Gå till innehåll

skummare till kalltsalt


Jakob Lindholm

Rekommenderade inlägg

Du bör kanske satsa på en syrestensskummare som inte värmer upp karet lika mycket.

Eller en som står utanför (nån av deltec´s modeller dock inte mce600) där pumpen blir luftkyld.

Men det är lite svårt när man inte vet hur du har tänkt att den skall stå, i karet utanför på en hylla eller något annat?

Välkommen till SVG;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt med fler som är inne på kallsalt, berätta gärna mer om vad du tänkt!

Jag har inte sett nåt som säger att skummare i och för sig skulle fungera annorlunda för att det handlar om kallt vatten. Finns det skillnader mellan modeller visavi hur effektivt de fungerar i kallvatten så har jag i alla fall inte sett nån skriva om det.

Däremot så är det givetvis som Niklas skriver en poäng att använda en modell som inte värmer karet i onödan. En annan sak att tänka på är att belastningen i ett kallt kar kan vara betydligt högre än i en korallburk så det kanske kan vara en poäng att inte köpa en modell som är rekommenderad just upp till den storlek man har utan ta till lite marginal.

Prizm 400 använder jag och det tycker jag är en rätt trevlig skummare. Den rekommenderas upp till 400 liter så har du inte i allt för mycket djur så kan den vara ett alternativ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då jag ständigt, ständigt predikar att min åsikt är att skummarens främsta förtjänst är att den luftar ut ammmoniak så skulle jag se till att ha en ordentligt överdimmensionerad skummare eller komplettera skummaren med ett luftningsfilter/biotorn eftersom det finns mindre och mindre fri ammoniak ju kallare vattnet är. Vid pH 8 föreligger 1,2 % som ammoniak vid 5 grader jämfört med 5,4 % vid 25 grader. Vid 8,5 i pH är motsvarande siffror 3,8 % och 15 %.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Va kul att du ska starta ett kallt saltakvarium! Det är mycket spännande och man kan välja att ha så många olika typer av biotoper och djur!

Tyvärr måste jag säga att en skummare är nog det viktigaste du kan ha i ett kallt akvarium. Just kylan gör att alla biologiska processer går mycket långsammare än i ett tropiskt akvarium, så nedbrytningen av avfallsprodukterna tar tid. Ofta har man även fler djur än vad som egentligen är att rekommendera, så skummaren är viktig för att få bort skiten ur vattnet innan den ens börjar brytas ner. Som Lasse skriver försvinner även den farliga ammoniaken i skummaren.

I min 100-litare har jag en skummare som är designad för ett 400 liters akvarium. Så du bör nog ha en skummare som klarar åtminstone 1000 liter.

Angående cirkulationen bör den vara minst 30 gånger vattenvolymen. Placera gärna utströmmarna från dammpumpen i var sitt diagonalt hörn och rikta vattenstrålarna utefter glasväggarna så att en stor virvel bildas i akvariet. Det ger en bra cirkulation och en lite lugnare plats i mitten av akvariet, vilket uppskattas av fiskarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...