Gå till innehåll

Help :) För högt nitrit?


Puttegusten

Rekommenderade inlägg

Hej.

La i 3 st occelaris och en Kirurg igår samt köpte 2 koraller.

Grejen är att jag kollade Nitrit värdet nu idag och det var på 0.5?! Va fasen ska man göra åt det..Bytte lite vatten nu men det hjälper nog inte. Sen den ena korallen jag har ser lite hängig ut.. en jag har haft sedan förut. Kan det bero på nitriten? :( Inte bra inte bra.. Men fiskarna mår ju fint. Men vattnet är lite "grumligt"

Mvh: Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7.4 Skriv tydliga rubriker -

Trådrubriken är viktig och det ska i den klart framgå vad tråden handlar om. Detta för att man dels inte ska behöva klicka sig in i varje tråd för att få reda på det, dels för att öka chanserna att man med sökfunktionens hjälp ska hitta tråden. Använd inte intetsägande rubriker som t ex "Hjälp!", "En fråga", "Bråttom!!!!!", ”Kolla här” etc. En bra rubrik är ofta det starkaste vapnet när det gäller att fånga medlemmars intresse.

Som svar på din fråga: Sidan 27.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som det står där så kommer det även vid tillsättande av för mycket nytt på en gång, vilket det kan ha varit just nu, så låt det gå och mät igen efter ett vattenbyte och se till att skummare och pumpar jobbar på som de ska, så löser det sig säkert ska du se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag Sera Nitrit test, det är 2 flaskor som man tar 5 droppar från vardera flaska och blandar i en glasbehållare. Den ska vara exakt sägs det. Även samma med nitrat testen fast den är Tetra. Testa det med nu och ja hade 25mg/l av nitrat. (No3) Inte så jätte högt men..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yep! Det är för salt... Så jag tycker det borde visa rätt.

Tänkte om det kanske kan vara för jag har för lite sand i karet? Är ju 9 kg till 150 liter och det kanske inte hinner bryta ner allt för jag har ju inget Ytterfilter eller bottefilter, men sanden och Levande stenen borde ju klara det tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Innan du gör något förhastat så köp ett nytt test förslagsvis salifert som är ett bra test till rimligt pris. Visar den lika så bör du fundera på vad som inte funkar. Tillsvidare så fortsätt med konternuerliga vattenbyten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10% i veckan tills det sjunker hade jag nog gjort, eller ett 50%-igt på en gång.

Sanden är inte ett så kraftigt filter i sig, utan det är stenen som sköter den biten. Däremot kan det i stället samlas en del smuts i sanden, speciellt ifall den är grovkornig, då samlas det lätt en massa mat- och fiskrester bland grusen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...