Gå till innehåll

HJÄLP, mini-sjöstjärnor äter upp alla mina SPS !!!!


uffe2

Rekommenderade inlägg

Jag upptäckte i natt varför vissa sorter av mina SPS håller på att dö !

Självklart är det dom vackraste SPS och det är många... :-(

Orsaken är att det är någon typ av mini-sjöstjärna sitter på SPS och "äter" under natten. På dagtid, så är dom helt borta.

Mini-sjöstjärnan har ~ 4-6 ben.

Benen är ca 3-4 cm långa och lite ludna och ca 1 mm tjocka.

Dom är nästan transparenta i färgen.

När det var kolsvart i karet, så lyste jag med ficklampa och såg jag att det satt ca 30-50 stycken mini-sjöstjärnor på varje korall.

Om jag tänder belysning mitt i natten, så sticker dom direkt och vissa släpper taget om SPS och flyter runt en liten stund ( ~10 sekunder) i karet.

Dom är extremt ljusskygga, så i natt hade jag taklampan i rummet tänt för att dom inte skulle äta upp det sista av mina SPS-er.

Vad kan det vara för ett djur ?

Hur kan man bekämpa dom ?

Kan "Fireworm"-Exit vara något att använda ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tråkiga är att jag tror att jag har maximalt någon dag på mig innan alla attackerade SPS är stendöda.

För någon månad sedan såg jag hade den typ av mini-sjöstjärna i karet,

men trodde inte att det skulle vara något farligt.

Nu vet jag bättre ....

Vid denna tidpunkt hade det säkert fungerat med något djur som äter upp dom, men nu tror jag att det är för sent för att rädda SPS-erna.

Jag kan kanske starta upp ett nytt kar och

flytta dom attackerade SPS dit och sedan skaffa något djur som jag sätter in i gamla karet.

Jag vet att de finns stjärnor som ger sig på Acron men dom passar inte riktigt in på din beskrivning... Vad är det för SPS dom ger sig på?

Mitt spontana tipps är en Harleqinräka som kan hålla nere beståndet att börjas med.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte namnet på SPS-en som blir angripna,

men den ser ungefär ut som en rosa hysterix,

men har något kraftigare grenar och har en lite mer klarröd färg.

Jag hittar den inte i Reeflex.

Jag vet att de finns stjärnor som ger sig på Acron men dom passar inte riktigt in på din beskrivning... Vad är det för SPS dom ger sig på?

Mitt spontana tipps är en Harleqinräka som kan hålla nere beståndet att börjas med.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då har du väldigt stora såna isf. mina e betydligt mindre men dom e lika irreterande ändå. dock så har mina bara gett sig på stjärnpolypen o käkat upp den totalt. men har ej sett dom ge sig på nåt annat dom käkar kalkalger om jag ej minns fel. slängde ner nya fiskar i mitt andra kar där jag också hade såna sjöstjärnor o när jag kollade en dag så var alla sjöstärnor borta. dock vet jag ej vilken fisk som tog dom. köpte 1 picasso 1 puffer så nån av dom e det iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog ändå åka och köpa Harleqinräka för att testa om den käkar upp stjärnorna innan det är för sent, måste finnas väl i någon affär i STHLM-området.

Måste vara väldigt hemskt att se sina ögonstenar bli uppätna.

/Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är Ophiolepis superba så är det lite konstigt tycker jag då de, vad jag vet, livnär sig mestadels på rester och annat. Vet dock inte om de har andra beteenden när de är så små, men det är inte troligt att det är den arten. Har själv haft en sådan för länge sedan och den gjorde ingen skada på mina mjuk/stenkoraller (Jag hade dock inte någon Seriatopora art).

Kan inte du försöka ta ett foto?

mvh

Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De har aldrig skadat något hos mig. Men det kan vara lite störande att de finns i så stora mängder. Vissa kvällar kryper de fram ur stenarna för att leka och då känns det som de finns överallt, men korallerna har aldrig tagit någon skada av detta.

Matar du med något korallfoder?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan nog vara så, men det gäller bara att komma på vad det kan vara.

Under sommaren, så har jag inte underhållit karet lika mycket som jag brukar. Ex så har jag varit lite efter eftersatt med vattenbyte m.m.

Jag har haft lite låga Ca värden under några veckor,

då kalkreaktorn bara var full till en fjärdedel med kalksten.

Ev. kan bero på detta.....

Jag börjar också avfärda sjöstjärnorna som direkta orsaken till mitt problem, utan det är nog mer en konsekvens av något annat.....men vad...

Jag har haft såna stjärnor med samma korall utan att dom gjort något, dom blev dock uppätna av en räka...

Skulle säga att det är nog något annat som orsakar problemen.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ragman : lita inte på din puffer för när du vänder ryggen till så slaktar han allt som han ser ,...

min rensade ut 10 fiskar på en vecka ...

hehe nope dom går ej att lita på men den går med andra fiskar som kan ta för sig bla en korankejsare samt en till puffer, nån dvärgkejsare samt 1 sametsclown och 1 veliferum

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...