Gå till innehåll

Dela Trachyphyllia geoffroyi


Andreas N

Rekommenderade inlägg

Så vitt jag vet är det en högriskare, men principen är att helt enkelt dela den mellan 2 munnar med så lite vävnadsskador som möjligt, helst på så kort tid som möjligt...

Bandsåg vet jag har använts, framgånsrikt. Den här stackarn sägs vara extremt känslig, och en hel hjärna kan dö av en liten ytlig vävnadsskada, så ett separat kar, typ karantänbalja med häftigt ljus, kraftigt med UV-C, perfekta vattenvärden, vattencirkulation så att skit och döende vävnad inte ligger kvar... Listan på vad man närmast måste ha får anses lång.

Lycka till.

B!

BTW... Det händer att de här korallerna skjuter sidoskott. Ett sådant kan avlägsnas i princip helt riskfritt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Jag såg den också men jag skulle gärna vilja veta hur det gick för den sedan. Skitiga händer och skitiga verktyg, känns ju inte som chanserna är överhängande att de klarade sig. Inte precis som att kapa till en bakskärm. Även om mina trachos har överlevt väldigt stora vävnadsskador.

Då känns den här sidan bättre http://reefkeeping.com/issues/2007-03/gh/index.php

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag iofs sett folk kapa ned koraller med vinkelslip, och fraggarna har överlevt, men jag föredrar nog en sån där kakelsåg med vattenkylning. I med vatten från tanken, och skölj alla maskindelar med kranvatten efteråt så att inte saltet äter upp den för en. Fast jag hittar inga billiga, så det är nog bågfil som gäller för mig i framtiden.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...