Gå till innehåll

Test av Grundfos pump


Stefan molin

Rekommenderade inlägg

Hej ,nu har jag provkört en vanlig Grundfos pump ,den har keramiska lager och axel och plast impeller ,den har gått i över sex månader nu , har medvetet doserat alla tillsatser direkt vid in suget för att se hur mycket den tål ,och den funka bättre än väntat , BioTed hade med en till Deltec och visade upp ,det var lite ursäkter men den hade ingen inbyggd termosäkring som en Deltec ( men Ted hade ganska kul),men den är ju tänkt att pumpa 100 gradigt varmvatten så det är knappast nödvändigt ,mvh stefan

post-1262-14468917624072_thumb.jpg

post-1262-1446891762426_thumb.jpg

post-1262-14468917624436_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sitter här och funderar. Vad är egentligen huset i för material? Wrangs länkar ser onekligen själva pump huset (vattenhalvan) ut som metall, och frågan uppstår då genast, vad är det för metall, kan det fälla något vi inte vill ha i karen? Bör man kanske ställa frågan direkt till Grundfors istället för att ställa den här? (Bara i fall att, jag har dragit iväg ett mail till dem med. Återkommer med deras svar.)

Hur såg husets insida / anslutningar ut Stefan?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tittat på Deltecs pumpar - de är för tusan cirkulationspumpar med Deltecs märke på.

Wrangs bild visar en normal cirkulationspump med gjutjärnshus. Om Stefans är anpassad för solvärme så skall den först tåla ca 80 - 100 grader och sedan att det är glykol i vätskan - därför troligtvis plastutförandet och keramisk axel.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket möjligt att det är anledningen, men det är ju samma modell på de båda... UPS 25-60, och jag hittar inga med specificerat plasthus på Grundfos hemsida. Antar att de har något extra, jag bara inte hittar. Är lite intressant, eftersom jag är ute efter en returpump "snart"... Ska som vanligt först hitta ekonomin till det. Fick ett förslag om att sälja min kropp i stadsparken, men jag tror inte kilopriset är speciallt bra så här sommartid...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , det är många pumpar som är lika varandra ,oftas är det bara pumphusen som skiljer ,klantigast är nog ATB som lämnar kvar pump spes på sina , gör en sökning på PJ max flo 9000 så får du fram lagunas damm pump den utan tillbehör ,sen är det ju valfritt om det är värt 3-4000kr extra för ett rött pumphus ,mvh stefan

post-1262-14468917627122_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stefan, har du ett "PN" så ska pumpen tydligen vara sökbar på deras hemsida, ska vara 8'a siffrigt nummer, enligt emailsvaret jag fick nyss. UPS 25 60 ger inte så mycket som liknar din pump på deras sida, om man säger så ;- )

En förbaskat hjälpsamm gentleman på Grundfos har erbjudigt sig att ta kontakt med fabriken för att utröna om de alls producerat några pumpar med pumphus i plast av UPS 25-60 eller liknande typ, vilket för mig verkar peka mot att det inte är en helt vanlig pump Stefan fått tag på. Eventuellt en mindre serie för just solfångare, eller någonting annat märkligt. Det ända egentliga alternativet han kan erbjuda just nu, är en poolpump (!) som pumpar 14 000 l/h & drar 440w... Ah... vid up till nästan 4m meters lyfthöjd... De har ett gäng helt sjuka pumpar, men för akvariebruk skulle jag villja påstå att det är lite overkill. Den här pumpen kostar 4160:- +moms, så i jämförelse med Deltec, som hittat. Det är en så kallad torrpump, av allt att dömma, så lite tröst kan man ju känna över att de 440w'en inte hamnar i akvarievattnet, men 14 kubik i timman, genom ett sumpsystem? För att inte få avrinningen att låta som ett niagara fall blir man tvingen att köra ett Zero Edge, och även om returröret slutar som en öppning rakt ut ur genomföringen i botten på karet kommer vattenstrålen stå som ur en fontän mitt i baljan...

Jag är dock entusiastisk. Killen lovade att återkomma, men sa att det kunde dröja något pga semestertider. Stefan, om du har en möjlighet att ge mig det PN som han hävdar ska finnas på pumpen, kan jag kanske snabba på det hela, pumparnas priser verkar ju närmast vara fyndpriser i jämförelse. Och det är ju knappast lönt att fundera på om pumparna är tysta och tillförlitliga, vem har hört mer än ett svagt surrande från pumpen till värmen i huset, någonsin? Kan man få en tillförlitlig tillgång på pumpen Stefan har, kan vi sluta med alla andra sorter. ;- )

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tittade lite på detta (utan att forska på djupet) och för mig verkar det rätt tydligt att deltecpumparna i princip är vanliga circulationspumpar man har hemma. Skillnaden är att ett par delar är utbytta för att klara salt. Priset är också en skillnad ...

Tricket är att hitta rätt pump, byta ut ett par delar och gjuta nytt hus i plast. Sedan säljer man dem med vinst. Pumparna är det ju redan kvalitet på då dessa går 24/7 i många många år i våra hushåll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den du länkar till ser definitivt ut att vara plast. Precis som Stefans har den fler varv gänga med, vilket kanske tyder på klenare dragtålighet i materialet än den jag länkade till. (Eller så är jag bara optimistisk?)

Frågan är var hittar man den du länkade till, så man kan köpa den.

Hej ,har inte fått fram nån spes på pumpen än ,dom har semester till slutet på augusti , mvh stefan

Jaså, du försöker få fram den du med. Kanon. Du har antagligen större möjligheter eftersom du har pumpen tillgänglig, glöm bara inte att rapportera här.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...