Gå till innehåll

Rsm 250 + Rsm 130d


Loay

Rekommenderade inlägg

Hej, vill först och främst tacka i stort sett alla på denna sidan... Har spanat omkring här sen i Mars månad då jag inledde denna fruktansvärt farliga hobby =) dock kul! Det hela började med att jag köpte ny lägenhet, och hade en vägg i hallen jag tänkte att jag skulle sätta in ett litet akvarium i, och det gjorde jag (sötvatten) men under allt springade i olika affärer och synen på saltvattensfisk, så blev man ju otroligt sugen på det med, så det blev ett RSM 130D kar!!!

Hur mycket visste jag om saltvatten när jag köpte det? Inte ett smack ska ni veta, så det blev nätet som gällde, för att plugga på, förstod att det inte var lika lätt som att ha ett litet sötvattensakvarium som man matar en gång om dagen och bytar lite vatten nån gång lite då o då! Men att det var så ofantligt mycket mer trodde jag inte... hade jag vetat det så hade jag läst på en massa INNAN jag köpte karet och inte EFTER, men hur som helst, tack vara denna sida så har det gått bra, har nog läst flera timmar om dagen, men detta är dock mitt första inlägg, träder ut från garderoben :D Men uppstarten av akvariet har gått förvånandsvärt bra, inga fiskar som dött (än) ;) nån korall som dött, men det är vill lite sånt man får räkna med när man inte kan så mycket! En dag för ett par veckor sen så stod jag framför karet och sa för mig själv... "Här är fullt, inte plats till något mera" så vad gör man då? Givetvis måste man ha ett större kar tänkte jag, och efter en titt på blocket så hittade jag ganska snabbt ett begagnat 250L RSM kar... KANON!!! Så dagen därpå åkte man och hämtade det! och det har nu varit igång i ca 2 veckor, då karet redan var inkört så blev det lite levande ganska fort, girig som man är... Så idag står man där med 2 kar, 130L + 250L dubbelt så mycket testet som skall göras, dubbelt så mycket av ALLT... Men hur kul är inte det? Hoppas bara intresset sitter kvar... Men det borde det göra, varje dag är det något nytt som hänt i karet(n).

Detta får nog räcka för stunden, om det nu är någon som orkar läsa =)

men än en gång stort tack till alla och till sidan (som jag betalde 300kr till) med ett leende på läpparna :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Fler bilder kommer när det kommit lite nytt till karet, planer på att möblera om helt i 250L... inte helt nöjd, förhoppningsvis på söndag, om tiden tillåter det, och bakfyllan inte urartar =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även jag gillar det jag ser :)

Hur fungerar nigern i karet?

Några problem/sattyg?

Man tackar, Nigern fungerar faktiskt kanon, stoppade ner han i samband med de andra fiskarna jag har där, så de kommer överrens, får se bara sen när nya fiskar intruderas... hur han reagerar på det, men han verkar vara ganska mesig av sig, så jag tror inte de kommer bli några större problem.... men som sagt vi får se!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderade mer på att dem äter snäckor, eremiter och räkor? :) (självklart individuellt)

Än sålänge så gör han inte det, men när han blir större så tvivlar jag inte en sekund på att han inte kommer göra det... Men man kan alltid hoppas på de bästa :D ska försöka uppfostra han till att inte göra det (hur nu de skulle gå till) ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser riktigt coolt ut, är där gott om plats bakom bågen för att fisken ska kunna simma runt ?

mvh manne

yes, i stort sett helt fritt... förutom stenen som ligger aldra högst upp, den vilar mot bakrutan, känndes säkrast så...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

märks att du laggt lite jobb på att få till det, nu får du börja smyggfylla bågen med fina koraller.!

mvh manne

tog faktiskt inte mer än en timme, ganska smidigt med buntband, det jobbiga var att få ner dem i karet med bara 2 armar =) ja, mer koraller blir de snart, på fredag så blir de nog en sväng till lomma då de förmodligen fått in nya fina saker då :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...