Gå till innehåll

Göra rent botten


Puttegusten

Rekommenderade inlägg

HellO!

Jag kollade med upp detta för några år sedan och fick olika svar då. Vissa sa att man aldrig ska röra sanden då man isåfall rörde upp alla bakterier och förstörde mer än man hjälpte. Någon tipsade om att använda hävert men bara i ett slags mönster där man satte ner den och tog upp den långsamt och inte över hela botten,för att spara bakteriefloran.

Det jag själv lärde mig var att byta sand helt, suga upp allt, alternativt tvätta den ordentligt gjorde stor skillnad. Men det beror på djup och hur länge den legat i.

Förhoppningsvis kommer det fler svar och tankar!

Mvh

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenen borde ha kapacitet att bryta ned nitriten med god marginal. Jag brukar spola av min sten då och då med en 1000 liters pump jag håller i handen nere i karet kanske 5 -10 cm från stenen. En god idé vore ju om du kan få tag i en liten sten från ett väl inkört kar som kan ympa in en effektivare bakteriestam. Den levande sanden behövs inte för nitritnedbrytning i vanliga fall. Mång kör sina kar helt utan sand och mätbar nitrit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...