Gå till innehåll

Inline TDS Meter


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Ok, så man kan säga att ifall man kör med en sådan här mätare har man lättare för att upptäcka när det är dags att byta osommembran?

Precis, jag var orolig för att mitt silikatfilter var mättat så köpte jag TDS mätaren och såg att den visade noll på utgående vatten, så den fungerade fortfarande bra, det känns tryggt att kunna se 0:an på utgående vatten så man vet att osmosmembranet och silikatfiltret fungerar bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vore det inte rimligt att koppla sensorerna där man får 2 värden man har nytta av? tex före & efter silikatfiltret. Man ser inte skillnaden mellan ingående vatten och osmosmembranet, men man ser värdet efter osmosmembranet, och man ser värdet efter silikatfiltret, så man ser vilket av dem det är som behöver bytas.

Eller jag är helt fel på det?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vore det inte rimligt att koppla sensorerna där man får 2 värden man har nytta av? tex före & efter silikatfiltret. Man ser inte skillnaden mellan ingående vatten och osmosmembranet, men man ser värdet efter osmosmembranet, och man ser värdet efter silikatfiltret, så man ser vilket av dem det är som behöver bytas.

Eller jag är helt fel på det?

B!

Du kan sätta sensorerna var du vill. Du har klart en poäng. Men oavsett är det ju värdet på slutprodukten som är intressant.

Jag har en innan och en efter filtret, 138-->0ppm

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är jag rätt på det. Lika bra att formulera frågan när ämnet är uppe, det finns ju massor med konstiga lösningar som av en eller annan ologisk anledning ska kopplas på ett eller annat sätt. Men fungerar det som jag tänkt tror jag det är så det blir... När jag får tag i en TDS mätare... OM jag skaffar en.

Tack

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skälet att man klassiskt har en på inflödet och ett på utflödet är väl för att kunna beräkna rejection rate i filtret, det kommer nog ifrån industrin där de normalt används. Men intressant tanke där Mr B, för oss hobbyister är det ju inte så intressant med rejection rate, då vi oftast bara är intresserade att få 0ppm på utgående vatten (så egentligen räcker det ju med en TDS med bara en mätprob). Men jag tyckte det var intressant att ha koll på vattenkvalitén på ingående vatten också, så man vet vad man dricker också, och se hur det varierar under året. Kul att se på diagrammet ovan att de runt 70 vi har här i linköping är bra :)

Om osmosen spricker så tror jag att DI filtret rätt snabbt blir mättat och värdet på utgående vatten stiger så man upptäcker det ungefär lika snabbt vart man än har sensorerna. Jag brukar kolla TDS nån minut in i körningen varje gång jag börjar göra nytt vatten, så teoretiskt kan jag ju få ett vattenbyte med dåligt vatten, kanske vore intressantare att kolla hur det är när man stänger av osmosen, vet inte hur vanligt det är med att osmosfiltret spricker? Känns ovanligt i.a.f....

Babbel babbel babbel, totalt ointressant babbel, kan han aldrig hålla käften den där Benighted :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmosen SPRICKER ? Aldrig hört talas om (vilket jag är den första att erkänna egentligen inte betyder ett skit) Är inte det normala att filtrett sätts igen, och produktionstakten sjunker, alternativt att det följer med / trycks igenom mer "skit" genom filtret?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmosen SPRICKER ? Aldrig hört talas om (vilket jag är den första att erkänna egentligen inte betyder ett skit) Är inte det normala att filtrett sätts igen, och produktionstakten sjunker, alternativt att det följer med / trycks igenom mer "skit" genom filtret?

B!

Precis, det jag alltid tänkt är det normala är att det sätter igen mer och mer och produktionen sjunker, att mer ska komma igenom vet jag inte om det gör, för det är ju bara molekyler mindre än en viss storlek som kommer igenom det och för att mer ska komma igenom måste ju större molekyler kunna passera och då måste ju filtret börja gå sönder (d.v.s. spricka :P, mikroskopiskt i detta fallet, och inte makroskopiskt som jag syftade på i det förra inlägget). Men fortfarande intressant att höra om det kan bli en "catastrophic failure" av ett osmosmembran, om nån råkat ut för det eller hört talas om det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"catastrophic failure"
Nu får du i alla fall ge dig. Jag satt och googlade på RO membrane catastrophic failure medan du skrev det här... Sitter du och glor över axeln på mig eller nått? I alla fall, jag hittar inget på nätet som går i den riktningen.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...