Gå till innehåll

Ocikattens 240 liters revkar


Ocikatten

Rekommenderade inlägg

Jag har en sådan överrinningsbox så jag kan dela med mig av lite erfarenheter med just boxen så får andra svara på för & nackdelar mot borrat kar.

Med för liten volym vatten som pumpas så bygger boxen luft i häverten. Efter lite testande så kom jag fram till att en Eheim 1250 var precis lagom när man har strax över 1 m lyfthöjd. Flödet är tillräckligt för att dra med sig eventuella bubblor som kommer in i häverten. Har nu efter ca 4 månaders kontinuerlig drift ingen luft i häverten.

Vidare så kan det vara knepigt att få den riktigt tyst, i alla fall om man kör med tunzes slang. Jag löste det genom att trycka ner en annan slang i den grova slangen för att minska mängden tomrum i slangen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Planerna för en sump börjar ta form.

Har köpt en "Perfect Reef" överrinningsbox som skall klara upp till 2000 l/h. Någon som har erfarenhet av denna?

Har också slängt ihop en skiss på sumpen. Som total novis på sumpbygge så undrar jag om någon kan verifiera om detta förslag ser vettigt ut?

Mått på sumpen blir ringa 40x40x40 cm.

post-3970-14468919206112_thumb.jpg

post-3970-14468919206269_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du beskriva vattnets väg i sumpen? Vad är bubble towes för något?

De två utloppen på överrinningsboxen går till vars ett "bubble tower" (vet inget svenskt namn) som är fyllt med LS bitar för att minska mängden luftbubblor.

Vattnet från skummarfacket går via bubbelfällan till returfacket och vattnet från refugiumet går genom en överrinningskam till returfacket.

Returpumpen pumpar vattnet via UV-C:t tillbaks till karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall du ha det tyst så är boxen du köpt rätt ypperlig, du behöver dock en ventil för att strypa flödet på det primära röret ner.(läs om hävertsystem)

Jag tycker sumpen ser lite överarbetad ut, dvs lite för mycke bafflar o väggar för att det skall bli smidigt att rengöra och jobba med.

Hur har du tänkt att vattenflödet skall gå i sumpen?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...