Gå till innehåll

Hjälp mig förstå avdunstning!


cnn03006

Rekommenderade inlägg

Det är en sak som jag aldrig har förstått riktigt. När man pratar om mindre kar(typ nano) stöter man ofta på påståenden om problematiken med avdusntning. Att ett litet kar är svårare att sköta än ett större eftersom man får större problem med avdunstning och därför kraftigare variationer i vattenvärden. Detta är något som jag inte riktigt förstår.

Om vi har ett litet kar 30x30x35 ca 31 liter och ett annat på 80x40x35 ca 112 liter.

Karet på 31 liter har en exponerad yta på 30x30 = 900kvcm

Karet på 112 liter har en exponerad yta på 80x30 = 3200kvcm

Detta ger ett förhållande på ytan 3200/900 ungefär 3,6.

Förhållande i volym är ungefär detsamma dvs 3,6.

I min värld borde detta resultera i att avdunstningen från båda dessa kar är procentuellt någorlunda lika. Slutsats: det är inte svårare att hålla stabila vattenvärden i ett litet kar än ett större pga avdunstning.

Visserligen kan ju cirkulationen spela in också. En kraftigare cirkulation bör i teorin öka avdunstningen eftersom vi får krusningar eller en "bula" på vattenytan som ökar ytans area. I praktiken bör det inte spela någon större roll eftersom ökningen av ytans area är väldigt liten.

Tänker jag knasigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

båda dom karen är räknade som små. Men en liter som avdunstar i 31L kare märks mer än i 112L karet.

Om jag har räknat rätt så är en liter i 31L karet 3% och för att få en 3% avdunstning i 112L karet så måste det avdunsta 3,36L.

Därför blir förändringarna större och svårare i ett litet kar än i ett stort

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen aning ser ju ut som du tänkt på det ett tag.Själv har jag bara stora kar i salt men i sötvatten har jag märkt att det kan vara svårt att hålla vattenet i bra kondition eftersom jag har ett 27 liters kar med galaxy och dvärgmalar och i det har jag haft problem med svävalger osv men inte avdunstning eftersom jag har lock.Iofs kanske avdunstningen är större i ett nano för att folk har mer W/lyse per liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En teori: Det kan vara så att fuktig luft är en aning tyngre än torr. Därför blir det i ett rum som en bubbla med fuktig luft över karet. I fuktig luft är avdunstningen mindre. "Bubblan" är ju inte särskilt stabil men detta förklarar varför avdunstningen inte stiger linjärt med akvariets yta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har räknat på det där och mätt - jag är av samma uppfattning som du Christian - är ytan densamma (prop) så blir avdunstningen i procent lika stor ungefär och det är inte svårare att hålla ett litet kar stabilt på salthalt än vad det är i ett större. Tror detta är en av myterna kring små kar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte så att mindre kar fortare klättrar i temp pga den minde vattenmängden, och att det i sig leder till större förluster i form av avdunstning?

Annars brukar man ju hävda att små kar är av ondo för att alla parametrar ändrar sig mer när olyckan är framma, samma anledning som man rekomenderar större sumpar, för kad vattenvolym, och ökad stabilitet... Hopppet därifrån till förutsättningen att avdunstning skulle vara ett större problem är ju enkelt, även om det inte är speciellt genomtänkt, eller logiskt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...