Gå till innehåll

Vilka arter av euphyllior??


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har försökt att identifiera de olika arter av euphyllior jag har i akvariet för tillfället och fått fram en del men skulle vilja veta vad övriga tror om följande 7 bilder.

Så vad tror ni om dessa euphylliorna?

64757017.jpg

16934212.jpg

96314902.jpg

37464679.jpg

77808422.jpg

82156212.jpg

64564169.jpg

vad är det för arter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle behöva veta skelettstrukturen (massiv eller förgrenad(para före artnamnet)) för att säga exakta arter... skulle tro:

1. hmm, den ser lite konstig ut, så vet inte exakt, nån paraXXXXX antagligen

2. E. (para)ancora. Kan vara en (para)divisa också...

3. E. glabrescens. Kan vara en parancora också...

4. E. (para)divisa.

5. E. glabrescens.

6. E. (para)ancora.

7. E. (para)ancora.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är det para versionerna av namnen jag gav. Hur är det med den första bilden, har den alltid lika små tentakler? Och finns det nån möjlighet att få en bild där man kan se tentaklernas spetsar lite bättre? Ser ju avlånga ut i.a.f. så det tar ju bort glabrescens, är dom delade eller odelade?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej tentaklerna varierar lite. På bilden står den i väldigt stilla vatten om man flyttar den till vatten med mer rörelser bli de längre.

Har inga fler bilder för tillfället men kan kanske fixa framöver. Vad menar ud med delade eller odelad? Det är fler polyper på en tentakel på euphyllian på första bilden. Jag trodde att paradivisa och paraanchora var olika på det sättet att de bara hade en polyp på varje tentakel och att polyperna på paraanchora är lite böjda.

Är det något speciellt som är generellt för de olika euphylliorna när det gäller polyper, antal polyper på varje tentakel eller tentaklernas utformning??

Just nu har jag euphyllior som klassas som samma art men om man studerar dem så är det väldigt olika hur de är skapta. Några har bara en polyp längst ut på varje tentakel och andra har jättemånga polyper på varje tentakel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först, så att vi inte pratar kors här rent tekniskt så är hela kroppen på varje gren i skelettet med mun och tentakler en polyp. Varje polyp har en mängd tentakler, vet inte om tentaklernas spetsar har når speciellt namn så därför jag bara kallar dem för tentaklernas spetsar =) .

Man identifierar till största delen arterna genom skelettet (para eller icke para) samt spetsarna på tentaklerna, ancora/paraancora har hammarformade tentakler (kan vara allt ifrån ovala till de riktigt ankarformade med 'knorrar' i ändarna), som är odelade, men jag tror en del individer kan vara ancora fast de har en delning precis i änden av tentakeln hos några få av tentaklerna. divisa/paradivisa har tentakler som delar sig till en mängd spetsar, och ger ett utseende av grodägg (därav namnet frogspawn). glabrescens har en spets som är rund, de har förgrenade skelett (utan att ha para före i namnet). cristata kan vara väldigt lik glabrescens, men har ofta lite större/tjockare spetsar och kan ibland vara platta på toppen.

Det är ju som du säger stor variation inom arterna och det finns många olika former på tentaklernas spets och färger, och detta gör det ju lite klurigt att identifiera arterna ibland när deras utseende inte är helt karakteristiska. Därför man inte ska ta det jag sagt som en sanning.

Skulle gissa att den första är en paradivisa, men skulle inte tentaklerna dela upp sig mycket så är det en paraancora. Nummer 3 skulle kanske kunna vara en E. cristata också men tror mer på glabrescens.

Hoppas det varit till nån hjälp i.a.f. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Oftast ligger problemet i att de ligger för strömt, dom trivs i ganska lugna vatten, Så att polyperna svajar lite lätt, men inte fladdrar åt ett håll i strömmen. Belysning: Euphyllior är inte speciellt ljuskrävande så de trivs bra på botten, eller lite till sidan av stark belysning, skulle väl tro att dom kan vänja sig till starkt ljus också, men det är alltså inte några väldig ljuskrävande koraller i.a.f... Matning... Min äter ingen i princip (fast jag försökt mata den), men växer på bra ändå....

Euphyllior är också bra indikator-koraller, dom drar ihop sina polyper och så om vattenkvalitén inte är helt bra...

Så mina råd skulle vara att flytta den till ett mindre strömt ställen om den står strömt, flytta runt den lite i hänseende till belysningen, och om den ändå ser ledsen ut så är det sannolikt nåt problem med vattenkvalitén.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oftast ligger problemet i att de ligger för strömt, dom trivs i ganska lugna vatten, Så att polyperna svajar lite lätt, men inte fladdrar åt ett håll i strömmen. Belysning: Euphyllior är inte speciellt ljuskrävande så de trivs bra på botten, eller lite till sidan av stark belysning, skulle väl tro att dom kan vänja sig till starkt ljus också, men det är alltså inte några väldig ljuskrävande koraller i.a.f... Matning... Min äter ingen i princip (fast jag försökt mata den), men växer på bra ändå....

Euphyllior är också bra indikator-koraller, dom drar ihop sina polyper och så om vattenkvalitén inte är helt bra...

Så mina råd skulle vara att flytta den till ett mindre strömt ställen om den står strömt, flytta runt den lite i hänseende till belysningen, och om den ändå ser ledsen ut så är det sannolikt nåt problem med vattenkvalitén.

okej, tack för tipsen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag startade tråden kan jag ju bidra med mina erfarenheter.

Jag tycker mig uppleva att Euphylliorna slår ut otroligt mycket mer i vatten som inte är så strömt. Vissa arter t.ex. E. paraanchora slår också ut mer ifall de inte har så många huvud bredvid sig. Alltså om man har en koloni på 10 huvud och delar upp den på 3 koraller så blir den större i diameter.

Euphylliorna går att mata men jag har inte märkt någon nämnvärt tillväxt p.g.a. matning. Däremot tycker jag att de delar sig oftare ifall man ibland byter position på dem. Huvudena har lättare för att dela upp sig ifall de till en början står rakt under lyset och därefter blir placerade vågrätt mot lyset. Det är lätt hänt att man tror att de polyper som hamnar neråt skall dö men hittills har inte något av mina dött. De har istället reagerat med att dela sig.

Jag tycker också att de drar ihop sig ifall vattenkvalitén är dålig. Men då får den vara riktigt riktigt dålig eftersom de snarare slår ut större i lite "smutsigt" vatten.

Belysningsmässigt så har jag kört dem under allt från 2*250 watt till mina nuvarande 2*70 watt och de har alltid stått på olika avstånd från botten till högst upp. Vid starkade belysning gäller det dock att låta dem vänja sig sakta men säkert. Inte dra på full belysningstid direkt och samtidigt höja dem långsamt.

Noterbart är att de vid stress eller förflyttning kan avge ett relativt starkt nässelgift som man tydligen kan bli allergisk emot. Tidigare reagerade jag inte alls när jag behandlade dem men nu har jag fått uppsöka sjukhus 3 gånger p.g.a. enbart euphylliorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag startade tråden kan jag ju bidra med mina erfarenheter.

Jag tycker mig uppleva att Euphylliorna slår ut otroligt mycket mer i vatten som inte är så strömt. Vissa arter t.ex. E. paraanchora slår också ut mer ifall de inte har så många huvud bredvid sig. Alltså om man har en koloni på 10 huvud och delar upp den på 3 koraller så blir den större i diameter.

Euphylliorna går att mata men jag har inte märkt någon nämnvärt tillväxt p.g.a. matning. Däremot tycker jag att de delar sig oftare ifall man ibland byter position på dem. Huvudena har lättare för att dela upp sig ifall de till en början står rakt under lyset och därefter blir placerade vågrätt mot lyset. Det är lätt hänt att man tror att de polyper som hamnar neråt skall dö men hittills har inte något av mina dött. De har istället reagerat med att dela sig.

Jag tycker också att de drar ihop sig ifall vattenkvalitén är dålig. Men då får den vara riktigt riktigt dålig eftersom de snarare slår ut större i lite "smutsigt" vatten.

Belysningsmässigt så har jag kört dem under allt från 2*250 watt till mina nuvarande 2*70 watt och de har alltid stått på olika avstånd från botten till högst upp. Vid starkade belysning gäller det dock att låta dem vänja sig sakta men säkert. Inte dra på full belysningstid direkt och samtidigt höja dem långsamt.

Noterbart är att de vid stress eller förflyttning kan avge ett relativt starkt nässelgift som man tydligen kan bli allergisk emot. Tidigare reagerade jag inte alls när jag behandlade dem men nu har jag fått uppsöka sjukhus 3 gånger p.g.a. enbart euphylliorna.

okej men vilka symtom fick du då ? allvarliga eller ? tycker min arm känns "stickig" ibland när jag dyker för mycket :S kanske ren inbillning bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått och får i huvudsak två olika symptom och skador beroende på om jag får "in" giftet i något sår eller kanske river mig samtidigt som jag fixar i akvariet.

1. Om jag inte får in giftet i fingrarna eller händerna så blir det en brännskada som ungefär när man bränner sig på nässlor. Först blir det rött och irriterat och så blir huden glatt och hal. Efter några dagar bildas det små hårdheter, ungefär som blåsor, som efter ytterligare några dagar oftast spricker och varar lite. Till detta så kliar det otroligt mycket och fingrar respektive hand svullnar lite.

2. Om jag får in giftet i handen genom att t.ex. skära mig i ett finger på någon sten och sedan utan att jag märker det tar på en Euphyllia och den släpper gift så tar det bara några timmar innan jag reagerar med svullnad och en stickande och kliande känsla i hela handen. Ibland sprider det sig längs med underarmen. Som värst har jag fått både hand och arm uppsvullen. Läkarna brukar inte veta exakt vad det är med behandlingen blir så stabil som möjligt med antibiotika och kortison.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...