Gå till innehåll

Fungerande akvarium?


Ted saltakvarium

Rekommenderade inlägg

Hej!

Nu är jag inne på sidan igen, hehe ^^

Har lite funderingar över saltvattensakvarium igen.

Alltså skulle mitt saltvattens akvarium, rent logiskt, fungera om jag använde mig av följande utrustning.

Akvarium 240 liter

2 st Hydor koralia 2 streampumpar som pumpar 2300liter/timmen var.

doppvärmare

levande sten (behöver man så mycket som man rekemonderar per liter om man typ bara ska köra med 2 clownfiskar, en palletkirug och nån putsräka)?

Vanlig ljusramp med t8 rör (vad för lysrör behövs för bara levande sten och fisk, räcker vanlig sötvattensbelysning till levande sten)?

Lysrör jag har: http://www.juwel-aquarium.de/en/leuchtstoffrhren34.htm och http://www.juwel-aquarium.de/en/fluorescent_tubes_colourlite54.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver förmodligen bli av med näringen på något vis också helst med hjälp av skummare eller macro alger om du inte ska byta en hel del vatten per vecka...

Trodde du var uppe och körde redan :)

Ja jisses ^^ glömde skriva till skummaren, vet inte om det är värt ett nytt försök med min aqua medic skummare igen ^^

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenen i sig behöver inget speciellt ljus, men det är ju snyggt med lite blåaktigt.

Juwel har både helvita rör (10000K) och blåa rör (20000k), som passar bra ihop. Antar att du har ramp för två rör? I så fall blir ett av varje snyggt.

Vad gäller stenen, så skulle jag nog säga att ja, du kommer behöva minst 20-25 kilo, och säkerligen mer.

Min gissning är nämligen att du kommer falla för den största faran för saltisar: begär.

När baljan varit igång något halvår, kommer du kanske upptäcka att du vill ha en sån, och en sån och en sån, och bara en till av den där, etc...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenen i sig behöver inget speciellt ljus, men det är ju snyggt med lite blåaktigt.

Juwel har både helvita rör (10000K) och blåa rör (20000k), som passar bra ihop. Antar att du har ramp för två rör? I så fall blir ett av varje snyggt.

Vad gäller stenen, så skulle jag nog säga att ja, du kommer behöva minst 20-25 kilo, och säkerligen mer.

Min gissning är nämligen att du kommer falla för den största faran för saltisar: begär.

När baljan varit igång något halvår, kommer du kanske upptäcka att du vill ha en sån, och en sån och en sån, och bara en till av den där, etc...

Hmm... Är inte de lysrören t5 rör? jag har ramp för t8.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ett PowerGlo och ett AquaGlo i mitt sötvattensakvarium och jag lär kasta ett för det är ruskigt gult i akvariumet. MarineGlo är det blå va? Det hade jag förut som komplement och tillsammans med ett Powerglo blev det bra färger på rasket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...