Gå till innehåll

möjlig pistolräka


mrmugg

Rekommenderade inlägg

Är hyfsat säker på att det gömmer sig nån typ av pistolräka i mitt kar då jag dagligen hör det smälla rätt gött ifrån tanken, både på dan och natten. det lustiga är att jag under de6 månader ca jag haft karet har jag aldrig hittat den.

så nu undrar jag om det e någon som har nån rolig ide på hur man skulle kunna locka fram vad det nu är så att man kan få se den. hade vart lite kul att se vad det är som pangar i karet.

tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har exakt samma problem här. Men det har bara pågått i 4 veckor sen jag köpte all sten. Precis som för dig knäpper det både på dagen och på natten och intensiteten brukar variera från en enstaka knäppning till ett tiotal snabba på rad. Jag skulle nog gissa att den inte är mer än 2-3cm, annars borde jag ha sett den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sök också lite på mantisräka

MVH Lasse

Att det skulle vara en mantis är väl inte helt uteslutet men Triton trodde att det är större risk för pistolräka och att man enklare skulle få syn på en mantis. Mantisar har väl större benägenhet att röra sig utanför sina grottor och jaga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har också funderat på Mantis.. vilket kanske inte hade skadat lite beroende på hur den ter sig i mitt kar men men.

problemet återstår att ajg vill se vad det är har testat med pet flaske fälla. funkade inte fick bara lite mask in i den. ska se om jag kan fixa en sån kruka som det var tal om i Nike83´s tråd.

jag vet heller inte riktigt vilken sten den ligger och gömmer sig i den lille rackaren.

jag uppdaterar vad som händer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur går det för dig mrmugg?

Själv har jag hittat två pistolräkor och det skulle inte förvåna mig om jag har en till. Så pass mycket knäpper det i mitt kar. En av dem är ca 3-4 och den andra hälften så stor.

Båda håller till inuti några av mina stenar och man ser oftast bara deras känselspröt sticka fram som en ormtunga. Den minsta upptäckte jag när jag hörde knäppningar och såg en turbo snäcka ruska på sig om och om igen, då visste jag vart jag skulle kolla :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur går det för dig mrmugg?

Själv har jag hittat två pistolräkor och det skulle inte förvåna mig om jag har en till. Så pass mycket knäpper det i mitt kar. En av dem är ca 3-4 och den andra hälften så stor.

Båda håller till inuti några av mina stenar och man ser oftast bara deras känselspröt sticka fram som en ormtunga. Den minsta upptäckte jag när jag hörde knäppningar och såg en turbo snäcka ruska på sig om och om igen, då visste jag vart jag skulle kolla :)

humm ja hur det går.. det knäpper fortfarande helt galet lite närsomhelst på dygnet. dock har jag inte märkt att något tat skada än vilket e tur.

hahaha mina turbosar har också en förmåga att "dansa" ibland har inte dragit slutsatsen att det kan ha nått att göra med den möjliga pistol/mantisen. men det kan ju faktiskt vara så.

å andra sidan har jag lagt märke till att mina räkor bara vistas i ena delan av karet och då den del som jag inte hört några knäppningar ifrån. tror att jag har lokaliserat en möjlig sten men som vanligt är det ju stenen ibotten givetvis och den e ganska stor.

river väll upp allt jag har om jag skulle gräva där men det kan ju vara värt det kanske.

har kollat runt en del och vist brukar man kunna se att iaf pistolräkor liksom har grövt en liten ingång som dom håller snyggt utanför sitt hål och jag kan inte hitta något sånt ställe i karet förutom där min Valencenia peullaris bor.

nu blir det jaga av frugan jobbar och lilleman e med mormor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så nu har jag sökt igenom karet med stora ögon. har lyft på stenar tittat in i stenar flyttat stenar och t.o.m möblerat om lite när jag ändå höll på. hahaha så nu ligger dimman tung i tanken "bara inte mina fiskar blir allt för arga på mig nu" hummmm.

och kan säga att jag inte har hittat nått nytt förutom en nyömsad krabba. ser ju sjukt skumt ut när det ligger en krabba på botten som desutom e tom hahaha.

jaja och kan även berätta att jag fortfarande kan höra knäppningar från karet.

den/de små rackarna gäckar mig hyfsat mycket just nu känns som dom retas lite.

jaja en dag ska jag hitta dom...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så nu har jag sökt igenom karet med stora ögon. har lyft på stenar tittat in i stenar flyttat stenar och t.o.m möblerat om lite när jag ändå höll på. hahaha så nu ligger dimman tung i tanken "bara inte mina fiskar blir allt för arga på mig nu" hummmm.

och kan säga att jag inte har hittat nått nytt förutom en nyömsad krabba. ser ju sjukt skumt ut när det ligger en krabba på botten som desutom e tom hahaha.

jaja och kan även berätta att jag fortfarande kan höra knäppningar från karet.

den/de små rackarna gäckar mig hyfsat mycket just nu känns som dom retas lite.

jaja en dag ska jag hitta dom...

kan lova dig att när du börjar rota runt i karet så gömmer sig pistolräkan/mantisen direkt i stenen! jag kunde lokalisera min mantis virutellt, och sen fick jag hälla sockerdricka på stenen (i badrummet) för att den skulle hoppa ur stenen... så jag tror inte du kan hitta den om du lyfter på stenar etc. !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Usch, jag har nog också en sån där pangande räka för jag hör ett knäppande ljud flera gånger om dagen och nu har en krabba och en räka spårlöst försvunnit :(

kan ju medela att 2 av mina krabbor också försvinnit. eller så gömmer dom sig väldigt bra brukar se dom dagligen har inte sett dom på några veckor nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lånar tråden lite.

Hur ofta hör ni pistolräkan om ni vet att ni har en i karet?

Har inte hört min Alpheus soror (bullseye) nu på säkert 5 dagar och börjar bli orolig för om mirakelaborrarna smaskat i sig den..

Eller om den ömsar och tar ett tag på sig innan man får höra den mellan ömsning?

Tidigare lät det ju som karet skulle gå sönder, saknar ljudet :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lånar tråden lite.

Hur ofta hör ni pistolräkan om ni vet att ni har en i karet?

Har inte hört min Alpheus soror (bullseye) nu på säkert 5 dagar och börjar bli orolig för om mirakelaborrarna smaskat i sig den..

Eller om den ömsar och tar ett tag på sig innan man får höra den mellan ömsning?

Tidigare lät det ju som karet skulle gå sönder, saknar ljudet :(

Hör min möjliga pistolräka flera ggr per dag både dag och natt.

kan meddela att jag inte hittat varken mrPANG eller mina krabbor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hör min möjliga pistolräka flera ggr per dag både dag och natt.

kan meddela att jag inte hittat varken mrPANG eller mina krabbor

Jag hittar knappt min fast jag vet om att den finns, den är dessutom knallorange/gul med blå/lila klor så syns ju rätt bra:P

kryper in i mörka håligheter i ls´n så fort man pillar på stenen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gööööött, jag har äntligen hittat min!!! Fy fan vad svåra de är att hitta, jag har ju glott natt som dag, lyst och lyst, vänt på stenar och tom "planterat" mina eremiter vid hålen som lockbete...men icke då...tills idag! Akvariet var släckt och det var släckt i källaren där det står, jag höll på att spola upp ett bad åt ödlan och gick bort å lyste in i akvariet och såg nåt halvstort kila iväg in i en sten men där var det stopp så den knäppte, backade ut, stannade upp en sekund och då såg jag denna svårsedda sak, med klor och lysande ögon, rosa och 2-3 cm sen drog den och gömde sig... HUR fångar man en sån? Jag vill gärna skaffa fler bumblebeeräkor men vågar inte eftersom den troligtvis käkat upp min ena räka... typiskt :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

troligen finns det en del fällor för dessa djur. ska idag ta och göra nån typ av rig då jag även har en Mithrax krabba som har börjat mumsa på min xenia. inte roligt och han ska väck.

Är du säker på att han äter xenia? :D

Kan jag få den? (om du orkar skicka)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du säker på att han äter xenia? :D

Kan jag få den? (om du orkar skicka)

jag e relativt säker på att han äter Xenia då jag hittade honom mumsandes på en av kolonierna kan säga att jag tog den med klon i godisburken. haha skicka hummm hur? tänker du då? ja det är väll kanske inte omöjligt först ska han bara fångas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag e relativt säker på att han äter Xenia då jag hittade honom mumsandes på en av kolonierna kan säga att jag tog den med klon i godisburken. haha skicka hummm hur? tänker du då? ja det är väll kanske inte omöjligt först ska han bara fångas

köp en stor pizzasallad om du köper pizza sen diska rent burken och i med krabban o vatten sen tejp sen ett grönt vaderat kuvert i storlek M från ica för 49.-

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

köp en stor pizzasallad om du köper pizza sen diska rent burken och i med krabban o vatten sen tejp sen ett grönt vaderat kuvert i storlek M från ica för 49.-

Mvh

ska väl gå att lösa isåfall först ska jag ta och fånga den..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...