Gå till innehåll

Vilken gänga är det på tankgenomföringar?


-=Mr_B=-

Rekommenderade inlägg

När det gäller tankgenomföringar, PVC. Hur fasen vet man vilken gänga det är, så man kan köpa en gängad fortsättning och koppla på sig med? (För att enkelt kunna dela och plocka bort tankgenomföringen vid behov)

Jag antar att det är standard dimmensioner för VVS, men det gör inte mig ett dugg klokare.

Kan man vara så ful att man kör på rördimmensionen, och gängan automatiskt stämmer? Har genomföringar för 20 & 40mm i den nya projektbaljan.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den gängade anslutningen är ju alltid "för lång" så att den tacksamt nog har ett par cm gänga utanför muttern man drar dit det med. Jag har ett par 25mm's genomföringar med en limhylsa som passar på den biten gänga, så man slipper limma på båda sidorna av genomföringen. Det gör att det hela blir delbart på ett helt annat sätt. Visst skulle jag kunna använda en av de 25mm's genomföringarna istället för den befintliga 20mm's genomföringen, men det är svårt att ersätta en 40mm's med 25mm's, då den helt enkelt trillar igenom hålet.

610110_p1.jpg

Som synes, gängad i ena ändan, slät, för limning i andra.

Jag TROR att gängan är standardiserad så att det är halvtum för 20mm, och 1 & 1/4" för 40mm, men i stället för att beställa något och komma på att det inte passar.... Fattig / snål du vet?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...