Gå till innehåll

Karbonstål


JoakimS

Rekommenderade inlägg

Är det någon som vet om detta kan vara farligt för fiskarna eller om det kan försämra vattenvärderna?

Jag tänkte på en tving i plast som hade karbonstål i sig, som jag hade tänkt att strypa utflödet från skummaren med.

Är mycket tacksam för svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kolstål är vanligt stål......inget specielt med det överhuvudtaget.

Det är stor skillnad på kolstål och rostfritt stål. Det rostfria har mycket svårt för att rosta medans kolstålet är väldigt rostbenäget. Fördelen med kolstålet är att man kan slipa det vassare än det rostfria. Tyvärr så blir kolstålet mindre hållbart vilket gör att en rakkniv eller vanlig kniv i kolstål måste slipas eller striglas oftare. Det lär finnas en uppsjö av olika kolstålsligeringar.

Själv förderar jag kolstål både till vanliga knivar som till mina rakknivar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är stor skillnad på kolstål och rostfritt stål. Det rostfria har mycket svårt för att rosta medans kolstålet är väldigt rostbenäget. Fördelen med kolstålet är att man kan slipa det vassare än det rostfria. Tyvärr så blir kolstålet mindre hållbart vilket gör att en rakkniv eller vanlig kniv i kolstål måste slipas eller striglas oftare. Det lär finnas en uppsjö av olika kolstålsligeringar.

Själv förderar jag kolstål både till vanliga knivar som till mina rakknivar.

Jag gjorde ingen jämförelse mellan kolstål och rostfritt. Jag vet att kolstål och rostfritt inte är samma sak....tycker dit svar är väldigt udda!

Allt svart stål är kolstål. Det är olika härdat eller avhärdat för olika funktioner.

Ex så har järnvägsräls mycket kol och slag-huggverktyg har väldigt lågt kolvärde. Allt efter funktion.

Därimot har du rätt i att kolstål gärna rostar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde ingen jämförelse mellan kolstål och rostfritt. Jag vet att kolstål och rostfritt inte är samma sak....tycker dit svar är väldigt udda!

Jag tolkade det som att du skrev att kolstål är vanligt stål, alltså ingen skillnad. Uppenbarligen så tolkade jag dig fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolstål ÄR vanligt stål....sk bondstål. Bondstålet är det billigaste skiten man kan köpa....

Sen finns det så säga klassade stål oxå för tryck och sånt....fortfarande kolstål men det är klassat bara och framtaget för ett ändamål.

Sen har man rostfritt.....kolvärdet där har jag inte jätte koll på men det är specielt framtaget för att vara svårare att rosta. Finns olika varianter på det med. Lägsta nivån är rostfria bestick, rostar inte vid diskning och dylikt men låter man dom ligga i vatten så rostar dom ändå. Sen går det bara uppåt. Finns syrafast rostfritt stål som används mest i industrier som behöver ett "rent" och motståndskraftigt stål. Ett av dom värsta stålen som finns är ett rostfritt stål som heter 2205.....Är en grymt stark och motståndskraftig blandning av svart och rostfrittstål.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolstål ÄR vanligt stål....sk bondstål. Bondstålet är det billigaste skiten man kan köpa....

Sen finns det så säga klassade stål oxå för tryck och sånt....fortfarande kolstål men det är klassat bara och framtaget för ett ändamål.

Sen har man rostfritt.....kolvärdet där har jag inte jätte koll på men det är specielt framtaget för att vara svårare att rosta. Finns olika varianter på det med. Lägsta nivån är rostfria bestick, rostar inte vid diskning och dylikt men låter man dom ligga i vatten så rostar dom ändå. Sen går det bara uppåt. Finns syrafast rostfritt stål som används mest i industrier som behöver ett "rent" och motståndskraftigt stål. Ett av dom värsta stålen som finns är ett rostfritt stål som heter 2205.....Är en grymt stark och motståndskraftig blandning av svart och rostfrittstål.

Vad jag försökte förklara var att det är skillnad på stål och stål. Precis som det är skillnad på fisk och fisk. Kolstål är en speciell legering, men det finns olika kolstålslegeringar.

Trådskaparen skrev karbonstål och det var därför jag svarade att då skulle jag vara extra försiktig pga rostbenägenheten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Joakim, ditt problem med topfathomskummaren beror på att din pump är för klen, den kommer inte att skumma ordentligt även om du stryper utloppet (har du förresten dragit upp det teleskopiska utloppsröret till max?)

Som stig försökte förklara i den andra tråden så är TF skummarna beroende av ett ganska högt vattentryck, typ 3-4PSI

- det klarar nog inte din Aquabeepump

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...