Gå till innehåll

Stenar från Gotland


Ted-m

Rekommenderade inlägg

Hejsan är på Gotland nu som vissa vet och vandrat runt stränderna.Var ut till siksärve och hall och plocka lite sten.Hitta en massa tunna skivor av kalksten som jag tycker skulle vara perfect till mitt kar.Nu undrar jag om dessa går att använda.

Det är ju hög halt av kalk och att Gotland en gång låg i medelhavet och vart ett korallrev gör ju inte saken sämre.Har tänkt att koka stenen och låta den ev ligga ett par månader om det behövs i en tunna som jag har levande sten i och laka ur den.

Är det någon gutebo eller annan som använt dessa eller liknande stenar i karet och vet om dessa kan ställa till problem i karet.

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj tack för det bra svaret det gav svar på alla mina frågor.Om du menar att jag ska låta bli dessa platta skivor av kalk som inte ser nå speciella ut.Jag tror du menar att jag skall låta bli stenarna med fosiler i som jag gör.Dessa stenar jag plockat skulle du med andra vandrat förbi.Dessutom tror jag att kalkbrottet som ligger 1 KM här ifrån gör mer skada.Ursäkta mitt svar på ditt svar men det värkar som om du ville bara posta något och få igång en diskution.Bytheway Du tror inte att det gör mer skada att plocka levande sten ute i naturen?

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till skillnad från den rovdrift som förs när det gäller LS, som diskuteras regelbundet, och har egna trådar att husera i, är det så att större delarna av den gotländska miljön är miljöskyddad. Det aktuella skyddet i det här fallet är sannolikt strandskyddet, vilket dels är för att skydda stränderna, så att ön inte krymper fortare än den måste, men även för att bevaka turism möjligheterna. Det är ju trots allt en stor del av Gotlands ekonomiska grund.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta mig men dessa stenar låg ej på naturskyddat område utan dessa går även att hitta i inlandet på gottland skall lägga upp en bild till er greenpeace arbetare som postar i denna tråd så ni vet vilka stenar jag pratar om dessa ser ut som skifferplattorna ni köper på er lokala djuraffär men är vit av all kalk.

Har inte fått ett enda svar på frågorna jag ställt utan ni har hittar på egna svar osv.

Håll er till tråden annars är det ingen ide att fortsätta den.

Jag får troligen lämna stenarna på stranden och köpa lika dana på stenbrottet här brevid så jag inte förstör den gotländska miljön som jag besöker varje sommar.

Så nu har jag en ny fråga.Jag skall köpa ett par skivor med kalksten och undrar samma sak igen det gäller samma sort av sten.

Tunna skivor av kalk ca 5-10mm tjocka.

kan jag använda dessa efter jag lakat ut dom eller ställer dessa till med problem.

Ne nu ska jag ut och lägga nät så man får lite flundra med sig hem.

ha det.

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ted, självklart kan du ha kalksten i ditt kar. Men den fyller ingen funktion utom möjligen en estetisk sådan, om än det. Den går inte på något sätt att jämföra med porös LS med massor av håligheter.

Koka är nog inte nödvändigt och frågan är om det finns något att "laka ur"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Naturvården är en sak med det finns en sak till. Det är uttryckligen straffbelagt att ta sten utan att be om lov (BrB 12:2, åverkan). Man riskerar alltså böter och det spelar då ingen som helst roll om det är naturvårdsområde eller inte, stenar tillhör markägaren och får inte plockas utan lov.

Sen anses det nog i praxis som att det inte är mycket att tjafsa om ifall någon tar med sig en enstaka vacker mindre lös sten som man hittar om det inte gör nån påvisbar skada eller annars är förbjudet som i skyddade områden. Sannolikheten att nån skulle bråka om den saken är inte heller särkilt stor. Tar man däremot sten nog för ett helt akvarium så riskerar man att drabbas av både uppretade markägare och böter. Plockar man annat än nån enstaka sten så blir det alltså till att leta upp markägaren och be om lov.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hallandsåsen är en rullstensås..
Uh. Hallandsåsen är en horst, alltså mark mellan två parallella förkastningslinjer som tryckts upp. Just detta att den tryckts upp är det som utgör problemet när man försöker bygga genom den, eftersom det berg,som den består av är så genomkorsad med sprickor efter alla spänningar, och det enorma tryck den varit utsatt för, att det helt enkelt inte hänger i hopa.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått svar på min fråga jag glömde nämna att det gäller 2 skivor av denna sten jag hitta och inte ett helt kar.Har redan 50-70KG levande sten på 350 liter om man räknar med det i sumpen.Att jag ville ha dessa stenar var pga jag ville bygga ut 1-2 hyllor för korallerna.

Vist blev det lite offtopic osv men man får leva med det när man är miljöbov ;)

Nån gutebo som inte har sten från stranden på sin tomt?

Har bott nu hos tjejens farmor i 3 veckor i kappelshamn och jag har kollat in större delen av gotland dom 12 år jag åkt hit och det ser ut som om det inte fins nån som plockar sten från stranden och har som dekoration på sin tomt.Iofs så stannar stenen på ön.

PS.Jag har fått svar på min fråga så vi kan hålla tråden öppen för andra frågor och svar gällande sten man plockar i naturen.

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...