Gå till innehåll

Ballingblandningar


Trilobite

Rekommenderade inlägg

Skall börja med Balling nu i veckan, det blir tre dunkar. Blandningsbeskrivningen på förpackningarna är ju väldigt exakta för min köksvåg, så jag tänkte blanda 1 kg/5 liter och testa för att se hur mycket värdena stiger på en deciliter lösning eller så.

Magnesium blir ju 125 g magnesiumsulfat på 1 kg magnesiumklorid i dunken.

Nu till frågan: hur mycket spårämneslösningar skall jag stoppa i dunkarna?

Det är ju strontiumkomplex, järn-zinkelementlösning och jod-borämneslösning.

Jag har sett väldigt olika bud där, ett recept jag läst var 25 ml av varje, men det känns väldigt lågt.

Edit: Natriumvätebikarbonaten löser sig dåligt. Kanske måste ha mer än 5 liter på ett kilo där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Åk till Biltema och köp en digital våg (väger i gram), det räcker gott med den. Och kör med riktigt recept från början, då får du rätt jonbalans från start.

Dosera exakt samma mängd ur alla dunkar.

Visst det finns olika metoder men tycker denna är lättast.

Klipper in mitt recept från denna tåt.

Mitt recept:

5 liters dunkar

Dunk 1

4 liter Osmosvatten

288g Calcium Chlorid Dihydrat

ev.

20ml FM Ultra Trace B Strontium Barium komplex

20ml FM Ultra Trace B Heavy Metal Komplex

Dunk 2

4 liter Osmosvatten

328g Natrium Hydroxid Carbonat (NatriumVäteKarbonat)

ev.

20ml FM Ultra Trace B Iodine Fluoric Komplex

Dunk3

4 liter Osmosvatten

220g Magnesium Hexa Hydrat

32g Magnesium Hepta Hydrat

96g Mineralsalt (NaCl fritt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åk till Biltema och köp en digital våg (väger i gram), det räcker gott med den. Och kör med riktigt recept från början, då får du rätt jonbalans från start.

Dosera exakt samma mängd ur alla dunkar.

Visst det finns olika metoder men tycker denna är lättast.

Klipper in mitt recept från denna tåt.

Mitt recept:

5 liters dunkar

Dunk 1

4 liter Osmosvatten

288g Calcium Chlorid Dihydrat

ev.

20ml FM Ultra Trace B Strontium Barium komplex

20ml FM Ultra Trace B Heavy Metal Komplex

Dunk 2

4 liter Osmosvatten

328g Natrium Hydroxid Carbonat (NatriumVäteKarbonat)

ev.

20ml FM Ultra Trace B Iodine Fluoric Komplex

Dunk3

4 liter Osmosvatten

220g Magnesium Hexa Hydrat

32g Magnesium Hepta Hydrat

96g Mineralsalt (NaCl fritt)

Jag har också handlat kemikalier under sommaren och skall blanda enligt Balling under hösten. En fråga, varför dosera exakt samma mängd ur alla dunkarna? Hos mig är det mest Mg som förbrukas. Borde inte doseringen matcha åtgången?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också handlat kemikalier under sommaren och skall blanda enligt Balling under hösten. En fråga, varför dosera exakt samma mängd ur alla dunkarna? Hos mig är det mest Mg som förbrukas. Borde inte doseringen matcha åtgången?

Ja det var min tanke med i början.

Men grejen e den att det går åt en viss mängd av allt för att bilda kalksklett till korallerna (bla).

Det är denna mängd som är uträknad och klar i dessa blandningar. Tillsätter man mer eller mindre av något av dom blandningana så får man en jonobalans. Vilket i sin tur medför mer mätande och labbande för att hålla en balans så nära naturen som möjligt.

Jag är uppe i en dos på 97ml/dag nu.

Med den dosen håller jag

Ca 410

Kh 7

Mg 1300

Alla mätta med salifert, så ta detta med en nypa salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det var min tanke med i början.

Men grejen e den att det går åt en viss mängd av allt för att bilda kalksklett till korallerna (bla).

Det är denna mängd som är uträknad och klar i dessa blandningar. Tillsätter man mer eller mindre av något av dom blandningana så får man en jonobalans. Vilket i sin tur medför mer mätande och labbande för att hålla en balans så nära naturen som möjligt.

Jag är uppe i en dos på 97ml/dag nu.

Med den dosen håller jag

Ca 410

Kh 7

Mg 1300

Alla mätta med salifert, så ta detta med en nypa salt.

Jag har inte läst så mycket om Balling eftersom jag inte börjat med det, men det lilla jag har läst så har jag inte snappat upp det du skriver. Då har jag lärt mig något nytt idag också. Bra förklarat av dig.:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har räknat lite och kommit fram till att jag bör kunna köra på lika delar Mg och Ca, med 3,4 ggr så mycket Natriumvätekarbonat med mina slarvblandningar, bara jag kollar Mg och Ca så att värdena ligger ok. Sedan kan jag mäta på riktigt när jag köper nytt.

65 ml av tillsatserna i dunkarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det var min tanke med i början.

Men grejen e den att det går åt en viss mängd av allt för att bilda kalksklett till korallerna (bla).

Det är denna mängd som är uträknad och klar i dessa blandningar. Tillsätter man mer eller mindre av något av dom blandningana så får man en jonobalans. Vilket i sin tur medför mer mätande och labbande för att hålla en balans så nära naturen som möjligt.

Jag är uppe i en dos på 97ml/dag nu.

Med den dosen håller jag

Ca 410

Kh 7

Mg 1300

Alla mätta med salifert, så ta detta med en nypa salt.

Jag är inte riktigt med här.

Vad menar du med mätande? Det vi kan mäta är Ca, Alk och Mg. Om dessa håller konstanta nivåer så är det ju inte mycket annat vi kan göra. Jag kör med helt olika mängder från mina dunkar. Om det finns någon bra anledning att inte göra detta så är jag idel öra. Dock förstår jag inte hur jag skulle kunna hålla stabila värden med samma mängd från alla dunkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åk till Biltema och köp en digital våg (väger i gram), det räcker gott med den. Och kör med riktigt recept från början, då får du rätt jonbalans från start.

Dosera exakt samma mängd ur alla dunkar.

Visst det finns olika metoder men tycker denna är lättast.

Klipper in mitt recept från denna tåt.

Mitt recept:

5 liters dunkar

Dunk 1

4 liter Osmosvatten

288g Calcium Chlorid Dihydrat

ev.

20ml FM Ultra Trace B Strontium Barium komplex

20ml FM Ultra Trace B Heavy Metal Komplex

Dunk 2

4 liter Osmosvatten

328g Natrium Hydroxid Carbonat (NatriumVäteKarbonat)

ev.

20ml FM Ultra Trace B Iodine Fluoric Komplex

Dunk3

4 liter Osmosvatten

220g Magnesium Hexa Hydrat

32g Magnesium Hepta Hydrat

96g Mineralsalt (NaCl fritt)

Då har jag blandat till mina första 3 dunkar enligt detta recept, dock med några avsteg.

Den enda spårelementen jag använt är FM Ultra Trace B Heavy Metal Komplex.

I den 3:e dunken skippade jag Magnesium Hexa Hydrat och Magnesium Hepta Hydrat. Jag har en halv burk TM Bio-Magnesium pulver liggandes och tänkte dosera det separat tills den är slut. Det borde väl inte vara några problem med det?

Jag har även glömt att köpa Magnesium Hepta Hydrat. Hur viktigt är det att ha även detta i den 3:e blandning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnesium hexa hydrat bör egentligen heta Magnesiumklorid hexa hydrat och

Magnesium hepta hydrat bör egentligen heta Magnesiumsulfat hepta hydrat.

Sulfat är det inte så noga med. Det är en av de vanligaste jonerna i vattnet och den förbrukas nästan inte alls så den kan man ersätta med klorid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnesium hexa hydrat bör egentligen heta Magnesiumklorid hexa hydrat och

Magnesium hepta hydrat bör egentligen heta Magnesiumsulfat hepta hydrat.

Sulfat är det inte så noga med. Det är en av de vanligaste jonerna i vattnet och den förbrukas nästan inte alls så den kan man ersätta med klorid.

Okidoki!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte riktigt med här.

Vad menar du med mätande? Det vi kan mäta är Ca, Alk och Mg. Om dessa håller konstanta nivåer så är det ju inte mycket annat vi kan göra. Jag kör med helt olika mängder från mina dunkar. Om det finns någon bra anledning att inte göra detta så är jag idel öra. Dock förstår jag inte hur jag skulle kunna hålla stabila värden med samma mängd från alla dunkar.

Det beror väl på vilket recept du kör med. Kör du med blandningen som nämns ovan så ska man tillsätta lika mycket av alla vätskor, den är uträknad och klar för en balanserad tillsättning. Kör man däremot med färdiga flaskor som tex Grotech så är dom blandade på max löslighet och kräver då en annan tillsättning. Det finns ju lite olika varianter.

Då har jag blandat till mina första 3 dunkar enligt detta recept, dock med några avsteg.

Den enda spårelementen jag använt är FM Ultra Trace B Heavy Metal Komplex.

I den 3:e dunken skippade jag Magnesium Hexa Hydrat och Magnesium Hepta Hydrat. Jag har en halv burk TM Bio-Magnesium pulver liggandes och tänkte dosera det separat tills den är slut. Det borde väl inte vara några problem med det?

Jag har även glömt att köpa Magnesium Hepta Hydrat. Hur viktigt är det att ha även detta i den 3:e blandning?

Precis som stig säger så är sulfaterna inget måste, dom flesta förespråkar att man använder det, exakt varför vet jag inte.

Ja du kan använda Bio manesiumet istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten undran bara.

Vi tillsätter ju magnesiumklorid och kalciumklorid, kalciumet och magnesiumet tas ju upp av koraller mm.

Men vad händer egentligen med kloridjonerna, tas dom upp med eller blir dom kvar, eller förenas dom till något annat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltid trevligt att lära sig något. Tack.

Någon teori om vad som händer om man inte tillsätter NaCL fritt salt till ballingen då........

Jag har gått igenom i stort sett alla trådar här på SG om Balling i morse och om jag har fattat rätt så kan det uppstå en obalans om man inte tillsätter NaCL fritt salt. Om man utför regelbundna (veckovisa?) vattenbyten så skall detta dock inte vara något problem, då kan man skippa NaCL fritt salt.

Kanske uppfattar jag din fråga fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nejdå det var nog rätt uppfattat, klumpigt ställd fråga.

Jag undrade väl mest vad som händer med kloridjonerna som blir över, om dom är farliga på något sätt?

Obalans blir det ju, men hur farligt är det?

Tanken bakom är väl att jag inte bytt vatten på ungefär tre månader, och det handlar ju egentligen om 10dels gram när man väger upp salterna, men min våg fixar inte det. Så risken finns att det blir lite obalans i tillsättningen, visserligen inte mycket men ändå.

Karet har nog aldrig mått så bra som det gör nu, förutom lite cyano då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltid trevligt att lära sig något. Tack.

Någon teori om vad som händer om man inte tillsätter NaCL fritt salt till ballingen då, alternativt att man doserar mer klorider än mineralsalt?

Då kan det bli jonobalans. Det som kan hända då är att kloridjonerna stör upptaget av andra negativa joner. Det kan man avhjälpa med vattenbyten om man inte kör på mineralsalt. Det är inget speciellt stort problem i normala fall.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror väl på vilket recept du kör med. Kör du med blandningen som nämns ovan så ska man tillsätta lika mycket av alla vätskor, den är uträknad och klar för en balanserad tillsättning. Kör man däremot med färdiga flaskor som tex Grotech så är dom blandade på max löslighet och kräver då en annan tillsättning. Det finns ju lite olika varianter.

[snip]

Jag är fortfarande inte med. Jag använder ungefär samma blandning som du gör. Åtgången för mig är dock annorlunda mot din. Tillsätter mest av kh, nästan lika mycket Ca och sedan betydligt mindre Mg. Detta ger mig värden i karet som är inte flukturerar (alk, Ca och Mg).

Jag har också antagit att jag i princip kan blanda mina lösningar hur jag vill, så länge jag alltid blandar samma och dossera var och en så att de håller Mg,alk och Ca på konstant nivå. Fårhållandena i Mg blandningen skall dock hållas samma, pga jonerna.

Det jag inte känner att man har full koll på i detta läge är spårämnena.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är fortfarande inte med. Jag använder ungefär samma blandning som du gör. Åtgången för mig är dock annorlunda mot din. Tillsätter mest av kh, nästan lika mycket Ca och sedan betydligt mindre Mg. Detta ger mig värden i karet som är inte flukturerar (alk, Ca och Mg).

Jag har också antagit att jag i princip kan blanda mina lösningar hur jag vill, så länge jag alltid blandar samma och dossera var och en så att de håller Mg,alk och Ca på konstant nivå. Fårhållandena i Mg blandningen skall dock hållas samma, pga jonerna.

Det jag inte känner att man har full koll på i detta läge är spårämnena.

Ok. Det var lite märkligt, för det receptet är en balanserad tillsättning. Jaja, det verkar ju fungera bra för dig ändå. Bara det fungerar så spelar det ju ingen större roll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter diskussionerna här så började jag fundera lite mer på detta och hjälp av en annan akvarist om detta underbara ämne, denna akvarist kontakta då herr balling själv och fick då en del inressanta svar.

Om man tillsätter Mg i tredje dunken så får man ett överskott av kloridjoner, om man har nivåer nära NSW (dvs ca1300). Då undrar man varför man sällan mäter förhöjda nivåer av Mg när man kör med plusreceptet, troligen fäller overskottet ut som magnesiumkarbonat (egen teori).

Mg förbrukningen är oftast så låg i akvariet att det räcker med det NaCL fria saltet (vilket innehåller en del Mg), och vattenbyten med ett kvalitetsalt med riktiga nivåer.

Har man däremot låga MG nivåer så är plusreceptet ett sätt att tillföra extra Mg (tills man är uppe i rätt nivå), har man redan bra nivåer så behövs det ofta inte någon Mg tillförsel separat, alternativt att man tillför tex. BIO Magnesium, lite då och då, beroende på eventuell förbrukning. Naturligtvis finns det recept för detta med.

Dom flesta färdiga Mg produkter är mig veteligen balanserade tillsatser vilka delvis innehåller karbonater, vilket kan ge problem med för högt Kh istället om man behöver höja Mg mycket (då man redan har Karbonater i Ca byttan), så man får vara lite vaken där med tester. Däremot så ska det fungera bra att höja Mg med ren ManesiumKlorid, för att slippa karbonathöjningen.

Alltså är ett riktigt balancerat recept som följer (inklusive spåränmen):

5 liters dunkar

Dunk 1

4 liter Osmosvatten

288g Calcium Chlorid Dihydrat (KalciumKlorid)

ev.

20ml FM Ultra Trace B Strontium Barium komplex

20ml FM Ultra Trace B Heavy Metal Komplex

Dunk 2

4 liter Osmosvatten

328g Natrium Hydroxid Carbonat (NatriumVäteKarbonat)

ev.

20ml FM Ultra Trace B Iodine Fluoric Komplex

Dunk3

4 liter Osmosvatten

96g Mineralsalt (NaCl fritt)

Visserligen har jag inte märkt något negativt med plusreptet innehållande Mg, men kommer skippa Mg i min nästa blandning för att testa.

Tror visserligen jag redan testat... med TM Bio-Calcium refill, körde detta i ungefär fyra månader, och märkte ingen sänkning av Mg så jag tog för givet att dessa innhöll Mg. Men enligt TM så gör den inte det.

Hoppas jag fick till det rätt nu, ni får gärna hojta till om jag är helt ute och cyklar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Hej. Har tillbringat senaste veckan sökandes här i forumet och ute på dom delar av internet jag behärskar språket för, utan att hitta svar på min fråga.

De flesta recept jag hittar är varianter på nedanstående.

Alltså är ett riktigt balancerat recept som följer (inklusive spåränmen):

5 liters dunkar

Dunk 1

4 liter Osmosvatten

288g Calcium Chlorid Dihydrat (KalciumKlorid)

ev.

20ml FM Ultra Trace B Strontium Barium komplex

20ml FM Ultra Trace B Heavy Metal Komplex

Dunk 2

4 liter Osmosvatten

328g Natrium Hydroxid Carbonat (NatriumVäteKarbonat)

ev.

20ml FM Ultra Trace B Iodine Fluoric Komplex

Dunk3

4 liter Osmosvatten

96g Mineralsalt (NaCl fritt)

Det varierar några gram upp eller ner, inte mer. Följande recept på 'Balling light' hittade jag på fauna marin's sida:

1st canister:

Dissolve 2 kg of calcium chloride dihydrate in 4 litres of osmosis water and then fill the canister with osmosis water.

Then add 25 ml Trace B heavy metal complex + 25 ml Trace B strontium / barium complex

2nd canister:

Dissolve 2 kg of magnesium chloride hexahydrate in 4 litres of osmosis water and then fill the canister with osmosis water.

The new method does not require magnesium sulphate as it precipitates extremely quickly and thus does not make sense.

Then add 25 ml Trace B iodine flour complex

3rd canister:

Dissolve 500 g of sodium bicarbonate in 4 litres of osmosis water and then fill the canister with osmosis water.

Nothing else is added to this canister!

Är såklart det receptet jag beställt kemikalier till, betyder det att jag handlat på mig ett års förbrukning och är dom mängderna ens lösliga i såpass lite vatten?

Går det att använda dom kemikalier jag beställt, men i annan mängd?

Helst skulle jag använda mig av ret recept jag handlat till såklart, men känns onödigt dyrt att blanda tre dunkar 'gröt' bara för att prova.

Hittade samma fråga här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=191326&postcount=67

men jag blev inte visare av det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...