Gå till innehåll

id tack :)


NephruruS

Rekommenderade inlägg

Jag är långt ifrån säker. Det finns ett gäng liknande arter... och det verkar som Atrosalarias fuscus kan ser lite olika ut också. Ett förslag bara. :)

Jo precis den verkar ju kunna göra det :)

Här kommer en ny bild iaf även om den är lite halv suddig den med så kanske den visar bättre hur fisken ser ut.

post-3571-14468917688294_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo precis den verkar ju kunna göra det :)

Här kommer en ny bild iaf även om den är lite halv suddig den med så kanske den visar bättre hur fisken ser ut.

[ATTACH]35313[/ATTACH]

Ja bildmässig är den 99% lika tycker jag iallafall. Häftig liten rackare.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag är väl lite skeptisk till Atrosalarias fuscus, speciellt nu när jag sett den live.... Har snöat in på att det skulle kunna vara någon Istiblennius art, de har i princip alla de kännetecken som denna fisk har, som den delade ryggfenan (som kanske kan vara en skada bara men Istiblennius har ofta(alltid?) denna delning), tuppkammen, kroppsbyggnaden... Man får ju vara medveten om att blennider är ett gigantisk familj med 53 släkten och 420arter så det är inte alltid lätt att hitta rätt art direkt :), men tror inte den du har hör till de vanligare arterna i hobbyn..

En bild på en Istiblennius art, kanske inte din art, även om mycket stämmer när man tittar noga på mönstret på fenorna m.m... Forskningen fortsätter :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är väl lite skeptisk till Atrosalarias fuscus, och speciellt nu när jag sett den live.... Har snöat in på att det skulle kunna vara någon Istiblennius art, de har i princip alla de kännetecken som denna fisk har, som den delade ryggfenan (som kanske kan vara en skada bara men Istiblennius har ofta(alltid?) denna delning), tuppkammen, kroppsbyggnaden... Man får ju vara medveten om att blennider är ett gigantisk familj med 53 släkten och 420arter så det är inte alltid lätt att hitta rätt art direkt :), men tror inte denna hör till de vanligare arterna i hobbyn..

En bild på en Istiblennius art, inte din art skulle jag tro, men en lite mörkare Istiblennius i.a.f. (många är ljusa till färgen... Forskningen fortsätter :)

Där ja Jani!

Garanterat en Istiblennius art!

ska sitta o söka runt lite :)

Thx

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag börjar allt mer tro på Istiblennius edentulus hane, då dessa är mörka till färgen, varierande mörkhet men här ser man hur mörka de kan bli. Hanarna har tuppkammen har linjer på kropp och fenor, medan honor är mycket ljusare och har prickiga fenor. Många av arterna har inte heller den storleken som din har, och sen det faktum att om man studerar mönstret på fenorna noggrant med den första bilden i mitt förra inlägg så ser man slående likheter om man inte bara tittar på färgen.

Och om jag minns rätt så såg man lite av mönstret på sidorna på din också. Har den 5-6 par linjer som går nerför kroppen lite krokigt sådär (se denna bilden) så är det mycket sannolikt den arten. Finns några andra arter som har storleken och kan bli lite mörkare sådär, som I. zebra (denna har dock som kaninöron som inte din har), och I. bellus (den hittar jag dock inte nån bild på alls).. kanske några till arter men de flesta av de 14 Istiblennius arterna faller bort direkt pga storlek...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sådär då har jag precis kommit fram till att det är en Istiblennius enosimae efter att ha sett denna bild.

Tack för hjälpen folks!

http://www.kaikyokan.com/cgi/f0_files/215_img.jpg

I. enosimae är synonymt med I. edentulus men edentulus är äldre och därför det giltiga namnet :).. Så samma Id som jag :)...

Så lite så, kul att forska lite i lite udda fiskar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Föresten tänk på att dessa är kraftfulla hoppande fiskar, minns inte om du fixat till baksidan än, men risken finns att den hoppar, de hör faktiskt till de fiskar som kan andas luft så de kan vara över ytan längre perioder än de flesta fiskar så länge de är fuktiga ställen som under stenar och sjögräs/makroalger..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag börjar allt mer tro på Istiblennius edentulus hane, då dessa är mörka till färgen, varierande mörkhet men här ser man hur mörka de kan bli. Hanarna har tuppkammen har linjer på kropp och fenor, medan honor är mycket ljusare och har prickiga fenor. Många av arterna har inte heller den storleken som din har, och sen det faktum att om man studerar mönstret på fenorna noggrant med den första bilden i mitt förra inlägg så ser man slående likheter om man inte bara tittar på färgen.

Och om jag minns rätt så såg man lite av mönstret på sidorna på din också. Har den 5-6 par linjer som går nerför kroppen lite krokigt sådär (se denna bilden) så är det mycket sannolikt den arten. Finns några andra arter som har storleken och kan bli lite mörkare sådär, som I. zebra (denna har dock som kaninöron som inte din har), och I. bellus (den hittar jag dock inte nån bild på alls).. kanske några till arter men de flesta av de 14 Istiblennius arterna faller bort direkt pga storlek...

stämmer in bra med 5-6par linjer etc.

När jag koppade in han såg han nästan ut som en vanlig s.fasciatus i färgen och visade linjerna väldigt tydligt, även i butiken så såg man dessa mer än vad man gör här i karet.

Men inte mig emot då gillar han näst intill helsvart :)

Får dock inte fram någon direkt information om att hålla arten i akvarium..

Men antar att det inte är något speciellt man behöver veta om den då den sköter sig och uppför sig väldigt lik just s.fasciatus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Föresten tänk på att dessa är kraftfulla hoppande fiskar, minns inte om du fixat till baksidan än, men risken finns att den hoppar, de hör faktiskt till de fiskar som kan andas luft så de kan vara över ytan längre perioder än de flesta fiskar så länge de är fuktiga ställen som under stenar och sjögräs/makroalger..

Hoppig jo tack jag vet!

ca 10ggr om dagen *BANG* rakt upp i plasten till T5 armaturen..

har en 5cm kant som går upp på baksidan då min bakgrundsplast är 55hög och karet 50 så tror ej han tar sig ut den vägen är mer osäker angående sidorna så funderar på att fixa till lite bättre kanter på huven/toppkåpan till karet..

Ändrat av NephruruS
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...