Gå till innehåll

Hemmabygge - Kalkmixer


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Tänkte jag skulle dokumentera mitt kalkmixerbygge ifall det finns fler som sitter på tankar som jag att bygga ihop en egen är klart mycket roligare än o köpa en. :)

Jag har köpt en del idag som ska vara bottenstycket. Kostade ca 35kr på Bauhaus.

Detta har limmats med Tangit på ett PVC-rör med diameter 110mm, samma som bottenstycket.

När jag skruvade av korken på tangit-tuben så rann limmet ut och det blev lite kladdigt i skarven. Kan ju kvitta så klart, det är funktionen jag är ute efter. :)

post-1377-14468917636639_thumb.jpg

Som lock/topp ska jag sätta på en del från en T-skarv med skruvmuff, där jag kapar loss skruvmuffen och limmar på toppen.

På toppen fäster jag sedan min motor som ska driva "vispen", denna kommer antingen att vara en del från en roller, eller en bit pvc-pinne, om jag hittar en som har rätt längd och tjocklek.

post-1377-14468917636837_thumb.jpg

Jag hittar ingen bild på nätet över skarv-T't, så det får vänta med en bild på det tills jag köpt den delen också, vilket blir en dag i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fixat så jag får hem ett 6/4mm pvc-rör, för anslutning av inkommande vatten som kommer ske med doserpump av märket Aqua-Medic.

Locket fick jag aldrig köpt i förra veckan då jag hittade på en massa annat på semestern, och det lutar åt att det får vänta någon dag till.

Jag har fått tilåtelse att använda en geringskap av grannen för att kapa av biten med skruvlock från T-korset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Har haft semester och det har inte blivit mycket akvarierelaterat under dessa veckor.

En doserpump från AquaMedic har inskaffats, kommer från Manne.

På dagens shoppingrunda var det menat att jag skulle köpa den sista biten PVC, men gammal och glömsk som man är så blev det inte så.

Uppdatering kommer så småningom när jag fått hem och limmat toppen på reaktorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har limmat på in- och utlopp nu på mixern, locket är på plats, ett hål för motorn ska ordnas, en rostfri pinne till det uppochner-vända T't ligger nu på bänken i verkstaden i väntan på att kapas till och monteras ihop så jag kan testköra det lite. Ska kapa till en bit rör så jag får till ett stänkskydd för motorn.

Vill inte att den ska brännas. :)

Har som sagt införskaffat en doserpump som ska använda till detta projekt, det lär nog göra det hela till en smidig lösning till påfyllningsvatten.

Och så den obligatoriska bilden...

post-1377-14468917877908_thumb.jpg

post-1377-14468917877718_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...