Gå till innehåll

Flytta till ett större akvarium.


Puttegusten

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har funderingar att byta ut mitt 150 liters kar mot ett 220 liters.

Hur ska jag göra med flytten, har 3 st clowner, 14 kg levande sten och 2 räkor. Under själva flytten kan man ju förvara fisken i en hink med cirkulation kanske? :)

Tänkte även på vattnet, ska jag ta hälften av det gamla vattnet och resten nytt? Alla tips och trix är välkomna..

Mvh: Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu när jag gjorde min flytt från mitt gamla 220 liters till mitt nya 340 liters som förövrigt skulle stå på samma plats gjorde jag så att jag la in 2 handdukar under benen på akvariebordet så bad jag 2 polare att hjälpa mig flytta det. jag ställde det bara längre in i vardagsrummet och sen ställde jag in det nya karet på den gamlas plats. eftersom jag ville köra om allt på nytt med levande sand och ny fin levande sten så skulle det ju stå där i någon månad så det är ju ett måste att göra så. kan inte ha fiskarna i en hink i en månad

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag flyttade over det mesta vattnet fran det gamla plus stenar etc, fangade fiskarna och flyttade dem direkt over (kunde gora detta valdigt snabbt eftersom bada var i samma rum) och sen det sista vattnet.

Fyllde pa det nya med kanske halften av det nya vattnet som behovdes och sen gradvis over nagra dagar. I ditt fall kan du nog fylla upp allt nytt vatten direkt sa lange det har ratt temp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glomde namna.

Jag passade pa att "tvatta" min levande sten lite nar jag flyttade over dem.

Skakade om dem lite i en stor him med saltvatten. Var en hel del skit (man blir val av med lite bra oxa antar jag) :)

Nar det galler den gamla sanden fick jag lite olika bud nar jag fragade om rad.

De flesta verkar rekommendera att man tvattar den lite i RO eller salt vatten och bara behaller ett par "navar" otvattad.

Jag skoljde min lite snabbt for att bli av med det varsta skrapet och det funkade iaf for mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...