Gå till innehåll

Makadi Bay, Egypten 29/6 - 13/7 2009


alex t

Rekommenderade inlägg

snygga bilder... ja älskar rödahavet.. det är rätt så nära och grymma dykvatten.

men man misstänker nästan att du har matat fiskarna när du får såna närbilder. med det kan vara rysarna eller tyskarna som va före dig som har vant fiskarna med mat.. :)

snygga bilder iallafall!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar :) nej jag har inte matat fiskarna dem är verkligen överallt!

matade en gång och ångrade mig hårt!! då var dem på en rakt i ansiktet, ganska läskigt att ha 20 sty 40 cm fiskar framför ögona!

Fiskarna där är väldigt nyfikna och dem är många.... flyter man bara kommer de fram och undersöker en, simmar man bryr dem sig inte ens... och allt var på 1-3 m djup.

Väldigt häftigt att simma där och befinna sig i deras värld! Man fick vända om sig varje 15 sek för att man visste aldrig vad som hände bakom en och eftersom revet var så stort var man nästan alltid ensam, folk vågade inte bada märke man.

Alla som älskar fisk borde besöka makadi bay! korallarna var vackra dem med men mest stenkoraller och de flesta var blåa, gula eller rosa.... men enorma!!!

Jag använde en sony med undervattenshus. den var smidig och bra med "fler bilder" funktionen tryckte bara i knappen och den tog bilder hela tiden sen var det bara att välja de bästa...

Fråga Chaboo han var nere med oss :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag kan intyga om att de var överallt, min nu mera fru dansade med kirurgerna med fötterna eller om det var tvärtom vilket var hur grymt som helst.

Fina bilder Alex mycket fina, vi fick våra framkallade idag och de är inte ens i närheten av de du tagit. Vi vill tillbaka och man har nu ett alldeles för litet akvarium.

Alex fick hittade du muränan eller är det en fisk som är avlång?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag kan intyga om att de var överallt, min nu mera fru dansade med kirurgerna med fötterna eller om det var tvärtom vilket var hur grymt som helst.

Fina bilder Alex mycket fina, vi fick våra framkallade idag och de är inte ens i närheten av de du tagit. Vi vill tillbaka och man har nu ett alldeles för litet akvarium.

Alex fick hittade du muränan eller är det en fisk som är avlång?

Nej det är den jag hittade, ni såg juh en annan... hittade aldrig denna. :(

Eran lät finare...

Och jag fattar vad du menar med att akvariet känns litet.... Kom hem och såg mitt 600 liters den kändes såååå liten, man blev nästan besviken juh....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej,

har just kommit hem från samma ställe och håller helt med, du har fångat allt på bästa sätt med dina bilder. Här kommer lite intryck från min sida !

Jag har tidigare snorklat på några ställen i Thailand och ett i Florida men detta var mycket, mycket bättre !

Vattnet var kristallklart och höll 27-28 C. Hela revet utanför hotellkomplexet är ca 2 km långt och väldigt lättåtkomligt oavsett om det var ebb eller flod, skillnaden på det var ca 80 cm.

Innan resan skojade jag om att jag nog kommer att ”räkna pengar” varje gång någon fisk jag vet värdet på simmar förbi men den ideen fick jag släppa omgående pga. den stora artrikedomen och mängden av fisk som plötsligt bara fanns runt mig efter att ha hoppat i vattnet..

En massa olika koraller i gul, grön, rosa, lila ljusblå färger, metalicblåa musslor, röda och svarta sjöbborar (ju, klart jag inte kunde låta bli att röra och därför stack mig …), sjöstjärnor, ormstjärnor och rosa kalkrörmaskar i massor bredde ut sig framför mig. Det kändes plötsligt det som om jag där hemma endast var ägare till en 450 liters ”dypöl”

Runt allt detta en massa småfisk i form av diverse Chromis, Damseller, Frökenfiskar och oranga Anthias.

Olika fjärilsfiskar simmade runt ensamma eller i par och plockade polyper. Jag såg bla. Chateodon Auriga, C. Mesolectus, C. Pausifasciatus, C. Fasciatus och en vimpel som jag tror var Hehiochtus Intermartius

När det gäller kejsare så såg jag ”bara” Pygoplites Diacantus, men däremot ganska många av denna.vackra fisk.

Matning av fiskarna är ju inte tillåtet på ett rev men jag såg en kille som stod i vattnet till knäna, i handen höll han ett delat granatäpple och började med att mata fiskarna med de röda kärnorna.

-”Lycka till” hann jag precis tänka skeptiskt och att det i alla fall är miljövänligare att slänga frukt i vattnet när jag såg en Arotron komma upp till ytan och glupskt sätta i sig granatäpplebitarna. Där fick man för sin skepsis ….,

Jag ”matade” också till en början men genom att simma på grunt vatten och vända på flata stenar vilket ledde till att det kom en massa nyfikna fiskar som direkt började beta på och runt det jag vänt upp. Fina stora kirurger kom direkt antingen i stim eller ensamma i form av Naso Litoratus, Zebrasoma Xanthurus, Z., Desjardinii och Acanthurus Sohal

Även tryckare var pigga på att snabbt komma fram. Det var Odontus. Niger, Picassotryckare och den vackraste som jag tycker, B. Undulatus. Fina grönt-lila papegojfiskar fanns det också gott om och gyltor i olika färger och former av Thalasoma och Corissläktet.

Just gyltorna cirklade runt mig hela tiden vilket var kul till en början ända tills dom började nafsa och bita på ett skrapsår jag fått på låret. Efter detta slutade jag vända på stenarna och snorklade ut på djupare vatten med hopp om att även få se något storleksmässigt stort såsom havssköldpaddor och delfiner eller något ”farligt” såsom muräna, haj eller rocka. Något av detta lyckades jag dock inte få se. Den största fisken jag såg på revet under min vecka var en ”sill” på drygt 1,5 m och det ”farligaste” en Acanthurus Sohal som var så revirhävdande mot mina blå revskor att jag varje dag var tvungen att ta stora omvägar runt den. I samband med just en sådan omväg såg jag veckans enda muräna, drakfisk och Amphiprion bicinctus runt och i en anemon .

Hittade en t-shirt därnere med texten "DIVE NOW - WORK LATER", det är bara att hålla med

Hälsningar Martin J.

post-862-14468917709422_thumb.jpg

post-862-14468917709613_thumb.jpg

post-862-14468917709737_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad kul att du också har varit där.

Jag tyckte att det var helt underbart, kommer definitivt att åka tillbaka men kanske bara en vecka.

Tyckte att både hotellet och revet var helt underbart! Och visst är det skönt med ett varmt hav!!!! :) mmm det var som varmbad i det grunda vattnet!

Ska kolla ifall jag har några bilder jag inte postat, har juh tagit 1800 så några nya borde man hitta!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaemtgren.....Vi såg ju rockor även på grunt vatten, ca 50cm och utåt så de kan du ju inte ha missat....;)

Angående salmonella så kan jag inflika att ingen av oss blev magsjuka under vår vecka där, enda incident var att min son som jag skulle lära snorkla svalde mycket havsvatten till en början som gjorde honom lite dålig, inte ens när vi kommit hem har någon blivit sjuk vilket jag har hört talas om att vissa kan råka ut för.

Kan rekomendera Thai resturangen på Palace där åt vi de flesta av kvällarna.

Ladda kameran med ett stort minne till kameran för vi vill se mer bilder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...