Gå till innehåll

Teds 45 liters akvarium


Rekommenderade inlägg

Hej Hej!

Ja, jag har gått och velat länge nu om ett nytt försök med saltvattensakvarium och nu smällde det. Nån gång i denna veckan var jag på Familia som ett varuhus heter i Hyllinge och köpte en påse på 4kg salt från Red Sea.

Akvariet är som det står i rubriken bara på 45 liter vilket inte är så stort!

Det jag har gjort är att jag har byggt lite i akvariet. Jag har en skummare som jag hade till ett 240 liters som jag har kapat så den passar i mitt lilla akvarie. Sen så har jag satt en klippvägg gjord i frigolit som delar en bit av akvariet där jag ska gömma min cirkulations pump från Aquael som pumpar ca 1100l/h och min skummare.

Jag tänkte inte på några stora saker i mitt akvarium denna gången. Jag har tänkt på att ha en eller två fiskar, antagligen två clownfiskar, men det kommer dröja, för den här gången ska jag ta det lungt.

Jag har inte räknat med att lägga i några fiskar i karet för än november kanske eller nåt, för jag vill se saker växa i akvariet! I Daniel Knops bok så finns där ett kapitel om ett rör som han hade låtit vara och det hade kommit en massa spännande saker!

Akvariet står och pumpar runt saltvatten nu och jag har lagt i en sorts sandsten som jag hade i mitt förra saltvattensakvarium, samt en död levande sten som jag ska försöka väcka liv i sen med ny levande sten.

Belysning är bara tillfälligt för att visa er. ;)

Belysning planerar jag att bygga själv eftersom jag tycker det är svårt att hitta något passande för min akvariestorlek.

Jag tänkte använda mig av två compacta lysrör som jag ska sätta i en glasskartong med folie runt som är tänkt som reflektorer.

Jag kommer uppdatera om nåt nytt händer med karet.

MVH/ Ted

post-3939-14468917568314_thumb.jpg

post-3939-14468917568518_thumb.jpg

post-3939-14468917568693_thumb.jpg

post-3939-14468917568817_thumb.jpg

post-3939-14468917568984_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...