Gå till innehåll

naturligt havsvatten från koster


tropfrog

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har ramlat över en kontakt som suger upp havsvatten från båt i närheten av kosterrännan. Det tas på 17 meters djup och kvaliteten testas för matproduktion och har aldrig haft någon anmärkning. Vattnet transporteras i rostfri tank. Jag har tittat på anläggningen och transport apparaten, mycket professionellt. Jag får hämta så mycket jag vill för eget behov, för att skaffa mig erfarenheten om hur man behandlar det på bästa sätt.

Är detta något för våra akvarium? Fosså vet jag tog vatten från någon norsk fjord. Vad behöver jag göra för att använda det i karet? Justera salthalt, höja kalsium, karbonat och magnesium? Kanske något annat?

Finns det några bra länkar angående folk som använder naturligt havsvatten i revakvarium? Finns det någon risk att det blir någon konflikt mellan syntetsaltvattnet och det naturliga? Jag tänkte byta 20% var 14e dag i 10 omgångar för att sedan utvärdera.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De hämtar 1000 kubik på Tisdag, jag åker dit på onsdag för att få den första batchen färskt vatten.

Jag återkommer med lite mätvärden.

När jag var i London sålde de naturligt vatten på dunk i saltvattensbutikerna. Kanske vore något för Sverige.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Förr" var ju naturligt vatten vad alla strävade efter. Problemet var att få tag i vatten som var / är rent nog, och det ser ut att vara tillgodosett här redan. Då var det enda sättet att få vatten av bra kvalite, då blandsalterna inte var riktigt bra nog. Egentligen skulle man skicka en skvätt av vattnet på analys, och jämföra med de värden som vi får från våra blandsalter för att se om något är högt / lågt, och vad som behöver tillföras, men jag förutsätter att vattnet går att använda rakt av om jag ska vara ärlig.

Du säger att du får hämta, och spekulerar i om vattnet kunde vara aktuellt att saluföra, och jag måste säga att det är nog svårt att göra det konkurenskraftigt. Vatten är i det närmsta gratis, och saltat kostar det då ca en tia litern. Att förpacka, transportera, förse med information om vattnets innehåll, och datum märkning för konkuranskraftiga pengar måste bli svårt. (Det kan eventuellt vara aktuellt för butiker i närområdet, men jag har svårt för att se hur längre transporter skulle vara genomförbara med konkuranskraftiga priser till slutkund.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De hämtar 1000 kubik på Tisdag, jag åker dit på onsdag för att få den första batchen färskt vatten.

Jag återkommer med lite mätvärden.

När jag var i London sålde de naturligt vatten på dunk i saltvattensbutikerna. Kanske vore något för Sverige.

MVH

Magnus

Skall du hämta 1000kubik?

Ja det vorde det otimala

pumpa upp salta å ha i våra akvarium

Ett stort akvarium i Bergen gör så här vet jag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vore intressant att räkna på om det skulle löna sig att installera en stor tank hemma, typ septitank, för att lagra detta vatten och använda till vattenbyten. DaTrucka är ju tankbilschaffis och kanske vet fraktkostnaden till östkusten, så kan vi få fakta på bordet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju skit att man inte kommer ihåg vad de här heter, men en sån här kanske kan fungera:

tank-f%C3%B6r-samla-regnvatten.jpg

Påfyllning i locket, avtappning med kran i botten. Brukar gå att få tag i för en... Rimlig peng. (runt tusenlappen) Rymmer en kubik.

Men jag misstänker att det fortfarande inte är kostnadseffektivt över större avstånd.

B!

(Är man modig, och villig att sanera på egen hand, kommer AdBlue i liknande tankar, för vilka det inte finns något återvinnings/återanvändnings-system, och de borde därmed vara billigare. AdBlue borde inte heller vara toxiskt, men jag hade definitivt rekomenderat en ordentlig urstädning...AdBlue är en 32.5%'ig urea lösning... Ungefär detsamma som att ha pinkat i tunnan i ett par år för att fylla den...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart billigare än vad de brukar vara här i krokarna (iofs, så de som jag vet brukar kosta en tusing har det garanterat varit vatten av livsmedelskvalite i senast, så de är garanterat rena)

Farmartank för mig: diseltank med handpump:

farmartank.jpg

Tänk så olika det kan vara. Farsan har en farmartank på verkstan. Den används till att tanka trucken, och hans pickis... Soppan i den kommer från diverse olika lastbilar som av en eller annan anledning töms över till den. Oftast när de säljer dem, då de inte får betalt för att det är full tank. Den farmartanken är dock grå, och inte fullt så rostig, samt ståendes på en betongsockel.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Domdära en kubikarna i plast kallas för IBC eller Cipax.

Farmartankar är oftast i stål, typ som en liggande tunna. I regel är dom mellan 2-4 kubik.

Det vore intressant att räkna på om det skulle löna sig att installera en stor tank hemma, typ septitank, för att lagra detta vatten och använda till vattenbyten. DaTrucka är ju tankbilschaffis och kanske vet fraktkostnaden till östkusten, så kan vi få fakta på bordet?

Priser har jag inte koll på (har aldrig behövt ta reda på det). En sak vet jag det är INTE billigt. Om man vill vara säker på att vattnet kommer fram lika rent som när man hällde det i tankbilen så måste det vara en tank godkänd för matprodukter.

Vill ni så kan jag försöka ta reda på lite mer exakt pris, men det dröjer (började min semester nyss).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanken på den "hysteri" som är kring osmos och att använda vanligt livsmedelsgodkänt kranvatten när man blandar salt för korallrevsakvarium så skulle jag vara försiktig med "naturligt" havsvatten från 17 meters djup i Kosterrännan. Det finns två stora havsströmmar, Baltiska strömmen och Jutska strömmen vars mest utmärkande drag är att de samlar upp en stor del av Mellersta och Norra Europas samlade industriutsläpp, inkluderat allt det som kommer i Rhen. De möts norr om Koster i Norska rännan och där bildas en nedåtgående spiral som gör att sedimenten i djupdelarna är bland de mest förorenade havssediment som finns.

För min del så skulle jag mycket väl kunna använda "naturligt" havsvatten periodvis för att få in en del plankton men å andra sidan så har jag inget som helst problem med att använda kranvatten till mitt revkar heller :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag besökte Tjärnö mariobiologiska laboratorium igår, som ju ligger alldeles invid Kosterrännan. De tar in djupsaltvatten via en fast pumpanläggning från ca 40 m djup i Kosterrännan. Jag pratade med Eric Bergwall (heter också Eric Bergwall på SG) som företräder akvarieavdelningen på Tjärnö, och han säger att de inte testat vattnet för näringsvärden. Eric har dock själv använt detta vatten till saltakvarier hemma som test, men misstänker att näringsvärden (och framför allt silikat) kan vara höga. Jag fick dock med mig en flasta djupsaltvatten som jag tänker testa när jag kommer hem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu har jag testat mitt vattenprov från Tjärnö. För att repetera så tar Tjärnölaboratoriet kontinuerligt in vatten (via en fast pumpinstallation) från ca 40 meters djup i Kosterrännan till sin forskningsanläggning. Jag tappade av ett prov av detta "djupsaltvatten" som de kallar det, och jag har nu testat det hemma med följande resultat:

Salt: 1,023 vid 24 grader C, dvs 34,2 psu (Refraktometer)

Nitrat: 1 ppm (Macherey-Nagel)

Fosfat: 0,04 ppm (Hanna)

Silikat: ca 0,5 ppm (Seachem)

Kalcium: 300 ppm (Salifert)

Magnesium: 1020 ppm (Salifert)

KH: 7,7 (Salifert)

Min slutsats är att jag utan tvekan skulle vilja använda detta vatten till mitt fiskkar. Det borde kanske kunna gå att räkna hem att ladda en stor tank i min bil (jag kör Renault Espace = jättestor) och hämta hem, men det blir kanske på håret. Frågan är väl om det är värt allt slit. Men för er som bor på Västkusten är det ju ännu bättre kalkyl.

Kanske någon akvarieaffär kan sätta upp kommers på detta?

PS - Vattentankar verkar ju inte vara så dyra heller, se http://www.blocket.se/stockholm/Plasttank_ibc_20025413.htm?ca=11&w=1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...