Gå till innehåll

Dämpning av ljuset, när man har skyddsglas...


uffe2

Rekommenderade inlägg

Jag tänkte göra en egen lätt och slimmad T5-armatur 8x54W i al-profiler och med nattbelysning + 2 timers.

Storleken bli ca 1200x530x70 mm.

Frågan är vad man ska ha för skyddsglas eller om man ska köra utan ?

Har man inget skyddsglas, så måste man ha vattentäta hållare till T5-rören.

Vanligt glas (float glas) dämpar det ultravioeltta ljuset UVA markant

och UVA ljuset är viktigt för korallernas tillväxt.

Kvartsglas dämpar UVA mindre, men jag har hört att det är svindyrt.

Storleken på glaset blir ~ 1100 x 470 mm

Är det någon som har lite fakta om olika typer av glas ?

Ex vilken dämpning som det har för olika våglängder ?

Vad kostar det ungefär ? Var får man tag på det ?

Vad använder armaturtillverkarna för typ av skyddsglas ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att man använder plexiglas,

för jag misstänker att det blir för varmt.

Plexiglaset blir mjuk och kommer att börja bukta.

Vissa armaturer har inte en en fläkt och dom kommer med all säkerhet bli för varma för att ha ett skyddsglas gjort av plexiglas.

Jag är nog inne på att köra utan skyddsglas,

men en liten nackdelen är att det blir lite saltstänk på T5-rören

och behöver torkas av lite då och då.

Varför bara inte köra vattentäta hållare?

Jag inbillar mig att de fabrikat som kör med stänkskydd på T5 armaturer använder plexi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har set ett par med plexi och ägt en sådan rackare.

Min erfarenhet säger att du skall bara glömma skyddsglaset, det är mycket effektivare utan skyddsglas.

Jag får mer tillväxt och effekt med 4 rör nu än jag fick med 8 bakom skyddsglas(sen har dom nuvarande bättre reflektorer).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UVA är knappast nån anledning till att inte ha skyddglas, något förenklat så kan man säga att vanligt fönsterglas släpper igenom 90% av UVA och blockerar 90% av UVB. För reptiler där det är UVB man vill ha är alltså vanligt glas värdelöst men i ett akvarium har jag inte sett nån påstå att UVB skulle vara till nån slags fördel så vanligt glas är helt ok.

Plexi och liknande plast släpper i och för sig igenom uv i oförfalskad form men när uv tränger in så riskerar det också att bryta ner de långa molekylkedjorna och få materialet att åldras. Därför är det vanligt att man sätter till ämnen som blockerar uv och då blir inget bättre än med att ha glas. För att undersöka saken får man nästan ta en uv-mätare och prova, den komplikationen plus att plexi är rätt dyrt och dessutom har för ovana att med tid och värme bågna gör att det är rätt olämpligt.

För akvarier ser jag alltså inget större problem med ljusgenomsläpp när det gäller vanligt glas. Däremot blir det ju ofta skitigt av saltavlagringar och annat och då kan vi börja prata om nåt som stjäl ljus. Tar man då bort glaset finns det mycket att vinna. Dock gäller det ju då att ljuskällan är såpass högt över akvariet att inte den och reflektorn i stället blir smutsiga, då har man ju bara flyttat rengöringsproblemet till ett värre ställe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska förtydliga mig lite.

Jag har läst att det blåa ljuset på våglängder över 300 nm används för korallers tillväxt. dvs hela UVA och halva UVB bandet används.

UVA 400-320 nm

UVB 280-320 nm

UVC 100-280 nm

Glas tror jag markant försämrar SPS-korallernas tillväxt.

Försök att sola bakom en glasruta och se hur brun du blir ! NOT !

Det verkar som att jag kommer att köra utan skyddsglas.

UVA är knappast nån anledning till att inte ha skyddglas, något förenklat så kan man säga att vanligt fönsterglas släpper igenom 90% av UVA och blockerar 90% av UVB. För reptiler där det är UVB man vill ha är alltså vanligt glas värdelöst men i ett akvarium har jag inte sett nån påstå att UVB skulle vara till nån slags fördel så vanligt glas är helt ok.

Plexi och liknande plast släpper i och för sig igenom uv i oförfalskad form men när uv tränger in så riskerar det också att bryta ner de långa molekylkedjorna och få materialet att åldras. Därför är det vanligt att man sätter till ämnen som blockerar uv och då blir inget bättre än med att ha glas. För att undersöka saken får man nästan ta en uv-mätare och prova, den komplikationen plus att plexi är rätt dyrt och dessutom har för ovana att med tid och värme bågna gör att det är rätt olämpligt.

För akvarier ser jag alltså inget större problem med ljusgenomsläpp när det gäller vanligt glas. Däremot blir det ju ofta skitigt av saltavlagringar och annat och då kan vi börja prata om nåt som stjäl ljus. Tar man då bort glaset finns det mycket att vinna. Dock gäller det ju då att ljuskällan är såpass högt över akvariet att inte den och reflektorn i stället blir smutsiga, då har man ju bara flyttat rengöringsproblemet till ett värre ställe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en lösning ang vattentäta kopplingar är att sätta ca 20cm plexi i var ände av armaturen och låta resten vara oskyddat, så är det väl på ett känt märke om jag inte missminner mig. då lär du inte behöva vattentäta kopplingar o värmen lär inte vara något problem då stor del av armaturen lär vara öppen.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

T5-hållare har jag hittat på

Kjell för 18:-/st (ej vattentät)

Triton har vattentäta för 50:-/st

För 8 rör går det åt 16 hållare

16 st x 18 kr = 288 kr (sedan tillkommer kostnaden för plexiglas)

16 st x 50 kr = 800 kr

en lösning ang vattentäta kopplingar är att sätta ca 20cm plexi i var ände av armaturen och låta resten vara oskyddat, så är det väl på ett känt märke om jag inte missminner mig. då lär du inte behöva vattentäta kopplingar o värmen lär inte vara något problem då stor del av armaturen lär vara öppen.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska förtydliga mig lite.

Jag har läst att det blåa ljuset på våglängder över 300 nm används för korallers tillväxt. dvs hela UVA och halva UVB bandet används.

UVA 400-320 nm

UVB 280-320 nm

UVC 100-280 nm

Glas tror jag markant försämrar SPS-korallernas tillväxt.

Försök att sola bakom en glasruta och se hur brun du blir ! NOT !

Det verkar som att jag kommer att köra utan skyddsglas.

Uv och koraller verkar vara komplicerat. Symbiontalgerna kan knappast i vilket fall ha nån direkt nytta av uv, däremot så kanske färgämnen via fluorscens kan konvertera uv till nyttiga våglängder (och dessutom få korallerna att se snygga ut). Det må så vara men då verkar man mest prata om våglängder över 320, 330 nm. Alltså sånt som utan större problem tar sig igenom glas. Att det skulle kunna vara positivt med våglängder ända neråt 300 nm har inte jag sett nåt om, vem/vart påstås det?

I vilket fall är ju den där gränsen mellan UVA och UVB inte helt godtycklig, det är nånstans där under 320 nm som energin i strålningen börjar bli tillräcklig för att kunna stöka till det ordentligt i biologiskt material genom att t ex slå sönder nukleotider. Eventuella positiva effekter skall alltså vägas mot risken för direkta skador.

När det gäller reptiler så behövs UVB till åtskilliga av dem för D-vitaminbildning. Dock verkar det som den senaste generationens uv-lampor kanske har blivit lite för bra, det rapporteras bland annat ögonskador. Det är alltså läge att vara lite försiktig, det är inte säkert att man får enbart positiva resultat av uv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...