Gå till innehåll

En ny bra skummare!


JoakimS

Rekommenderade inlägg

Nu har jag tröttnat som bara f*n på min skummare Top Phantom 200.

Jag köpte en pump som klarar 2000 liter/timmen, men det hjälper då f*n inte. Även om det stod i specsen över TP skummare att den skulle klara det, så det blev bara större tryck i utröret....?

Det jag nu undrar över är om någon har ett akvarium i storleken 600-700 l ca, och som har en skummare som fungerar bra utan att man behöver krångla med den? Eller om man säger att man bara behöver sätta i kontakten så fungerar allt som det ska?

Jag är mycket trött på skummaren jag har nu, efter alla försök att få rätt tryck i den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går det att bara att "köra" med bubbleking eller något av de andra märkena?

En annan sak med min skummarmodell är att jag tittade på deras hemsida och såg att att man kunde justera tryck och vattennivå, men inte fanns det på den jag har....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade en TP100 innan som hängde med mitt akvarie. förra ägaren var nöjd, å den funka som den skulle hos mej. har för mej att man kan justera genom att höjja/sänka "utloppet" på skummaren. körde med en aquabee 3000 till min.. vet inte om man skall ha ännu mera power i en TP200..?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummarna jag skrev om i mitt förra inlägg är till för att sitta i karet eller i en sump, så de går kanske bort i ditt fall. KZ har en påhängsmodell dock, så där fins iaf en du borde kunna använda. Annars har ju Deltec en omtyckt modell; MCE 600. Den hänger du på kanten utanför karet.

En tanke som slog mig, den du har idag, matas den via en luftpump? Dvs tar du in luften via en extern luftpump eller gör skummarpumpen det? Annars har ditt pumpbyte inget effekt som du skriver, mer än att den skickar vattnet fortare genom skummaren. Ökar du mängden vatten i skummaren får du öka mängden luft också, annars är det bara en effektförlust i form av värme och pengar. Du har kanske en direktlänk till deras hemsida? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till Stigigemla:

Jo den suger in luft, det finns en liten ventil som man kan justera.

Vattennivån är rätt så hög, den är ungefär vid stigarröret.

Om jag håller för utloppsröret i cirka 10 sekunder börjar det skumma...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...