Gå till innehåll

sand i först eller hur gör ni andra?


svedalaciklid

Rekommenderade inlägg

NEJ!!

vatten först med salt, sen ls, vänta lite sen sand.

Detta har man för att det blir lättare att suga upp rester som stenen fäller. Samt för att det inte ska rasa när en fisk gräver. Om du har stenen vilandes på sanden kommer det att rasa ner!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man inte ska ha i sand först, för att stenen inte ska rasa. Vad lägger ni under stenen för att inte repa glaset? Eller det spelar kanske ingen roll när det är undersidan ändå?!? :)

Man borde väl kunna hälla ut ett väldigt tunt lager sand, och sedan ställa stenen på det, och sedan hälla på resten av sanden (antingen direkt, eller när värdena i karet blivit enligt önskemål...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är vad som bildas under ett liggunderlag/plexi i akvariet... Jag hade tankarna på att ha det under stenen men kände att eventuella negativa följder med den antagligen syrefria zon som bildas under en plexiskiva kanske uppväger de positiva effekterna med skydd mot stenarna som den eventuellt ger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Levande sten väger inte mycket under vatten så att trycket av dessa skulle utgöra en fara för bottenglaset låter långsökt. Liggunderlag skulle aldrig jag våga stoppa i karet, vem vet vad det innehåller för kemikalier.

Beträffande sanden; vänta med den tills det att ditt akvarium är inkört så är det lättare att suga utall skit din sten släpper. Då har du även gott om tid att fundera på omdu verkligen vill ha sand i akvariet över huvud taget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Levande sten väger inte mycket under vatten så att trycket av dessa skulle utgöra en fara för bottenglaset låter långsökt.

[snip]

Beträffande sanden; vänta med den tills det att ditt akvarium är inkört så är det lättare att suga utall skit din sten släpper.

Lägger du stenen direkt mot glaset?

När stenen är inkörd, är det bara att hälla i sanden och sen fisk, eller händer det något när man häller i sanden, så att man måste avvakta ytterligare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lagt ca 50kg sten mot mitt bottenglas, mycket av det ligger på hög ovanpå varandra. IKEA's skärbrädor har någon använt om jag inte minns fel, men jag ser själv ingen mening med att lägga något under stenen. Vad gör det om man eventuellt får någon repå på bottenglaset? Väljer man bort sand så är ju ändå stenen över, och så småningom så kommer det att växa kalkalger ovanpå ändå så man lär inte se dem efter någon månad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tillhör de som vill ha sand i mitt akvarium och gärna mycket. Jag är också väldigt noga med att försöka starta upp de biologiska processerna så fort som möjligt. Detta kräver bränsle. Bränslet som är aktuellt i detta fall är det som andra kallar för skit. därför gör det inget för mig om den levande stenen släpper iväg någon "skit" - tvärtom för mig är det bara bra. Jag tillhör också de som vill få igång nitrifikationen och övrig mikrobiell verksamhet så fort som möjligt vilket gör att jag anser det onödigt att ta död på organismer i den levande stenen (det är ju det man i princip gör när man väntar någon eller några månader på att få mäta in nitrittoppen. I dessa fall så kommer den från bakteriell verksamhet på dött organiskt material genom att restprodukten därifrån är ammonium) för att få sin ammonium - jag låter en eller flera startfiskar stå för den nödvändiga ammoniumproduktionen. Jag sätter också in städpatrullen så fort det bara går. Allt det gör att jag alltid har valt att göra på följande sätt. Jag lägger en grundstomme (direkt på glaset) av död sten. Sen fyller jag upp med sand runt om. Efter detta fyller jag på vatten som jag blandat separat i tio liters spänner (det var några i det senaste projektet - ca 40). Detta få sedan stå en dag med filter och pumpar igång. Jag brukar inte vilja använda någon skumning heller i detta stadie - för jag vill ju ha in skit - inte ut :). sedan fyller jag på med levande sten och när basen är gjord så fyller jag med sand så det blir sandfyllda områden mellan stenen (möjligheter för fisk att sedan gräva ut grottor och annat). Här använder jag med fördel sk levande sand. Eftersom jag vill ha så färsk sten som bara är möjlgt och vill ha sten från olika håll så bygger jag inte upp hella de övre delarna direk utan väntar och ser vad mina inköpsräder ger för resultat. Dag två går ammoiumproducenten in också samt alteftersom städpatrullen.

Så här gör jag och har nu startat ett tiotal saltkar på detta sätt utan problem och algbaljor - just nu använder jag denna metod för ett större kar och där är det svårt just nu att få tag på en tillräcklig stor städpatrull så jag har fått kalla in en ny organismgrupp - nämligen sjöborrar.

Märk väl är att jag inte siktar på ett kar fullt med hårdkoraller utan i första hand olika mjukkoraller.

De svar som kommit här reflekterar bara olika inriktningar där många anser att sand är en styggelse och andra (som jag) att det är ett av de bättre hjälpmedlen man har.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...