Gå till innehåll

Vandalens Andra


Vandal

Rekommenderade inlägg

Mitt första kar har funkat bra nu i snart 8 månader... Detta firade jag idag med att dra igång ett kar till... eller mest var det nog sysslolöshet och vilja att ha en förvaring för LS till mitt större projekt...

Jag tog mitt utbytta vatten, hällde det i ett 25literskar som stått och samlat damm allt för länge... planen är inget "riktigt" kar utan mer ett experiment... rensade även ut en del macros och slängde i, la faxekalk på botten och tryckte i ett eheim 2048... sist men inte minst ett par småbitar LS och en och annan fragg xenia... slutligen en skrivbordslampa av välkänd ikeamodell som får lysa upp karet lite...

för att få mera liv i detta satte jag en fångstfälla i det gamla karet för att försöka få upp några maskar och ormstjärnor... får se om jag ska ha något större däri... kanske nån tångräka nästa gång jag åker ut till havet...

Misstänker dessutom att jag har en mantis i gamla karet eftersom eremiter försvunnit och jag hittar deras snäckor sönderslagna... fångar jag en så åker även den till nya karet...

Imorgon handlar jag lite LS och lägger i... sen får vi se varthän det barkar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har 1.5 kg LS flyttat in tillsammans med lite xenia, maskar, småsnäckor och skivor...

La dessutom i en av mina kvarvarnade eremiter så jag får nån som bajsar lite också... fällan ligger i inatt igen så får vi se om nåt kul kryper in i den...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

idag byggde jag en extraramp till karet... nåt måste man ju ha att göra när man är uttråkad... ett powerglo 8watt hamnade i en moddad biltema-armatur och fick en reflektor samt upphängning...

i övrigt går det bra... doserar varje dag med filterbakterier... mina molly mår bra änsålänge...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

nu har det gått ett litet tag och allt går som väntat... utmärkt... mollys lever fint och har käkat upp nästan allt vad alger heter...

Makros och xenia växer på...

Har byggt en lysramp till karet med väldigt enkla medel... skulle varit ännu enklare, men hittade inte allt jag behövde...

Tog en biltema 13w t5 armatur som legat på vinden ett bra tag, ett powerglo 8w t5-rör, en liten bit reflektor och en bågfil... samt gaffatejp, superlim eller buntband, tre universella fästningsverktyg...

sågade av plasten på rampen efter längden på röret jag skulle använda, filade bort så jag kunde flytta hållaren och sätta den där jag kapat... kablarna tryckte jag in i armaturen igen, blev rätt trångt... sedan var det bara att använda mitt favoritverktyg Gaffa, och tejpa hop rampen igen... satte reflektorn mellan "rampen" och röret och satte i kontakten... Inga som helst problem... så nu hänger även en 8w T5 armatur över karet...

inte jättesnygg, men den gör sitt jobb...

nu har karet 0.8w/liter... inte illa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...