Gå till innehåll

Vattenvärden för egen brunn - slippa använda osmos


cnn03006

Rekommenderade inlägg

Jag om min sambo flyttar ut på landet i höst och det innebär att vi har enskilt vatten. Det är borrad brunn i berg. Har fått vattenvärdena från analysen. Vad kan vi dra för slutsatser från dessa? Tyvärr saknar jag värde på silikat. Men går det att hitta ett förhållande mellan silikat och något annat värde som är analyserat och ur det utläsa om halten silikat är hög eller låg? Jag vill helst slippa köra med osmos om det inte är absolut nödvändigt.

Vad säger ni om vattenvärdena? Järn och fluor är högt.

Färgtal 30

Kemisk syreförbrukning COD-Mn 4,6 mg/l

pH 8,2

Konduktivitet 46 mS/m

Alkalinitet 240 mg HCO3/l

Fluorid 1,7 mg/l

Klorid 16 mg/l

Sulfat 10 mg/l

Nitrat <0,2 mg/l

Nitrit <0,002 mg/l

Ammonium 0,08 mg/l

Fosfatfosfor 0,0009 mg/l

Totalhårdhet 8,4 dH

Kalcium 50 mg/l

Koppar <0,02 mg/l

Järn (efter luftning och filtrering) 0,37 mg/l

Järn 0,5 mg/l

Magnesium 6,0 mg/l

Mangan 0,19 mg/l

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även om detta test skulle visa bra värden så vet du inte hur det ser ut till hösten. Eller vintern. Eller till våren när snön smälter...

Kör med osmos, det kommer du inte ångra. Är du rädd för att bli av med allt vatten om du kör med osmosen så kan du leda slaskvattnet ner i marken igen, om det inte går ut i en filterbädd idag.

Som jag förstår det så är silikatet inte bundet till något annat värde, och kan således inte utläsas från ditt test.

Men jag kan ha fel, så se vad andra skriver med. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Laggeman. De värden du har idag bör rimligen förändras i takt med årstiderna.

Jag ser dock på din profil att ditt akvarium är på 54 liter. Om det stämmer så förstår jag att du inte vill köpa en osmos enbart för det. Finns det ingen kompis eller butik i närheten som kan tänka sig att sälja osmosvatten till dig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en djupborrad brunn, och jag trodde liksom du att det är OK att använda detta till akvariet.Men det visade sig att det går inte det finns saker i vattnet ena dagen nästa dag är det ett annat vatten Jag fick algproblem och slutade med vattnet nu har jag inga problem längre.Vattnet i den djupborrade är bra att dricka men inte till saltvattens akvarier.

Stenlo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok! Trodde inte att variationer är så stora i borrad brunn (våran runt 90m djup). Men visst som ni säger, bättre att skaffa osmos. Jag kan få en bra apparat för under 2000:-. Jag har ändå planerat uppstarta av ett kar till så det kan vara väl investerade stålar. Och nu med hus med många outnyttjade kvadrat blir det säkert ännu flera kar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...