Gå till innehåll

Salt start på Gotland


Seatrout

Rekommenderade inlägg

Hej, nu blir det äntligen allvar med saltvattensplanerna så jag tar tillfället i akt att presentera mig här på forumet. Har haft sötvatten av och till sedan 4-årsåldern, sällskapsakvarium och Malawi mest. Nu blir det igångkörning av ett Red Sea Max 250 så en del nybörjarfrågor kommer jag att behöva ställa även om jag läst Knops bok några gånger… Varför jag valde RSM beror på två saker; av estetiska skäl har jag svårt att i hemmet förhandla igenom ett kar med sump och mycket extern utrustning (jag vet, det går såklart att göra snyggt men försök förklara det när väggarna i trapphuset ännu bara är bredspacklade sedan husköpet 2003). Endast ”en sladd” var ett bra argument… Dessutom uppskattar jag att gå snabbare fram tekniskt sett, saknar just nu tid till att jämföra pumpar och skummare även om jag skulle tycka att det var skoj. Lägger i nuläget hellre tid på att läsa Knop (m.fl.) igen och drömma om innehållet i burken. Så har jag resonerat, hoppas att ni på forumet inte har för mycket dåliga erfarenheter av Red Sea Max 250.

Innehållsmässigt blir det mycket fokus på lägre djur även om några fiskar förstås också skall introduceras så småningom. Men innan allt detta känner jag mig mycket sugen på att bara kolla in vad den levande stenen för med sig samt hålla koll på vattnet. Start av akvariet kommer att ske efter sommaren, när allt svalnar. Svalnar är i dubbel bemärkelse här på Gotland, vi går ju från 57000 invånare till över 800 000 under några veckor.

Jag har en lång lista med frågor, men jag väntar tills jag kör igång och tar dem efterhand.

Till sist, skulle vara kul att få kontakt med andra på Gotland som kör salt eller tänker göra det. Dessutom, tack för ett intressant forum.

Mvh/

Per Jobs, Visby

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för välkomnandet, måste redan nu ställa en fråga som kanske hör hemma under en annan avdelning men jag testar nybörjartråden...

Det gäller Knops bok, han skriver i sin "dag för dag guide till uppstart" att i "steg 3" (innan vatten) lägga i massiva, torra stenblock som underlag för stenuppbyggnaden. Han menar ju inte levande sten då han i samma stycke skriver att det är på tok för tidigt att lägga i LS (i Red Sea Max manualen kan man göra detta dag 1... Snurrigt...), så då gissar jag att det är "död" levande sten eller annan sten.

Har läst mycket på forumet om sten bl.a. om Faxe som verkar vara någon slags kalksten, men många avråder från detta då verkar kunna läcka fosfater. (Om jag inte minns fel.) Så vad menar han för sten tror ni? Jag har en hel del (ganska snygg) kalksten med fossil från våra gotländska stränder. Den har mycket hål och ojämnheter som ger extra yta för levande så småningom. Vågar man använda den som grund för revet? Efter lämplig behandling förstås. Eller är det bättre att dundra på med LS (eller död LS) från botten? Bifogar ett par bilder på den lokala stenen. Kanske har någon öbo redan testat...? Gotland är som bekant ett gammalt korallrev.

Tack!

/Per

post-4647-14468917708989_thumb.jpg

post-4647-14468917709181_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, tack. Tänkte dock ha sand, så LS får nog vänta.

/P

det bästa då är att lägga första lagret med LS innan sanden ska i , dvs se till att LS'en ligger mot bottenrutan stabilt. du kommer säkert att ha i djur som är sandgrävande , vilket i sin tur kan rubba det ls berg du ev gör.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det bästa då är att lägga första lagret med LS innan sanden ska i , dvs se till att LS'en ligger mot bottenrutan stabilt. du kommer säkert att ha i djur som är sandgrävande , vilket i sin tur kan rubba det ls berg du ev gör.

mvh manne

Tack, ingen tanke kring mina döda kalkstenar som grund? (Förstås enligt samma pricip som du föreslår; före sanden.)

/P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, ingen tanke kring mina döda kalkstenar som grund? (Förstås enligt samma pricip som du föreslår; före sanden.)

/P

jag har ingen direkt erfarenhet av klakstenen , så får se om någon annan svarar ang dina extra kalkstenar, jag har alltid kört LS direkt, det blir trångt nog efter ett tag kan jag lova, man vill ju ha simmyta också för dom firrar man får ihop tillslut.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags för nya startfrågor...

1.Det här med osmosfilter, jag märker att folk ibland har dem fast monterade på t.ex. vattenledning, men är det möjligt (smidigt) att koppla in dem tillfälligt till kranen vid de tillfällen man "gör" saltvatten eller påfyllning?

2. Det finns filter för under tusenlappen har jag sett, håller de måttet?

Tack

/Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags för nya startfrågor...

1.Det här med osmosfilter, jag märker att folk ibland har dem fast monterade på t.ex. vattenledning, men är det möjligt (smidigt) att koppla in dem tillfälligt till kranen vid de tillfällen man "gör" saltvatten eller påfyllning?

2. Det finns filter för under tusenlappen har jag sett, håller de måttet?

Tack

/Per

1.

i några fall får man med lite prylar(kopplingar) när man köper osmosen så man kan tex koppla bort dusch slangen o koppla in den där tillfälligt.

2.

http://shop.biotedmarin.se/Shop/Index.php?sArtId=Osmoantar

denna osmos kör jag med , funkar kanon , har tyvärr ingen erfarenheter av billigare modeller. fördelen här är ju silikatfiltert. upplever denna som prisvärd.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags för nya startfrågor...

1.Det här med osmosfilter, jag märker att folk ibland har dem fast monterade på t.ex. vattenledning, men är det möjligt (smidigt) att koppla in dem tillfälligt till kranen vid de tillfällen man "gör" saltvatten eller påfyllning?

2. Det finns filter för under tusenlappen har jag sett, håller de måttet?

Tack

/Per

Hej Per och välkommen:ler:.

1.

Så här gör jag med min osmos, med en snabbkoppling från närmaste järnaffär. Funkar alldeles utmärkt. Enda nackdelen är att kranen inte går att använda till något annat medan jag kör osmosen, men det finns ju fler kranar i huset...

post-4339-14468917713306_thumb.jpg

2. Har ingen aning om de billigaste är något att ha, har en som kostade några hundralappar mer (Aquatic Nature) och är hittills nöjd med den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satte min förut på tvättmaskinskranen, passar rätt av där. funkade bra men märkte att gängorna blev lite dåliga tillslut så nu kör jag den vid duschslangen istället, bästa vore ju och sätta den direkt på ledning till ex en ballofix om man kan ordna det så så slår man bara på där när det behövs, borde även finnas snabbkopplingar så man lätt kan ta bort den (liknande gardena)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...