Gå till innehåll

Zeolit


thore kjellberg

Rekommenderade inlägg

men det är väl det som är meningen,att den blir täckt,eller full med bakteriersmiley5.gif.

Jo, men den kommer inte absorbera ammonium.

Denna post får stå för det där vetenskapliga som jag blir så förvirrad avsmiley37.gif;

http://www.thereeftank.com/forums/showpost.php?p=327922& postcount=207

Vilket borde göra det svårt att skapa en bra anaerob miljö i zeoliten.

EDIT: För att undvika förvirring så är den sista meningen en kommentar på det som står i länken. Omformulerade även lite som vanligt. smiley9.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 115
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Jag har bara en fundering kring alla desa "mirakelkurer":

Varför ska man med (ofta dyra ) mirakelmedel och tillsatser kompensera för saker som en fungerande biobalans ändå skulle ta hand om????

varför inte lägga dessa pengar på vattenbyten,levande sten och att få en biokultur som funkaristället! (och troligen ett snyggare akvarium)

Jaag säger det igen... hjälper Ipren mot ett brutet ben???

P.s jag har inte testat zeolit eller dylikt,det funkar säkert - det var liksom inte det som var poängen D.s

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

All form av bakteriell reducering till kvävgas kräver att det finns tillräckligt med svavel och kolatomer tillgängligt i vattenmassan. En orsak till att dessa ämnen inte finnstillgängliga är till exempel en för hög redoxpotential (mer än 700mV, orsakad av stora mängder ozon).

Att mäta kan vara svårt, till exempel om man inte vet om att man är färgblind. Ta hjälp av några andra personer och se vad dom kommer fram till. Eller lämna in ett vattenprov till en analysfirma.

Rättvattenflöde vid bakteriall reducering är mycket viktig. Ett flöde mellan 500 och 1000l/timbör riktas mot zeolitpåsen. För mycket flöde är lika dåligt som för litet flöde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
  • 5 månader senare...

Ingen aning.

Använder bara ett mirakelmedel och det är Rowaphos :)

Jag förstår inte hela tanken kring hur det skall bildas mini-bakteria odlingar i de miljöer som zeoliten erbjuder.

En bra biobalans, precis som Greger skriver, borde räcka mer än nog.

Själv ökade jag mitt fiskbestånd från 5 - 23 fiskar under en relativt kort tid och mitt nitratvärde ändras enbart i förhållande till hur mycket jag matar.

Överdriver jag så går det illa men fortsätter jag att mata lika kontinuerligt och mycket som jag har gjort sedan starten så ändras inget.

Mitt värde är 5 och en dålig dag mellan 5 - 10.

Har mestadels stenkoraller i olika färger och de verkar inte bry sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...