Gå till innehåll

Bubble-Magus skummare


adddo

Rekommenderade inlägg

  • Svar 212
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag undrar vad ni har för erfarenheter av optimal vattenivå för Bubble Magus skummare? Det varierar givetvis mellan de olika modellerna. Själv har jag en NAC6A och enligt instruktionen skall den stå i ca 30 cm vatten. Jag tycker dock att den skummar lite väl blött vid den nivån, svårt att ställa in den korrekt. Hur djupt står era skummare och vad tycker ni funkar bäst?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis samma observation som jag gjort! Den skummar lätt över om vattennivån höjs det minsta. Normalt ska ju vattenivån i skummarfacket vara konstant men det jag märker är att ibland förändras flödet genom durson, t.ex. om det kommer in luft, och då höjs, alt. sänks nivån i sumpen utan att man kan göra så mycket åt det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bm150pro , 27-29cm ska den stå i. har den själv på 27cm vattendjup(baffel), skummar väldigt blött redan på steg 3 av 5. , kör den på steg 4 ca. blir en bra blandning i koppen då.

mvh manne

Vet inte om min har samma inställningsmöjligheter för jag hittar då inte direkt vart man skulle ställa in något?

Jag har Bm 160... den enda kranen eller liknande jag hittar är ju avtappningen för skräpvatten.

Hur ställer ni in era?

Mvh Patric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På Mannes skummare är utloppsröret så du kan reglera höjden inne i skummaren.

Du ser det på följande bild där den röda plattan går ut och möter det blå röret, på höger sida, mitt i bilden:

890.jpg

Ser man på ddenna bilden så verkar den möjligheten finnas på din skummare också, du måste alltså vrida det blå röret och se med den vita färgpricken i vilket läge som du har:

887.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Marko, tycker du ska välja en med AquaBee-pump, lättare med reservdelar på det viset. :)

Sant, men problemet är att skummarna med aquabee pump är 55cm höga eller mer. Visserligen skulle jag få in en sån i skåpet men då kan jag inte ta av koppen på den, så hela funktionen falerar lite där.

Skummarna jag tittat på är 50 höga, det blir trångt men det går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu när bi kört ett ta med dessa, är ni nöjda?

Jag har börjat titta på ny skummare och funderar på NAC6A eller nya konformade NAC7.

Så lite feedback hade varit fint.

jag har 'BM 150 Pro' , lika dan som adddo kör här på guiden, är nöjd med den, låter väldigt lite.. ej hörbart om man har skåp att ställa den i. man får se till att man har baffel i sumpen som ställer in vatten nivån på önskad nivå då skummaren annars gärna fyller koppen , så skumma det gör den.

tömt koppen nu ett par 3 ggr sen jag starta den till kuben.

http://www.fish-street.com/bubble_magus_bm150_pro_protein_skimmer?category_id=88

Marko, tycker du ska välja en med AquaBee-pump, lättare med reservdelar på det viset. :)

detta var en av anledningarna till at jag just tog denna variant, av säkerhet till att få tag i nya delar till pumpen snabbt o smidigt. och relativt liten "foot print" i sumpen då jag har liten sump. 50*35*35.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sant, men problemet är att skummarna med aquabee pump är 55cm höga eller mer. Visserligen skulle jag få in en sån i skåpet men då kan jag inte ta av koppen på den, så hela funktionen falerar lite där.

Skummarna jag tittat på är 50 höga, det blir trångt men det går.

då hade jag tagit NAC7 , smartare lösning med luftslangen , än att ha ljuddämparen fastskruvad i locket.. nu sitter dämparen i det blå röret istället.. inget krabb när man ska tömma koppen.. man vill inte ta bort locket förns man häller skiten i avloppet.. -åska

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört min NAC6A i några veckor nu och är kanonnöjd! Den skummar bra som tusan och är väldigt tyst! Jag köpte den direkt från Hong Kong och för det priset så är det nästan så att man kan köpa en ny skummare om pumpen skulle paja!:) Än så länge går dock pumpen som en klocka och jag fick med 4 extra impellers utan kostnad. Vad gäller luftslangens placering så håller jag med ovanstående om att det kanske inte är den smartaste konstruktion jag sett men å andra sidan är det ju väldigt enkelt att bara tappa ur lite ur koppen i en mugg eller liknande innan man lyfter av koppen, då minimerar man risken för spill. Kort sagt, en bra skummare till billig penning! Kan varmt rekommenderas om du är orolig för att andra modeller inte får plats!:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis importerat mig en BMQQ från HongKong och hittills ser den rätt så OK ut. Det är inte 100%-ig kvalité rakt igenom, men dom har gjort ett väldigt bra jobb. (Nolhjulsimpellern är inte balanserad, t.ex.)

Nu återstår ytterligare ombyggnationer för att få igång den. Jag kommer inte köra med bifogade MaxiJet-pumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var beställningen lagd på en NAC7, då är det bara att vänta i någon vecka eller två.

Hela 1500 spänn gick det på med leverans till dörren.

Har rotat runt lite på nätet i forum mm...

Det verkar som det går att sätta i en Aquabee pump om den medföljande skulle få för sig att pajja i framtiden.

Är ganska övertygad om att man kan ta vilken pump som helst, bara den passar inne i kroppen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lovade ju lite bilder.

Känns som bra kvalitet.

Tyvärr kommer pumpen med asiatisk kontakt, så en adapter är på plats om man inte vill klippa i sladdarna.

Hela härligheten.

post-2410-14468919264567_thumb.jpg

Testade köra den i sötvatten med lite ättika för att kolla effekten lite.

post-2410-14468919264869_thumb.jpg

Skummet ser hyffsat ut i ättiksvattnet.

post-2410-14468919265093_thumb.jpg

Ska bli intressant att se vad den kan prestera i saltvattnet sedan.

Måste bygga om sumpen lite för att få rum med den.

På onsdag får jag hem glaset till nya avdelningarna, så den kan väl köras igång på torsdag igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha kört min NAC6A skummare i några veckor till och från (totalt kanske ca 15 timmar) har jag noterat att skumproduktionen är väldigt varierad. Det är med andra ord svårt att ställa luftflödet så att skumpelaren är konstant i höjd. Om jag ställer den så att pelaren når nästan upp till kanten till koppen så är det svårt att få den att stanna där. Antingen vill den gärna sjunka eller så skummar den blött, detta trots att vattenivån är konstant i sumpen. Jag tänkte höra vad ni tror detta beror på? Är det normalt att skumpelaren varierar i höjd och vad beror det på? Blir skumproduktionen större ju mer näringsämnen det finns i vattnet? Kan det i sådant fall bero på att jag ännu inte har startat upp karet och inte har någon belastning i form av fisk eller koraller ännu?

Vore intressant att höra om andra gjort samma observation vad gäller BM skummare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...