Gå till innehåll

Galdrin's RSM 130


Galdrin

Rekommenderade inlägg

  • Svar 182
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Lite gör-det-självande på kvällskvisten ... eller rättare sagt så har jag försökt få saker som andra har gjort att fungera ihop.

Så här när karet verkar komma till liv igen så börjar man titta på projekten man hade planerat tidigare och då kommer en ATO först på listan.

Fick idag en kvicksilverbrytare, tidsrelä med fördröjd brytning, en generell doserpump och en transformator från en skrotad 3com switch att fungera ihop :)

Nu saknas bara lite slang, en sensorhållare som jag gör i akryl och en liten låda så frun inte får spel på sladdarna, dessutom är hon lite allergisk mot el och vatten i kombination.

post-4586-14468918859168_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min röda macroalg växer ganska mycket nu så om någon vill ha en liten bit av vad jag tror är Kallymenia reniformis skicka ett pm. Dock verkar den vara omöjlig att få att fästa igen om man har lossat den från stenen.

En av mina små knappar råkade få tag på en mysis igår som den slöt sig om som en medicinboll. Har en känsla av att knappen kanske gapade över lite mycket :)

Till sist 2 av mina ricordeor, de växer så det knakar och nu gäller det vara att klura ut vad som får fram färger i dom ...

post-4586-14468918872701_thumb.jpg

post-4586-14468918872849_thumb.jpg

post-4586-14468918872978_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Var igår och införskaffade lite nytt till mitt lilla kar. En väldigt liten http://se.reeflex.net/tiere/183_Pseudocheilinus_hexataenia.htm fick flytta med hem till mig. Dessutom hade de en väldigt liten och ensam http://se.reeflex.net/tiere/112_Chromis_viridis.htm som åkte med mest för att jag tyckte den såg så ensam ut. Lite senare på kvällen såg jag hur den "stimmade" med mina 2 clownfiskar :)

Eftersom jag har flyttat ner en hel del sten i sumpen så har jag nu rum för lite stjärnpolyper, så en sten med sådana kom också med. Det var nog den roligaste sten jag har köpt någonsin eftersom den verkar ha 4 olika typer av svamp. En svart svamp som ser ganska massiv ut, en vit som växer som stora rör, en gul-grön som ser ut som mögel ovanpå en svart botten och små fläckar av en kraftigt orange svamp :) Dessutom fanns på stenen en kraftigt orange-roströd skivanemon (ser ut som denna: http://se.reeflex.net/tiere/1933_Actinodiscus_sp..htm) och en rund sak som jag inte har en aning om vad det är. Den runda kulan är ca 1-1½ cm i diameter, vit-grå, har borst på skalet som känns ungefär som karboreband och när jag plockade upp den med fingrarna (den lossnade från stenen i transporten) så kändes det som om den rörde sig.

post-4586-14468918927311_thumb.jpg

post-4586-14468918927504_thumb.jpg

post-4586-14468918927691_thumb.jpg

Ändrat av Galdrin
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick idag hem min filtermodul som Sune här på forumet har gjort. Den passar perfekt i min sump men jag behöver skaffa lite filtervadd innan jag kör igång den. Här finns bild på underverket: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=32090

Vågade till slut ta in lite SPSer i karet också. Montipora capricornis, Montipora digitata, Montipora hirsuta och en Seriatopora hystrix blev det. Tack för dom Sillen.

Inga stora fraggar men så har jag ett litet kar så min M. digitata ser nästan fullvuxen ut redan :)

Bilder kommer när frun kommer hem med kameran från Finland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Galdrin,

Kul att se att det går fint med ditt kar! Jag planerar att skaffa ett RSM 130. Dels verkar det som en vanlig modell vilket gör att det också verkar finnas lösningar på de vanligast förekommande problemen. Vad som jag stött på nu just med RSM är att folk verkar tycka att ljudvolymen på skummaren är för hög. Tanken är att mitt akvarium ska stå i TV-rummet (vi har en tvåa på 55 m2) och då är ljudnivån ganska avgörande.

Var har du ditt akvarium och hur mycket låter det? Är det ok att ha i ett allrum eller är ljudet för besvärande? Jag har ett ljudlöst sötvattensakvarium i dagsläget varför jag undrar vad jag ska förvänta mig om jag skaffar ett salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jonas,

Du får när du vill komma och titta/lyssna på mitt, men jag bor en liten bit norr om Uppsala. Jag tycker att originalskummaren lät alldeles för mycket, fick aldrig någon ordning på resonansljudet i den så jag bytte till en Tunze skummare. Det och tysta fläktar i kåpan gjorde att mitt kar var näst intill lika tyst som vårt sötvattenskar. Sedan byggde jag till en sump med överrinning och en pump tillbaka upp vilket såklart ökade ljudet lite igen.

Mitt kar står i köket öch är fortfarande blickfånget vid varje middag även efter mer än 6 månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är detta med det beryktade oljudet som gör att jag drar i tyglarna ett tag till. Hur mycket betalade du för den nya skummaren och de nya fläktarna? Använder du osmosvatten eller vanligt kranvatten och i så fall fungerar det med Uppsalas kalkrika vatten? Som jag förstår använder de allra flesta osmosvatten så småningom men det verkar gå att börja med vanligt vatten. Vore kul att komma och kolla (via buss eller cykel, har ingen bil) eller höras på telefon. Jag har mail inboxen@live.se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fläktarna bytte jag ut mot dessa: http://www.dustin.se/pd_5010207069.aspx kommer dock inte ihåg om det var 40 eller 50 mm. 3 fläktar byttes ut.

Skummaren bytte jag ut mot en sådan här: http://www.pwss.se/product.php?productid=4324&cat=812&page=1

Jag kan inte uttala mig om hur Uppsalas kommunala vatten är eftersom vi kör egen brunn. Själv har jag turen att jobba på ett ställe där jag har fri tillgång till avjoniserat vatten i labben och vad jag har förstått så är det nästan lika bra som osmosvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fläktarna bytte jag ut mot dessa: http://www.dustin.se/pd_5010207069.aspx kommer dock inte ihåg om det var 40 eller 50 mm. 3 fläktar byttes ut.

Skummaren bytte jag ut mot en sådan här: http://www.pwss.se/product.php?productid=4324&cat=812&page=1

Jag kan inte uttala mig om hur Uppsalas kommunala vatten är eftersom vi kör egen brunn. Själv har jag turen att jobba på ett ställe där jag har fri tillgång till avjoniserat vatten i labben och vad jag har förstått så är det nästan lika bra som osmosvatten.

Fläktarna är 50mm, vilket innebär att utbudet är ganska litet och jag använder själv samma sort. Använder även samma skummare, en otrolig skillnad i ljudnivå och enkelhet att göra ren jämfört med originalet.

Avjoniserat vatten, så vitt jag har förstått, är till och med bättre än osmosvatten. Anledningen att man använder osmosvatten istället för avjoniserat vatten är att det är billigare och nästan lika bra, framförallt om man har ett silikatfilter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta den dåliga bilden men min Iphone var det ända jag hade att fota med idag.

Detta monster knuffade runt på lite små bitar sten på botten av karet idag när jag kom ner. Fullt utsträckt var han ca 15 cm så jag bestämde mig för att plocka bort honom innan han får för sig att ge sig på något annat än sådant som redan är dött.

post-4586-14468919001532_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha haft stabila värden ett tag nu så upptäckte jag igår att mitt KH kör racing neråt på skalan och att Kalcium följer tätt därefter. Tolkar det som att det åter igen bildas Kalciumkarbonater i karet och försöker parera med tillsattserna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har upptäckt några små saker på en av mina stenar som ser ut som enskilda polyper från en Lobophytum. För små för att jag skall få en vettig bild men misstänker att jag har fått lite hydroider i karet.

Sedan lite bilder när jag ändå gjorde rent rutorna.

Bild 1: Polyperna som jag inte visste vad det var. Vissa trodde det var Majano medans andra inte trodde det var det. Till sist tror jag vi kom fram till att låta den vara ifall det var en enkelpolypig LPS. Polyperna växer sakta, kanske 2 mm på 4 veckor.

Bild 2: Skivisen har fått gröna fläckar, det hade den inte innan :)

post-4586-14468919093463_thumb.jpg

post-4586-14468919093754_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du gillade skivisarna. De blir rätt snygga med de blågröna banden som går ut från mitten och prickarna. Får lite olika färg beroende vart de står. Går från nästan helt brunt, blåbandade till grön täckning. Jag fick några som tillslut fick helt fantastisk lysande grön teckning.

Har ploppat upp en och annan skivis i mitt nya kar av denna sort och dom låter jag vara kvar pga att de var mina favoriter av skivisar.

Så här ser de ut när de går åt grönt:

attachment.php?attachmentid=33290&d=1242764363

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...