Gå till innehåll

Bygga egen lysramp


rickard598

Rekommenderade inlägg

Sitter och funderar lite på att bygga en egen T5- ramp, och undrar då vad man behöver för saker? Är det ballast, och socklar det enda man behöver? förutom reflektor och rör då givetvis. Lönar det sig att bygga eget? Tanken är att bygga 2*54W. Tacksam för svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kostar mer än vad man tror att bygga själv så jag skulle inte bygga själv för att spara pengar om man inte har en bra leverantör. Nu är inte din så stor men det går åt mer kabel mm som man inte ska förringa. Dessutom gäller det en massa elsäkerhetsföreskrifter som man måste ta hänsyn till. Har man löst detta kan man bygga en armatur för att få den som man själv vill!

Jag minns inte om jag hade en tråd för den jag byggde men jag tror att även Wrang har en tråd om sitt bygge!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får göra byten av redan installerade saker så som eluttag mm. Även den äldre typen av säkringar. Du får även byta saker på en skarvsladd men inte bygga en ny. Du ska för detta ha nödig kännedom vilket innebär att du ansvarar för alla skador som felaktigt arbete kan medföra!

OBS! Jag jobbar inte som elektriker så dessa ragler kan vara uppdaterade!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller på och bygger min egen T5-armatur just nu.

När jag skulle beställa ramp fanns det inte med de specifikationer jag ville ha, så jag tog den billigaste T8-rampen de hade med rätt mått och köpte grejer för att göra den till T5 4x54W.

Läs om bygget här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=132114

Där står allt från att jag inte hade en aning om något till nu när bygget nästan är klart. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...