Gå till innehåll

Förslag på ljus (45cm brett kar)


maltemus

Rekommenderade inlägg

Har plan på ett större kar. Måtten blir dock lite konstiga.

Jag har några "förslag":

130 långt, 45 brett, 50 höjd.

120 långt, 45 brett, 50 höjd.

Höjden är dock extremt anpassningsbar. Karet ska stå i en trång hall och för att uppskatta det borde jag höja bänken 10cm till 90 istället för 80 och samtidigt kör på 60cm höjd. Frågan är om inte detta ser sabla lustigt ut?

45 brett gör valen lite begränsade då de flesta amaturer väl är för 50cm breda akvarium? Till saken hör självklart att frugan kräver en snygg belysning ;)

Förslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips från en med erfarenhet; kar med djup på 80cm når du verkligen inte botten med - och jag är 190cm lång individ. 70cm, ja då går det på gränsen.

60cm, ja där är rimligtvis brytpunkten för vad som är anständigt att kunna jobba med, medan 50cm är helt OK. (Givetvis utifrån min egen armlängd, förstås)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir ju kanon med kombinerad om du ska ha 60cm höjd :)

Om du kör måtten 130x45x60 så får du ju ett 350L så då borde det räcka gått o väl med 2x150W + 2x54W combon.

Mitt kar är 60cm och jag tycker det är gräns vad som är hanterbart då jag är en kort individ ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saken med MH är att du får mycket ljus på relativt liten yta, vilken kan vara en nackdel med breda kar. I ditt fall handlar det bara om 45cm och det blir ett mindre problem. T5:s styrka/svaghet blir det omvända, du fördelar ljuset på större yta och minskar skuggor under koraller och stenar, men kräver flera rör i bredd för att erbjuda tillräckligt med ljus.

Vad jag menar är; det är oavsett om du kör 70W, 150W, 250W eller till och med 400W MH - dom tar samma bredd i anspråk. Klar fördel i ditt läge.

Jag hade köpt på mig 3st LumenArc III reflektorer för att sprida ljuset bättre och "mini" versionen klarar dina krav då dom är 39x39cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...