Gå till innehåll

Rengöra lysrör


aerie

Rekommenderade inlägg

Hej!

Köpte nyligen några T5 armaturer på annons här,de såg ut ungefär som att han doppat dem i akvariet, panerat dem i salt och sen låtit brinna i ett halvår. Reflektorerna ligger redan på soptippen men jag tänkte kolla om någon har något bra tips på hur man gör rent lysrören från det inbrända saltet? Har provat att låta dem ligga i vatten och diskmedel i badkaret i 2 dygn nu, det tog bort det ytliga men gjorde inget åt det inbrända. Vågar man skrapa av det eller riskerar man att förstöra glaset då? Finns det något som kan lösa det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att få bort avlagringar i min duschkarbin med bl.a. kalkrester, så provade jag med alla möjliga rengöringsmedel, bla. 24% ren ättika, men inget fick bort skiten.

Sedan tog jag "AJAX Professional" och efter några behandlingar,

så försvann avlagringarna. Om du har tur så kanske det även fungerar för dina lysrör.

Annars kommer nog vanlig saltsyra att fungera.

Spä ut 30% saltsyra med 1:10, så blir saltsyra i lagom koncentration.

När du spär ut syran så använd SIV = Syra I Vatten och inte tvärt om.

Tag den utspädda syran och tvätta rören med en svamp (av plast) eller tag en vanlig pensel (helst en som är gjord helt i plast).

Därefter sköljer du bara av rören med duschen.

Jobba gärna i badkaret under rengöringen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan försöka att ta lite väteperoxid på rören. Jag rengjorde en gång en totalt inkalkad diskbänk med det. Har dock inte provat på glas.
Man får väll förutsätta att det finns organiska rester tillsammans med salterna, så det riskerar att skumma en del, om man inte spär ut väteperoxiden. Men den ger sig inte på glaset.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...