någon fisk i Viktoriasjön beror på en ekologisk felbedömmining när man introducerade en viss aborrfisk där, det har inte med fångst att göra.

Erm, det var inte meningen att denna diskussionen skulle gå in i ett stadium där man inte kan gå med skor för att man då trampar och dödar myror. Men visst finns det moraliska problem med att använda vilda fiskar och korall? Detta måste väl vara ett vanligt samtalsämne inom er hobby?

Peter, det du säger är helt rätt. Att skaffa VF, odla, lära sig och sedan endast ha odlat för att lära folk om fiskar och få dem att skaffa respekt.. Det är så det borde skötas! I vissa fall även för att förhindra inavel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jower: Att det inte finns någon fisk i Viktoriasjön beror på en ekologisk felbedömmining när man introducerade en viss aborrfisk där, det har inte med fångst att göra.

mm jag vet, inte påstått nått annat. Men även det e en miljö förstöring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tillägg: När det gäller koraller så har vi nu på senare år lärt oss en massa.

1:Vi har lyckats förbättra vattenkvaliteten

2. Vi har fått vattentester värt namnet

3. Vi har fått upp ögonen och kunnat sätta oss in i vattenkemin

4. Korallerna växer så det knakar. Behöver vi så mycket från reven? Nästan alla koraller i mitt kar är sådana som jag har fått. Har nu även börjat dela med mig till mina vänner. Tillväxten är mycket god. Nästan alla av oss som håller koraller fragar dem och sprider vidare. När det gäller koraller så behöver man inte ha något dåligt samvete alls. Vi odlar ju dem och så gör även de som bor i tropikerna. Låt oss inte glömma de fantastiskt vackra tridacnamusslorna, Odlade i stora kar under solen.

5. Lärt oss en massa om de små nässeldjuren vad de behöver mm. Bara för några år sedan så var stenkoraller något som ansågs omöjligt att hålla vid liv, Idag så får vi gallra karen för de växer så otrolig bra.

6. Vissa mjukkoraller kan vi ju föröka i mängder om vi vill. Ta t.ex sarcophyton det är ju bara klippa en flik så har du en liten ny koloni som snabbt ökar i storlek

7. Det kan gå så långt att vissa arter kan bli en pest för att de sprider sig över hela karet på kort tid. Ex: Skivanemoner, Kolonianemoner, Xenia, starpolyps

8. Vi behöver ingen sötvattensakvarist som talar om för oss och ifrågasätter vår moral inom korallrevsakvaristiken. Vi har utvecklat våran hobby enormt bara på de senaste 5-6 åren och lyckats med mycket för att mildra slitagen på reven. Utveclingen går ju hela tiden framåt. Titta bara på Hawaii där man nu har lyckats odla Elddvärgkejsare + några arter till. Om några år så kommer kanske alla Elddvärgkejsare att vara odlade. De räknar med att det kommer att bli en miljardindustri på hawaii.

9. Jag älskar djur men gillar inte djurvänner

10. Antagligen så lägger du dina moraliska värderingar på hyllan och provar att starta ett kar och känner efter om det är något som du vill syssla med eller så fortsätter du med dina ciklider. Vad du än väljer så är det bara du själv som vet hur du känner inom digoch vadsom du tycker är rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Moral och etik är ofta en fråga om perspektiv. Personligen tycker jag bättre om vildfångad fisk (saltvattens iallafall) pga:

-Ger jobb i fattiga länder

-Jag är helt övertygad om att det är mera miljövänligt att transportera upp de vildfångade exemplaren till Europa, i den begränsade kvantitet som det faktist rör sig om.Jämfört medatt odla i tex England med hög energi och resursåtgång (värme, cirkulation, ljus, foder och slutligen en transport, dock något kortare).

En handlare sammanfattade det enkelt "Havet är den effektivaste fiskodlingen som finns"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med dig Svärd i vad du säger.

Och för att klargöra att jag inte tror att jag skulle vara märkvärdigare än andra bara för att jag har hållit på med sötvatten många år. Vill jag tillägga att jag upplever att jag känner mig som en nybörjare igen, vilket är stimulerande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Vill bara kommentera påståendena om att fiskar mår bättre i akvarium.

För det första; många arter av kejsarfiskar har revir på närmare 1 kvadratkilometer i naturen. Då får du nog skaffa ett rejält akvarium.

2; Bättre mat får de garanterat inte. Finns inget naturligt med en kirurgfisk som äter Artemia från polarhaven (där de fångas för det mesta).

3; Perfekta vattenvärden? Vad är mer perfekt än naturen? Vi kan aldrig återskapa vattenvärdena i havet exakt med konstgjort saltvatten och "stängda system".

Ingen har påstått att denna hobby är bra för miljön, men å andra sidan (som tidigare nämnts) är väl ingen mänsklig aktivitet det. Om man däremot med ett vackert och fungerande korallrevsakvarium kan skapa ett intresse, bland sina vänner och bekanta samt även barn i ens närhet, för nåt de aldrig sett eller kommer få sepå annat än kanske tv, så kanske man sått ett frö till att hjälpa till att bevara reven. För om man bara får höra ett evigt tjat om hur fantastiska reven är av nån mossig gubbe på "vetenskapens värld", eller nån professor som står och hetsar på nån miljömässa, är sannolikheten inte så stor att man engagerar sig. Jag talar av egen erfarenhet. Från den första stund jag såg ett välskött revakvarium har jag i stort sett inte kunnat släppa tanken på korallreven runt om i världen. Genom att jag satt mig in i problematiken som både reven och hobbyn står inför kan jag berätta för andra i min närhet att vi nog borde ta och rädda korallreven omgående om vi vill ha ett fungerande hav om typ 50 år.

Detta är inte alls nåt "påhopp", utan bara några reaktioner på frågor och attityder man möter hos folk som inte riktigt har satt sig in i hela grejen. Men du är hjärtligt välkommen i saltvattenshobbyn!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En aspekt somär viktig att tänka påär den att hobbyn kan föra med sigen del gott också. Visst är det så att vi inom hobbyn tar en hel del ifrån havet , men långt ifrån så mycket så att det skulle rubba eko- balansen . Produktiviteten på ett korallrev är ju enorm ,det är få biotoper som kan mäta sig med korallrevet i det avseendet. Vi har ett stort ansvar och jag villtro att de flesta(tyvärr inte alla)som börjarmedsaltvattens akvaristik får ett växande intresse och en ökad ansvarskänsla med tiden .Dettaleder förhoppningsvis till ökad medvetenhet och hos en delså kanske det även leder tillett ökat engegemang förstörre frågor än vad som sker i justdet egna akvariet. Jag kan tänka mig att detär fler än en som har börjat studera tex marinbiologi som en följd av sitt akvarie intresseoch det kanske till och med kan vara så att det i sin tur leder till viktiga forskningsresultat som inte bara är till gagn för oss akvarister utan även för havets invånare.Det kanskeäven leder till att flera av oss reagerar på miljöproblem som påverkar havetoch aktivt deltar i att försöka vända den situationen. Men visst måste vi tänka oss föroch vara oerhört medvetna om vår påverkanäven om den är liten i förhållande till andra faktorer . Vi här i Sverige ligger till exempel i topp 5 i världen per person räknat när det gäller utsläpp av växthusgaser som i sin tur leder till den globala uppvärmningen som är ett betydligt större och mer akut problem för reven än vad vår hobby någonsin kommer att bli.Vad tänker ni göra åt det?

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2; Bättre mat får de garanterat inte. Finns inget naturligt med en kirurgfisk som äter Artemia från polarhaven (där de fångas för det mesta).

Artemia kommer frånsaltsjöar.Flamingofåglar får sin rosa färg av dem. Du förväxlar artemian med krill.ville bara rätta dig smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...