Gå till innehåll

Hjälp med att installera Axis webbkamera för att övervaka akvariet


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Jag har tänkt haka på Christian Wrangs trend med att ha en webbkamera för att övervaka akvariet. Jag har därför köpt mig en ny webbkamera , AXIS M1011-W för att kunna kolla upp mina akvarier när jag är bortrest.

Jag lyckas dock inte ens installera den!!! Grrr...

Jag har läst igenom installationsmanualen, och allt (tror jag) som finnas att läsa på Axis egna supporthemsidor. Dessvärre tycks jag missa något initialt steg i installationsprocessen då jag inte ens kan logga in lokalt på kameran och se någon bild. Axis egna mjukvara hittar kameran, men den vill ha username och password för att komma in på den. Har någon annan installerat en Axis webbkamera och kan hjälpa? (Christian har jag redan talat med på telefon, men vi lyckades inte reda ut det hela)

Lite skärmdumpar:

1. Så här ser det ut när man loggar in på kameran:

post-1358-14468917654179_thumb.jpg

2. ...men man kommer inte längre än hit:

post-1358-14468917654363_thumb.jpg

3. Skärmdump från Axis IP Utility:

post-1358-14468917654756_thumb.jpg

4 ...och från Axis Camera Management programvara:

post-1358-14468917654496_thumb.jpg

Ändrat av Vargklo
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag har själv en Axis men en annan modell. Var och letade efter min manual men hittade tyvärr inte den. Står det inte i din manual vad det är för anv o lösen?

Det jag vet är att användarnamn (på min) = root

Lösenord kommer jag inte ihåg.

Prova med:

password

1234

pass

Du behöver inte lösenord mm för att komma igång och få ut det på weben.

Först måste du öppna port 80 på rauter och på rätt IPnummer som kameran har.

Gå in på Axis knappa in serienummret (MAC-adressen) som kameran har.

Sen är det bara att skaffa sin ett login mm och en adress tex vargklo.axiscam.net

så är kameran up and runing.

Lycka till

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar, men jag kommer inte ens så långt att jag kan installera den rätt.

Enligt manualen ska jag komma till en skärmsida enligt nedan, där jag kan sätta lösenord, men jag kommer inte dit ens. Se nedan.

post-1358-14468917654888_thumb.jpg

Jag testar att starta om allting...

EDIT:

Ingen framgång ännu.

OM jag skulle kunna komma så långt att jag kan accessa kameran lokalt, hur gör jag då för att öppna port 80? Se exempel nedan på instruktion och skärmdump för konfigureringen av min router:

post-1358-1446891765525_thumb.jpg

post-1358-14468917655106_thumb.jpg

Ändrat av Vargklo
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack,

Jag har nu öppnat port 80.

Men jag har också fått svar från Axis på min fråga:

Dear Carl Farberger,

apparetly you have got an STS camera, that indeed would ask you "Open a browser and visit your operator's web portal, and click Register" so you can not avoid visiting you internet providers website or contact them for support.

The STS cameras firmware is different from what we have in the ordinary cameras. Do not even try to upgrade to a firmware from AXIS yourself.

If you occasionally have got a wrong camera and do not what to be binded to a provider please contact you receller and ask them to exchange it.

Best regards,

Axis Customer Services

Vad är detta? Har jag av misstag köpt en operatörsbunden kamera? Jag köpte den här: http://www.leiljung.se/PartDetail.aspx?q=p:2325829 Man man se att den har artikelnumret "0301-032" i denna "STS-variant", medan man tydligen ska ha versionen utan "STS" med artikelnumret "0301-002", se Axis hemsida: http://www.axis.com/products/cam_m1011w/index.htm.

Kan det vara så att jag falerat på detta med "STS" som jag inte ens vet vad det är? Grrr. Jag ser att om jag hade t.ex. beställt den från en annan affär, t.ex. Misco, skulle jag nog fått rätt artikelnummer 0301-002.

Kanske bara ska skicka tillbaks det hela, det är ju ångerrätt enligt distansavtalslagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack,

Jag har nu öppnat port 80.

Men jag har också fått svar från Axis på min fråga:

Vad är detta? Har jag av misstag köpt en operatörsbunden kamera? Jag köpte den här: http://www.leiljung.se/PartDetail.aspx?q=p:2325829 Man man se att den har artikelnumret "0301-032" i denna "STS-variant", medan man tydligen ska ha versionen utan "STS" med artikelnumret "0301-002", se Axis hemsida: http://www.axis.com/products/cam_m1011w/index.htm

Kan det vara så att jag falerat på detta med "STS" som jag inte ens vet vad det är? Grrr. Kanske bara ska skicka tillbaks det hela, det är ju ångerrätt enligt distansavtalslagen.

Har även Axis börjat sälja till olika opperatörer precis som Nokia SonyEricsson mm. Man kan ju inte bli mer än trött.

Står det inget om vilken opperatör det är? Dom kanske har samma tjänst som Axis. Kolla med leverantören vad du fått, och vilken operatör det är.

Sista utvägen är ju att få den utbytt till en "riktig", från leverantören.

Länkar till Axis på gulasidorna till dig. Killarna är jätte duktiga och hjälpsamma.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack,

Jag ringde deras telefonsupport nu. Det är som så att många av deras kameror finns i en "STS-version", vilket betyder att kameran tillhandahålls som en del i ett paket från en operatör, där det typiskt ingår lagring av bilder mm hos operatören (till skillnad från lagring på den egna PCn). Det är bara att sända tillbaka. Nu får jag testa att distansavtalslagen med full returrätt gäller. Jag åker på semester till helgen, så det är dessvärre försent att beställa en ny kamera nu. Kanske en annan gång i höst?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack,

Jag fick tag på killen bakom webfirman som sålde prylen. Han hade ingen aning om detta med operatörsbundenhet, men tar på sig felet själv och betalar min returfrakt (vilket är mer generöst än vad jag skulle kunna kräva).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack,

Jag fick tag på killen bakom webfirman som sålde prylen. Han hade ingen aning om detta med operatörsbundenhet, men tar på sig felet själv och betalar min returfrakt (vilket är mer generöst än vad jag skulle kunna kräva).

Ja ibland är man glad att det finns medmänniskor på jorden.

Kommer du köra kameran trådlöst?

Hojta till om du får problem med installationen senare i höst.

Själv är jag super nöjd med min kamera. Just nu är den riktad mot

akvariet och mig själv som leker lite byggar/målare/städare.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så bara för att klargöra, har du någon länk till en återförsäljare med rätt kamera? Är också sugen på att dra igång en. Mvh Daniel

Ja, du ska söka på artiklenummer 0301-002 om du vill ha just denna modell av Axis M1011-W. Detta är en trådlös version, men som finns billigare i en trådbunden version också.

Exempel på återförsäljare med länk: Misco

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...