Gå till innehåll

Dosera Ca,Mg och Kh samma dag?


rickard598

Rekommenderade inlägg

Hej Richard

Är ingen höjdar på kemi.

Skall du buffra upp eller skall du bara fylla på vad akvariet förbrukat.

Vad har du för värde på de tre olika ämnena?

Bifogar en länk där jag fick hjälp med dessa värde. Man måste dosera i det

i rätt ordning annars blir det fel <-- Min erfarenhet

Buffra magnesium läs det som Stigigemla skrivet

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, Mg måste va över tror det är 1300 för att ca och kh ska stiga annars kan man buffra och sen när man får upp Mg så skjuter ca och kh i taket, tror det är därför som du säger att man buffrar det först, men alla mina värden är "bra" men vill bara justera dom för det som går åt i veckorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har nyligen investerat i en såndär grotech 3 kanalig doserpump, ett kanoninköp när man väl hittat nivån som du säger, rätt daglig förbrukning.

jag doserar men bara 5 minuters mellanrum , har funkat utmärkt hela tiden.

börja med en låg dos en vecka o sen mät igen öka dosen en del o mät en vecka till.

tillslut hittar du rätt..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok. Hur stora är burkarna till ballingen? vad kör du med för balling? funderar på att köpa en doserpump så slipper man dosera själv :) doserar du Mg,Kh och Ca med 5min mellanrum? Ingen mer än jag som har problem med att Fauna marins Kh balling inte löser sig ordentligt i vatten?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag blandar kh så har jag på sista tiden gjort 4 liters satser, då har jag haft en liten hink och en seio320 som fått pumpa runt vattnet tills det löst upp sig.

Jag har 5 liters dunkar som verkar vara rätt lagom för balling då jag har samma åtgång i fraggkaret som i huvudkaret.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok. Hur stora är burkarna till ballingen? vad kör du med för balling? funderar på att köpa en doserpump så slipper man dosera själv :) doserar du Mg,Kh och Ca med 5min mellanrum? Ingen mer än jag som har problem med att Fauna marins Kh balling inte löser sig ordentligt i vatten?!

jag kör med Tropic marine balling , tre påsar med pulver som var o en ska blandas i en 5liters dunk med osmosvatten , skaka om som helvete och sen är det klart. jag doserar totalt 70ml balling från varje dunk per dag, har delat upp doseringen på 2 ggr/dag. denna förbrukning har jag i ett rsm, tog säkert en månad innan jag hade klockren daglig dosering.

jag har ställt in doserpumpen att starta pump1 kl 11:00 , sen 11:05 går nästa igång o 11:10 drar den tredje igång, det tar ca en minut för pumparna att dosera den mängd som ska i. sen sker detta även då vid 23:00 , 23:05 , 23:10.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nixon, kör du fauna marins?! Isf hur blandar du? ska man bara "chansa" på värdena man har när man blandar?! *snurrig* Vill gärna få plats med dunkar i bänken, och tror tyvärr inte jag får plats med 3st 5liters, men går väl att ta mindre med? vad händer om det tar slut? går pumpen torr? eller slår den ifrån?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man skall inte chansa eller gissa sig fram det grundar bara för en katastrof.

Det finns en artikel på minirevet om Balling som är riktigt bra, den bör du nog läsa(RTFM);)

-Jag använder inte FM´s prylar längre men det är samma kemikalier som jag blandar.

-Storleken på flaskorna har ingen betydelse egentligen förutom att du får blanda nytt oftare om du har mindre flaskor/dunkar.

-Pumparna är slangpumpar som inte tar skada av att gå torra.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...