Gå till innehåll

byggde i dag en kyl till mitt rms 130


henke_f

Rekommenderade inlägg

hej

jag vart trött på att springa med flaskor med is till burken för att kyla ner den.Så jag byggde en kyl till akvariet under dagen i dag.

det vart myket billigt och det ser ut som om det funkar faktiskt:nöjd:

byggde den av kylbox från jula

och slang och kopplingar från biltema. kalaset kosta runt 400kr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha.... jag sa precis idag till frugan att man borde bygga en kylaretill akvariet av denna .. för vi hade köpt en sån där kylväska på jula...

Kan du reglera tempen med den?`jag menar du vill väl inte alltid kyla ned vattnet lika mycket?

Vad pumpar du vattnet med? ett ytterfilter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag byggde exakt samma sak förra sommaren. Det var ett slöseri med pengar för min del för den sänkte inte så mycket som en grad :)

Problemet var att växla värmen i det kylda vattnet i väskan då det gick i en closed loop igenom den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Iden är inte dum, men kyleffekten i dessa lådor är ofta kass (runt 10grader av yttertemperaturen utanför boxen). Kanske blir mer effekt om man lägger i en låååång tunn slang i den. Men då cirkulerar inte vattnet så fort så det hinner med att kyla karet. Kanske titanrör om man har tillgång till det. kopparrör och rostfritt kan vi ju glömma.

Det är iaf kul att prova lösningar och bygga lite egna balla lösningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bättre att skaffa ett litet kylskåp, bäst är om det är ett riktigt gammalt. Med kylmedium R22, som i dag är förbjudet. Och en så stor tunna vatten som möjligt där inne. och så mycket slang som möjligt i vattnet. och sedan så pumpar du runnt akvarievattnet igenom slangen, som ligger i vattnet. och sätter detta på en timer. så att vattnet alltigd är kallt. Kanske inte är snyggt med ett kylskåp kanske. Men det fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bättre att skaffa ett litet kylskåp, bäst är om det är ett riktigt gammalt. Med kylmedium R22, som i dag är förbjudet. Och en så stor tunna vatten som möjligt där inne. och så mycket slang som möjligt i vattnet. och sedan så pumpar du runnt akvarievattnet igenom slangen, som ligger i vattnet. och sätter detta på en timer. så att vattnet alltigd är kallt. Kanske inte är snyggt med ett kylskåp kanske. Men det fungerar.

R22 = Freon.

Inte särskilt lämpligt att använda över huvud taget, både i miljöhänsyn och det faktum att det är, som du sa, förbjudet.

Jag hoppas att du egentligen var ironisk med det hela...

Vad gäller både kylboxarna och vanliga kylskåp så är de egentligen inte gjorda för att kyla ned saker, de är gjorda för att se till att saker som redan är kalla fortsätter att vara det.

Ska man använda dessa till att kyla något som hela tiden värms upp så kommer pumpar och fläktar få gå på heltid-

Nackdelen med just kylboxarna är att de kyler med peltier-element, vilka drar rätt mycket kräm i förhållande till mängden värme dom kan forsla bort. De funkar bra till att kyla småsaker, men ska man kyla akvarier etc, så tror jag det kan vara värt att köpa en riktig kylare, eller göra som Thomas här föreslår fast med ett nyare, effektivare kylskåp som faktiskt är lagligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

R22 = Freon.

Inte särskilt lämpligt att använda över huvud taget, både i miljöhänsyn och det faktum att det är, som du sa, förbjudet.

Jag hoppas att du egentligen var ironisk med det hela...

Vad gäller både kylboxarna och vanliga kylskåp så är de egentligen inte gjorda för att kyla ned saker, de är gjorda för att se till att saker som redan är kalla fortsätter att vara det.

Ska man använda dessa till att kyla något som hela tiden värms upp så kommer pumpar och fläktar få gå på heltid-

Nackdelen med just kylboxarna är att de kyler med peltier-element, vilka drar rätt mycket kräm i förhållande till mängden värme dom kan forsla bort. De funkar bra till att kyla småsaker, men ska man kyla akvarier etc, så tror jag det kan vara värt att köpa en riktig kylare, eller göra som Thomas här föreslår fast med ett nyare, effektivare kylskåp som faktiskt är lagligt.

Nej, jag är allvarlig med R22, det är mycket kraftfullare, och mera effektivt. Visst är det mer miljöfarligt än dagens mera miljövänligare kylmedium. Det är ju inte förrän kylskåpet går sönder eller skall förstöras, det blir miljöfarligt.. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här får ni några gamla trådar i samma ämne att grotta i. Jag är helkass på beräkningar, men citerar ett gammalt inlägg från en person som kan saken bättre. Mer info hittar ni i nedanstående trådar.

Minikyl

Kylning

Sänkning av temperatur

Alla mini-kylar som "typiskt" drivs med 12 V är nästan alltid av typen Peltier-element.

Vanligtvis kännetecknas dessa billiga kylskåp av låg kyleffekt och låg verkningsgrad.

Obs Detta har inget med vilken kyltemperatur den kan uppnå !

(I akvarium skall man ha hög kyleffekt i storleksordnigen 0,4 W per liter)

Ofta drar billiga peliter-kylskåp betydligt mer effekt än den effekt som dom kyler.

Sedan måste man ta hand om all värme (ineffekt + kyleffekt) som kommer på peliter-elementets värmesida.

Verkningsgraden är starkt beroende på temperaturskillnaden mellan kyl och värmesidan på peltier-elementet.

Jag upprepar detta en gång till !!!!

Ska du ha hög verkningsgrad, så får du ha en temperaturskillnad på kyl och värmesidan på max några grader !

Det är därför man ofta använder dyrare fler-stegs-peltier-element när man vill ha hög verkningsgrad.

dvs man har bara några graders temperaturskillnad på varje peltier-element.

Kolla på mina gamla inlägg från förra våren,

där fanns det lite olika effektberäkningar.

Du kan glömma att kyla ett akvarieum med mini-kylskåp !

dvs om du inte köper 50 st för att kyla ett 200 liter kar och att dom drar 1 kw

Dina elräkningar kommer inte bli roliga !!!

Det går att göra ett kylaggregat med peltier-element,

men man måste göra en design som är anpassat till akvarium,

så att du får tillräcklig kyleffkt och slipper el-räkning på tusentals kronor i månaden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag är allvarlig med R22, det är mycket kraftfullare, och mera effektivt. Visst är det mer miljöfarligt än dagens mera miljövänligare kylmedium. Det är ju inte förrän kylskåpet går sönder eller skall förstöras, det blir miljöfarligt.. :-)

Det må så vara, men motiveringen "det blir ju inte farligt förrens jag är klar med det" uppväger inte riktigt att förespråka lagbrott...

Freon som kommit ut i atmosfären tar ca 100 år att bryta ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...