Gå till innehåll

Uteluft


Christer T

Rekommenderade inlägg

Inspirerad av tråden "Funderinga kring alger" ( https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=30106&highlight=alger ) bestämde jag mig för att göra en liten åtgärd. Det gäller att se till så inte frugan ser när man gör sånt här, man blir lätt idiotförklarad av en icke invigd.........

Det som behövdes var en bit slang och en hyfsat lång 16 mm borr.

090903-borr.jpg

Tänk att det någon gång är en fördel med träfasad

090903-utsida.jpg

Inte så snyggt på insidan men det är ändå i en garderob.....

090903-insida.jpg

och sedan på skummaren bara

090903-skummaren.jpg

Nu väntar jag med spänning på om teorierna ska hålla: Mindre co2 ---> högre pH ---> bort med skitalgerna!

Tack, framför allt Lasse, för inspirationen. Om frun märker att jag borrat ett hål i huset för att stoppa ut en akvarieslang så hänvisar jag till dig. :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kom på att jag själv postat i samma ämne tidigare, se https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=92625&highlight=koldioxid#post92625 Se speciellt länken till en Reefkeepingartikel i inlägget.

Men du går steget längre och faktiskt testar det på skummaren. Det ska bli kul att se om du får någon effekt på pH!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde rätt länge att jag sög luften utifrån till min skummare och det fungerade utmärkt, utomhusluften är ju i de flesta fall mycket renare än inomhusluften... Hade inga problem med att "skit" togs in då slangen var nån meter över markytan, och tror inte det är nått större problem om man inte har den riktigt nära markytan, dock kan ju kanske en och annan spindel eller myra ta sig in den vägen om man inte har nåt nät för...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har ju jag ingen möjlighet att borra hål i väggen för att dra in uteluft utan kommer att prova med koldioxid scrubber istället. Däremot tvivlar jag inte en sekund på att koldioxidhalten i våra väl isolerade hus påverkar pH under framförallt vinternperioden med liten vädring. Jag har har mitt RSM placerat 1 meter från terassdörren och satte för två år sedan upp en elektronisk pH mätare på väggen så att jag kunde slänga en blick på den när jag passerade (där skulle ni hört på protester - siffrorna är ilsket röd :)) Under två år kunde jag konstatera att om pH pendlade mellan 8,1 och 8,4 under sommartiden så var diffen lika hög under vintern men pendlingen var mellan 7,8 - 8,2. Körde ett år med kalkvatten och ett år utan så variationen måste bero på något annat. Nu körde jag utan skummare så jag kan misstänka att det blir lite annorlunda med skummare eftersom en del koldioxid luftas ut under natten. (där är nog idéen med en sumpfläkt bra eftersom koldioxiden som luftas ut från skummaren under natten inte får någon möjlighet att gå tillbaka i vattnet) Jag tror att skillnaden i så fall är att diffen inte är lika stor mellan högsta och lägsta men att genomsnittsnivån skiljer lika mycket. Jag hoppas nu med mitt nya kar (med mycket kraftig genomluftning men ingen uppsamling av skummat) kommer att ge ny kunskap och erfarenhet. Tyvärr har jag ingen skrivande pH mätare och nu blivit "övertalad" att placera den inne i ett skåp :) så jag får försöka se om jag får någon skillnad genom att titta i skåpet ofta. Ventilationen av Percula 120:s filterfack är dock ett problem - får se hur jag löser det.

Skyll gärna på mig Christer - bara det inspirationen hjälper mot det reella problemet - skitalger.

Jag följer också noga algutvecklingen i mitt nystartade akvarium och kommer att försöka rapportera om det i min tråd om algfunderingar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant Christer! Har du borrat hålet rakt in i väggen?

Tänkte mest på eventuellt regn och snö som tar sig in och blöter upp ditt trä. Lite silikon runt slangen kanske är en idé?

Funderar på o göra samma sak själv, har karet stående intill en snedvägg som agerar luftspalt mellan tak och rummet, luftspalten är i kontakt med vinden som har ventilationsgaller ut mot utsidan av huset. Det blir med andra ord både kallt och torrt där på vintern.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag blev påmind igen av Christer T efter tidigare insperation av Lasse (som så klart glömdes bort i sommar värmen) så jag gjorde en liknande test.

Jag drog ut en luftslang till skummaren genom ett fönster och fick följande resultat.

Jag mäter PH med digital mätare kontinuerligt så jag kan se dygns variationer.

Förutsättningar

jag bor i en 70tals villa ej 3glas fönster och dåliga tätningar, ett fönster på ena sidan om akvariet och en terrasdörr på andra sidan. dvs relativt luftigt även med stängda fönster och dörrar ;) , kanske inte det optimala ekonomiska men samtidigt inte fukt.

innan jag drog luftslangen

PH morgon innan ljuset tändes ca 7,8 - 7.9

efter ljuset tänds 0,5-1 timme ca 8,1

och framåt dagen ca 8,2-8,3

så efter jag dragit luftslag ut genom fönstret

Morgon ca 8,1

efter 1 timme ca 8,3

och framåt dagen ca 8,4- 8,45

Inga andra ändringar är gjorda så visst spelar det roll.

Jag kommer inte att göra något saltvattens projekt utan att bygga in möjligheten att ta luften utifrån , jag är helt övertygad att det hjälper till att ta luften utifrån.

Vad är dina erfarenheter Christer T ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blev påmind igen av Christer T efter tidigare insperation av Lasse (som så klart glömdes bort i sommar värmen) så jag gjorde en liknande test.

Jag drog ut en luftslang till skummaren genom ett fönster och fick följande resultat.

Jag mäter PH med digital mätare kontinuerligt så jag kan se dygns variationer.

Förutsättningar

jag bor i en 70tals villa ej 3glas fönster och dåliga tätningar, ett fönster på ena sidan om akvariet och en terrasdörr på andra sidan. dvs relativt luftigt även med stängda fönster och dörrar ;) , kanske inte det optimala ekonomiska men samtidigt inte fukt.

innan jag drog luftslangen

PH morgon innan ljuset tändes ca 7,8 - 7.9

efter ljuset tänds 0,5-1 timme ca 8,1

och framåt dagen ca 8,2-8,3

så efter jag dragit luftslag ut genom fönstret

Morgon ca 8,1

efter 1 timme ca 8,3

och framåt dagen ca 8,4- 8,45

Inga andra ändringar är gjorda så visst spelar det roll.

Jag kommer inte att göra något saltvattens projekt utan att bygga in möjligheten att ta luften utifrån , jag är helt övertygad att det hjälper till att ta luften utifrån.

Vad är dina erfarenheter Christer T ?

Jag har inte mätt lika noga och ofta som du men tidigare har jag haft problem att komma upp i 8,0 framåt kvällen. Nu ligger jag efter flera mättillfällen på 8,2-8,3.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 månader senare...

Jag har testa min CO2 halt inne i mitt nybyggda "täta" hus. 40 cm isolering o vakuumsuget så att det uppfyller normerna.

Jag har en halt på 480 ppm när vi alla fyra är hemma och vent. är ställd på normal läget.

När vi är/10 pers så efter två timmar var värdet uppe i 800 ppm men det minskades drastiskt när ja vred upp vent.en ett snäpp.

Ute i friska luften i Växjö vart det vid mättillfället. 420-440 ppm.

Att den lilla skillnaden skulle ha någon som helst inverkan tror ja inte på.

När man betänker att i "storstan" så är det inte ovanligt med halter på 800-1000 ppm utomhus.

Däremot så händer det någe skummt me min skummare nattetid. Den skummar betydligt mer då.

Vad det beror på kanske nån kan svara på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En nackdel med uteluft är den tid vi går tillmötes dvs vintern ,skummaren suger då kall luft som påtagligt sänker temperaturen i karet, själv har jag försökt lösa detta med att dra en slinga på cirka 10m bakom ett element för att förvärma luften.

Som jag ser det, en fördel med uteluft är att den sänker temperaturen i akvariet. Jag gillar den kombinationen. Fast som du säger Anders så är det nog idé att vara obserant under vintern. I detta fall så är det tyvärr med tegelfasad som jag har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...