Gå till innehåll

ZeoSpur2 i ett kar utan zeolith?


NiXoN

Rekommenderade inlägg

Lite klurigt med vart man skulle lägga tråden men eftersom det inte handlar om ett zeolithbaserat kar så lägger jag den här...

Min fråga är om någon provat Spur2 i ett kar med låg näring som inte körs med nåt zeo system utan endast vodka/bakteriebaserat?

Kommer det att fungera?

Finns det några problem som kan förekomma?

Bör man anpassa doseringen åt något håll?

Finns det någon annan produkt som har en liknande effekt men kanske är lite lindrigare?

Jag har hyfsat fina färger på dom (sps)koraller som gått i karet ett tag men jag skulle vilja få en liten extra skuff för att hjälpa några av dom...

Är dock mest nyfiken men vill helst inte göra något alltför klantigt eller förhastat så säg gärna till om de känns som en dålig ide.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zeospur - är det den produkt som "reglerar" (dödar) antalet zoox hos korallen?

With this trace element solution it is possible to influence the amount of zooxanthellae in the coral tissue. The coral itself has more energy for growth because the reduced zooxanthellae density requires less energy.
https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=197

Undrar varför korallerna är så dumma att de inte tänkt själva på att göra sig av med onödiga zoox och få mer energi till att växa och blir färgstarka på egen hand. Lite enfaldigt kan man ju tycka att zooxen hjälper korallen med sitt socker m.m., att zooxen faktiskt finns där av en anledning, men av citatet ovan får man intrycket att zooxen i själva verket är till belastning...

Känns för övrigt lika naturligt som silisar och botox. -shark_smiley

(obs! - ovan är skrivet skämtsamt och med glimt i ögat, jag menar inte att såra någons känslor)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett alternativ är ju B-balance. Det hr väl till viss del samma effekt, dvs att det "bleker ner" korallerna.

Man kan ju undra varför naturen är så dum att den skapade oss med en massa fel och brister, som det behövs en massa konstiga metoder och preparat för att lyckas få oss att se så bra ut som vi förväntas göra... Men men, faktum är ju att dom funkar...sen hur bra det är när man använt det i 50år får framtiden utvisa... (ironi)

Naturligt eller ej...som innom alla områden: Det är resultatet som räknas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag är mest nyfiken på om någon med liknande system provat och kan uttala sig om hurvida det är värt ett försök.

Spur2 verkar alltid trigga en udda "etikdebatt" kanske pga. att de är en av dom få magiska tillsatser som faktiskt har en snabb/synlig effekt. Det verkar däremot helt ok att svälta koraller så att zoox reduceras som följd...

Jag tänker nog inte göra något pilotfall av min fraggburk så det kan hända att jag prova B-balance frammöver då det verkar lite mer skonsamt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man behöver inte svälta korallerna för att få fina färger och tillväxt:

Without a doubt, the Volcano is an incredible piece of equipment. It consistently pulls out between one and two gallons of skimmate a day, allowing me to feed the tank more food in one day than most tanks could receive in a week. This is nice for the fish; but, more importantly, it is great for the corals. I truly believe that heavy feedings are a key part of the incredible growth I have had with my SPS.

Källa: http://www.reefkeeping.com/issues/2009-02/totm/index.php

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man behöver inte svälta korallerna för att få fina färger och tillväxt:

Källa: http://www.reefkeeping.com/issues/2009-02/totm/index.php

Men det är ju inte hela saningen. Han gör även 20liter vattenbyten varje dag som gör sitt och är viktigt med vattenbyten för att få spårelementen i karet

Water Changes

Unlike most systems that receive occasional, substantial water changes, I choose to do continuous water changes. This replenishes all of the important trace elements without shocking the system the way large water changes do. I change five and one-half gallons a day

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag håller med att vattenbyten är viktiga. I hans fall motsvarar dock 20 liters vattenbyten en droppe i havet, 0,9 procents vattenbyte per dag är inte så mycket när hela hans system är på 600 gallons = 2 271 liter. I realiteten är det betydligt mindre: eftersom hans vattenbyten är kontinuerliga är de volymmässigt inte lika effektiva som ett stort vattenbyte en gång i veckan - han byter ju ut redan "bytt" vatten. Mattekunniga kan räkna på det, jag vet inte hur man gör. :)

Att han på detta sätt tror sig ersätta spårelementen är nog ett önsketänkande, han får betydligt mer med både mikro och makroelement från all den mat han stoppar i burken.

Att tillsätta vanliga spårelement (med vattenbyte eller foder) och att tillsätta ett ämne som Zeospur som på något sätt tvingar zooxen att lämna korallen är för mig ganska olika saker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi förenklar lite så innebär det ett 0,873 % vattenbyte om han först skulle tillsätta 20 liter och sedan ta bort 20 liter, jämfört med 0,881 % vattenbyte om han istället först tar bort 20 liter och sen tillsätter 20 liter.

Detta innebär att man fortfarande har en effektivitet av vattenbytet på 99,1% i detta förenklade (och pessimistiska fall).

Hur man räknar för att räkna på ett kontinuerligt vattenbyte istället för att bara kasta om "tillsatsen av vatten" och "borttagandet av vatten" orkar jag inte fundera på så här i semestertider, men rent direkt känns det som att det måste bli en differentialekvation.

Ju större vattenbyte man gör desto mer förlorar man på att göra det kontinuerligt (eller i "fel ordning").

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

-popcorn-Ställ en specifik fråga och se den spåra ur, billig underhållning då jag alldrig slutar förvånas över hur fort de går;)

Vattenbyte o skummning i all ära men det finns några trådar om dom ämnena redan.

Jag var inte ute efter någon annan metod eller system utan effekten av en specifik tillverkares produkter.

Min spontana tanke var att någon säkert provat detta samt att det kunde vara intresant för andra med liknande system som vill trimma färgerna lite...

Nu kanske jag gjorde fel som trampade in på en av dom klassiska missarna och använde en generalisering som exempel.

Gillar er grabbar men ibland är ni så sammanhängande att man kan föreställa sig debatten i baksätet på en vw splitwindow buss -ciggar-

Jag upskattar dock debatter och tycker att det berikar hobbyn och hjälper att föra fram den, men kan vi ha lite ordning o reda i forumet så vore jag tacksam.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då kan jag berika dig NiXoN med mina egna erfarenheter.

När jag körde mitt 720L så hade jag till en början rätt så omfattande "gammal" algväxt på LS som jag lyckades få bort med vodka-metoden och bra (BM200) skumning. Ljuset blåste jag på i 100% (8h) under hela tiden.

Även om fosfatvärdena var låga redan innan så var dom till en början mätbara, tills att det låg så nära noll att jag inte ens fick alger på rutorna. Koraller började färga ut och jag provade på ZeoSpur2 enbart på skojs skull.

Effekten blev mindre än vad jag hoppats på och förmodligen berodde detta på att mina koraller ännu inte blivit så pass "blekta" eller utfärgade som dom hade kunnat bli. Det finns många teorier om detta, men helt klart var att effekten var marginell vid den tidpunkten.

Hade mitt system gått 1 år så hade det kanske varit en annan sak.

Någon poängterade att denne struntat i anvisningen och "överdoserat" Spur2 för att på så vis tvinga fram önskad effekt. Själv provade jag med en bara 50% ökning och det gav visserligen något, men jag fegade ur. Samtidigt om man ska tro den andra källan så var det tydligen ingen fara och att man helt och hållet skulle förlita sig på det visuella intrycket och magkänslan.

Jag tror inte att du kastar pengarna i sjön på att prova på Spur2, men nog vill jag råda dig till att ha låga näringsvärden innan du ger i kast med det, för att få någon märkbar effekt över huvud taget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar ramq, precis vad jag var ute efter...

Jag skulle tro att näringsvärdena i fraggburken är låga nog för att få rätt bra effekt, den har även gått ett tag med hyfsat låga värden vilket borde förbättra läget.

Senaste mätningen av fosfat var knappt mätbar med rowa/D&D testet, nitraten var de ett tag sedan jag mätte.

Kanske de ändå vore värt att prova köpa en flaska och se vad som händer.

Du märkte inte av några negativa effekter på korallerna eller andra djur i karet?

Hur såg dina koraller ut att börjas med, hade du utfärgning eller var dom mörka/bruna?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du märkte inte av några negativa effekter på korallerna eller andra djur i karet?

Hur såg dina koraller ut att börjas med, hade du utfärgning eller var dom mörka/bruna?

Jag tror du gör bäst i att lita på magkänslan i det fallet och använda doseringen enbart som rekommendation, annars finns risk för att du blir besviken. Kom ihåg att detta medel främst är till för att pusha det lilla yttersta för att få till "det lilla extra" på korallerna...

Mina koraller var för det mesta hyffsat mörka, några enstaka var fortfarande bruna. Tycker nog att min stylophora visade mest respons vid provtillfället, men över huvud taget var alla innevånare opåverkade (negativt) av doseringen.

Tror det är lite hängslen och livrem på instruktionerna. Lita på ditt eget omdöme och avbryt om du ser någon som helst negativ påverkan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är just ute efter att finlira de sista med färgerna så jag tror att jag fegkör tills jag eventuelt får någon form av respons.

Däremot så tror jag inte att jag vågar köra så mycket mer än det rekomenderade, Spur2 känns lite som råttgift tycker jag;)

Vad jag förståt så består spur2 även av någon form av spårämnestillsatser, vet du om man skall undvika tillsätta något annat vid användning?

Eventuelt så blir det att handla lite idag om jag kommer iväg. Om någon är intreserad så kan jag säkerligen återkoppla med lite resultat och reflektioner ifall att jag testar...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Niklas det fungerar säkert med zeospur2 i ditt kar, ju lägre näring desto större effekt får du.

Vill nog rekomendera dig att bara dosera halva dosen vid första tillfället och sedan full dos efter instruktionen i zeovitguiden, var även noga med att hålla uppe 10-15 dagar mellan doserna.

Det är inte säkert att du får ut max förrän efter ett par doseringar.

Här är en länk där de diskuterar zeospur2.

http://www.zeovit.com/forums/showthread.php?t=15883&highlight=copper

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spur2 må vara 'råttgift', det man gör är ju att verkligen ta ihjäl korallens levnadsförutsättning, men i en något kontrollerad form. Själv har jag nog fått uppfattningen om att om du drätter i hela flaskan - ja då blir det allvarliga problem. Annars är det långsam upptakt i dosering och din egen observation av resultatet som styr!

Som sagt, instruktionen är en guideline för dosering, sedan går det inte att applicera på alla kar då det är för många unika parametrar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren skall ta allt i beaktande...

Det blir nog att prova sig fram lite försiktigt, men nu känns det som om de vore vettigare att vänta till efter semestern så jag har möjligheten att bevaka karet lite mer.

Sen blir det nog att prova sig fram lite försiktigt, skall bli kul att se hur korallerna reagerar...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...